Kamu mali yönetimi deÄŸiÅŸiyor

Güncelleme Tarihi:

Kamu mali yönetimi değişiyor
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 24, 2003 00:00

Kamu mali yönetim sistemini yeniden düzenleyen yasa tasarısı, TBMM BaÅŸkanlığı'na sunuldu. Tasarıyla, mevcut sistemin deÄŸiÅŸtirilerek daha etkin olması saÄŸlanacak.Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolu Yasa Tasarısıyla Ulusal Program ve Politika Belgesi'nde de yer aldığı üzere uluslararası standartlara ve AB normlarına uygun bir kamu mali yönetim ve kontrol sisteminin oluÅŸturulması amaçlanıyor. Esas 83 ve geçici 12 maddeden oluÅŸan tasarının amacı, ''kalkınma planları ve programlarında yer alan politika ve hedefler doÄŸrultusunda kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli ÅŸekilde elde edilmesi ve kullanılmasını, hesap verebilirliÄŸi ve mali saydamlığı saÄŸlamak üzere, kamu mali yönetiminin yapısını ve iÅŸleyiÅŸini, kamu bütçelerininhazırlanmasını, uygulanmasını, tüm mali iÅŸlemlerin muhasebeleÅŸtirilmesini, raporlanmasını ve mali kontrolü düzenlemek'' olarak sıralanıyor.    Tasarının, ''bütçe politikası, gelir ve giderlerin izlenmesi'', ''iç denetim koordinasyon kurulu ve görevleri''ni düzenleyen hükümleriile kanun hükümlerinin uygulanmasına iliÅŸkin gerekli düzenlemeleri yapmaya Maliye Bakanlığı'nı yetkili kılan maddesi, kanunla öngörülen düzenleme ve yetkilere iliÅŸkin bazı geçici maddeleri, yasanın yayımı tarihinde yürürlüğe girecek. ''Düzenleyici ve denetleyici kurumların mali yıl sonunda oluÅŸan gelir fazlaları, izleyen mali yıl sonunda  oluÅŸan gelir fazlalarının izleyen yılın mart ayında genel bütçeye gelir kaydedilmesini'' ve ''kamu idarelerine mali yönetim ve kontrol yetkilerinin devredilmesine kadar taahhüt ve sözleÅŸme tasarılarının Maliye Bakanlığı'nca vize edilmesine'' iliÅŸkin hükümler, 1 Ocak 2004'ten itibaren geçerli olacak. DiÄŸer hükümler 1 Ocak 2005'te yürürlüğe girecek. Tasarıda, ''düzenleyici ve denetleyici kurumlar'' olarak sayılan Sermaye Piyasası Kurulu, Rekabet Kurumu, Radyo ve Televizyon Ãœst Kurulu, Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu, Enerji Piyasası Düzenleme ve Denetleme Kurulu, Telekomünikasyon Kurumu, Kamu Ä°hale Kurumu, Åžeker Kurumu, Tütün, Tütün Mamülleri ve Alkollü İçkiler Piyasası Düzenleme Kurumu ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu, tasarının getirdiÄŸi ''mali saydamlık'', ''hesap verme sorumluluÄŸu'' ''bütçe'', ''kamu yatırım projeleri'' ''tahsis'', mal yönetiminde etkinlik ve sorumluluk, ''muhasebe sistemi'',  ''kayıt zamanı ve kullanılacak belgeler'', ''mali istatistikler'' ve ''dış denetim'' hükümlerine tabi olacak.      KAMU MALÄ°YESİ Kamu mali yönetiminin uyumlu bir bütün olarak oluÅŸturulup yürütülmesini öngören tasarı, kamu maliyesinin, görevlilerin hesap verebilmelerini saÄŸlayacak ÅŸekilde yürütülmesini, maliye politikasıyla diÄŸer politikalar arasındaki uyumu, kamu idaresinin ihtiyaçlarının karşılanmasında gerekli analiz ve deÄŸerlendirmelerin yapılmasını, mali disiplini saÄŸlayacak bir kamu mali yönetimini ilke olarak koyuyor. Merkezi idarenin gelir, gider, tahsilat, ödeme, nakit planlaması ve borç yönetiminin hazine birliÄŸini saÄŸlayacak ÅŸekilde yürütülmesini öngören tasarı, kamu kaynaklarının kullanılmasında ''mali saydamlık'' ve ''hesap verme'' sorumluluÄŸu''nu da düzenliyor. Buna göre, her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında kamuoyunun bilgilendirilmesi ve kamuoyu denetiminin saÄŸlanması amacıyla, görev, yetki ve sorumluluklar açık olarak tanımlanacak. Hükümet politikaları ile kalkınma planları, yıllık programlar, stratejik planlar ile bütçelerin hazırlanması, yetkili organlarda görüşülmesi, uygulanması ve uygulama sonuçları ile raporlar kamuoyuna açık ve ulaşılabilir olacak. Kamu idareleri tarafından saÄŸlanan teÅŸvik ve desteklemeler, belirli dönemler itibarıyla kamuoyuna açıklanacak. Kamu hesapları standart ve kabul görmüş prensiplere uygun bir muhasebe düzenine göre oluÅŸturulacak. Mali saydamlığın saÄŸlanması için gerekli düzenlemelerden Maliye Bakanlığı ile diÄŸer kamu idareleri sorumlu olacak.HESAP VERME SORUMLULUÄžUKamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu Tasarısı, kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında yetkili olanları hesap vermekle yükümlü kılıyor.     ''Hesap verme sorumluluÄŸu'' olarak düzenlenen hükme göre, görevli ve yetkililerin kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden, kullanılmasından muhasebeÅŸtirilmesinden, raporlanmasından ve kaynakların kötüye kullanılmaması için gerekli önlemlerin alınmasından sorumlu olacak ve yetkili kılınmış üst mercilere hesap verecekler. Tasarı, kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılması konusunda bakanların baÅŸbakan ve TBMM'ye karşı sorumlu oldukları; idarelerinin amaçları, hedefleri, stratejileri, varlıkları, yükümlülükleri ve yıllık performans planları konusunda her mali yılın ilk ayı içerisinde kamuoyunu bilgilendirmeleri hükmünü de getiriyor. Bakanlıklarda müsteÅŸar, diÄŸer kamu idarelerinde en üst yönetici, il özel idarelerinde vali, ilçelerde kaymakam ve belediyelerde belediye baÅŸkanı olarak sıralanan ''üst yöneticiler'' sorumluluÄŸun gereklerini, harcama yetkilileri, mali hiler birimi, mali kontrol yetkilisi ve iç denetçiler ile muhasebe yetkilisi aracılığıyla gerçekleÅŸtirecek.     KAMU Ä°DARE BÃœTÇELERİ Tasarıya göre, genel idare kapsamındaki idarelerin bütçeleri; merkezi idare bütçesi, sosyal güvenlik kurumları bütçeleri ve mahalli idareler bütçeleri olarak hazırlanacak ve uygulanacak. Kamu idarelerince bunlar dışında herhengi bir ad altında bütçe oluÅŸturulamayacak. KÄ°T'ler dışındaki tüm kamu kurum ve kuruluÅŸları bütçe içine ve dolayısıyla Meclis denetimine girecek. Yeni düzenleme, merkezi idare, sosyal güvenlik kurumları ve yerel idarelerin mali yönetim ve kontrolünü kapsayacak. Merkezi idare bütçesinin hazırlanma süreci, bakanlar kurulunun  mayıs ayının sonuna kadar toplanarak orta vadeli planı kabul etmesiyle baÅŸlayacak. Maliye Bakanlığı, haziran ayının 15'ine kadar orta vadeli program ile uyumlu olmak üzere gelecek 3 yıla iliÅŸkin öngörüleri içeren orta vadeli planı hazırlayacak ve bu plan Yüksek Planlama Kurulu tarafından karara baÄŸlanacak. Bu doÄŸrultada Maliye Bakanlığı kamu idarelerine yönelik ''Bütçe ÇaÄŸrısı ve Bütçe Hazırlama Rehberi'',Yüksek Plalama Kurulu da ''Yatırım Genelgesi ve Yatırım Programı Hazırlama Rehberi'' oluÅŸturacak. Kamu idarelerinin bütçe teklifleri Maliye Bakanlığı'na verilecek. Düzenleyici ve denetleyici kurumlar ise 3 yıllık bütçeleme anlayışı içinde hazırlayacakları bütçelerini bilgi için Maliye Bakanlığı'na gönderecek. ÖDENEKLER Bütçe ödenekleri, Maliye Bakanlığınca belirlenecek esaslar çerçevesinde, nakit planlaması da dikkate alınarak vize edilen ayrıntılı harcama programları ve serbest bırakma oranlarına göre kullanılacak. Kamu idareleri, bütçelerinde yer alan ödeneklerin üzerinde harcama yapamayacak. Cari yılda kullanılmayan ödenekler yıl sonunda iptal edilecek. Ancak, kamu idarelerinin bütçelerinde cari yıl içinde kullanılmayan ödeneklerinden merkezi idare bütçe kanununda belirtilenler, ertesi yıla devredilebilecek. Merkezi idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçeleri arasındaki ödenek aktarımları kanunla yapılacak. Kamu idareleri, aktarılan tertipteki ödeneÄŸin yüzdesine kadar bütçeleri içinde ödenek aktarması yapabilecek. ÖRTÃœLÃœ ÖDENEK Örtülü ÖdeneÄŸi, ''kapalı istihbarat ve kapalı savunma hizmetleri, devletin milli güvenliÄŸi ve yüksek menfaatleri ile devlet itibarının gerekleri, siyasi, sosyal ve kültürel amaçlar ve olaÄŸanüstü hizmetlerle ilgili hükümet icapları için kullanılmak üzere baÅŸbakanlık bütçesine konulan ödenek'' olarak tanımlayan tasarı, kanunlarla verilen görevlerin gerektirdiÄŸi istihbarat hizmetlerini yürüten diÄŸer kamu idarelerinin bütçelerine de örtülü önenek konulabileceÄŸini hükmediyor.     Tasarıya göre, örtülü ödenek bu amaçlar dışında ve baÅŸbakanın ve ailesinin ÅŸahsi masrafları ile siyasi partilerin idare, propaganda ve seçim ihtiyaçlarıda kullanılamayacak. Ä°lgili yılda bu amaçla tahsis edilen ödenekler toplamı, genel bütçe baÅŸlangıç ödenekleri toplamının binde 5'ini geçemeyecek. BaÅŸbakanlık ve diÄŸer ilgili idare bütçelerinde yer alan örtülü ödeneklerin kullanılma yeri, giderin kimin tarafından yapılacağı, hesapların tutulma ve kapatılma yöntemi, gideri yapanın deÄŸiÅŸmesi halinde yeni yetkiliye hangi belgelerin aktarılacağı baÅŸbakan tarafından belirlenecek. Örtülü ödeneklere iliÅŸkin giderler baÅŸbakan, maliye bakanı ve ilgili bakan tarafından imzalanan kararname esaslarına göre gerçekleÅŸtirilecek ve ödenecek.      KAMU YATIRIM PROJELERİ DPT MüsteÅŸarlığı, merkezi idare kapsamındaki kamu idarelerinin yatırım programında yer alan projelerin ödeneklerinin belirlenmesi sürecinde, diÄŸer bütçe ödenekleriyle iliÅŸkisinin kurulması açısından Maliye Bakanlığı ile iÅŸbirilÄŸi yapacak. Kamu projelerinin gerçekleÅŸme ve uygulama sonuçları, ilgili kamu idaresi tarafından izleyen yılın Mart ayı sonuna kadar bir rapor halinde Sayıştay BaÅŸkanlığı'na, Maliye Bakanlığı'na ve DPT MüsteÅŸarlığı'na gönderilecek. Bütçede ödeneÄŸi bulunmayan iÅŸler için yüklenmeye giriÅŸilmeyecek. Yüklenme süresi mali yılla sınırlı olacak. Ancak, niteliÄŸinden dolayı mali yılla sınırlı tutulmayan ve sürekliliÄŸi bulunan iÅŸ ve hizmetler için, her iÅŸ itibarıyla bütçelerinde öngörülen ödeneklerin yüzde 50'sini, izleyen yılın Haziran ayını geçememek ve yüklenme süresi 12 ayı aÅŸmamak üzere, üst yöneticinin onanıyla ertesi yıla geçen yüklenmelere giriÅŸilebilecek.   DışiÅŸleri Bakanlığı, Maliye Bakanlığı'nın uygun görüşünü almak kaydıyla, yabancı ülkelerde dış temsilcilik binası veya arsa satın alınması, bina yaptırılması veya kiralanması için gelecek yıllara yönelik yüklenmelere giriÅŸebilecek. Gerçek veya tüzel kiÅŸilere yasal dayanağı olmayan kamu kaynağı kullandırılamayacak, yardımda bulunulamayacak ve menfaat saÄŸlanamayacak. Ancak, genel idare kapsamındaki kamu idarelerinin bütçelerinde öngörülmüş olmak kaydıyla kamu yararı gözetilerek dernek, birlik, kurum, kuruluÅŸ, sandık, vakıf ve benzeri teÅŸekküllere yardım yapılabilecek.    Merkezi idare bütçe kanunun ilk 6 aylık uygulama sonuçları, ekonomik ve mali duruma iliÅŸkin geliÅŸmeler, ikinci 6 aya iliÅŸkin beklentiler, hedefler ile faaliyetleri kapsayan bilgiler, ilgili idareler tarafından kamuoyuna açıklanacak.ÖZEL GELÄ°RLER BÃœTÇE İÇİNE ALINACAKTasarıyla, özel gelirler de bütçe içine alınarak mali disiplin saÄŸlanmasında önemli bir adım atılacak. TBMM'ye sunulan Kamu Mali Yönetimi ve Kontrolü Yasa Tasarısı'na göre, Maliye Bakanlığı, gelir politikaları ve uygulamaları konusunda amaçlarını, stratejilerini, deÄŸerlerini ve taahhütlerini her mali yıl başında kamuoyuna duyuracak. Bakanlık, mükellefler ve sorumluların vergi ve benzeri yükümlülüklerini kolayca yerine getirebilmeleri için gerekli hizmetleri saÄŸlayacak ve önemleri alacak. Mükelleflerin ve sorumluların vergiye uyumu teÅŸvik edilecek ve hakların korunması ve yükümlülükler konusunda mükelleflerin bilgilendirilmesi için ilgili daireler tarafından gerekli düzenlemelere gidilecek.      GELÄ°RLERÄ°N DAYANAKLARI Vergi, resim, harç ve benzeri yükümlülüklerin kanunla konulacağı, deÄŸiÅŸtirileceÄŸi ya da kaldırılacağı hükme baÄŸlanan tasarıya göre, genel idareye dahil kamu idarelerin gelirlerinin kanuni dayanakları bütçelerinde gösterilecek. Bütçelerde yer alan gelirler, özel kanunlarında belirtilen usullere göre tarh, tahakkuk, tahsil ve takip edilecek. Genel bütçe gelirlerinin tarh, tahakkuk, tahsil ve takibi Maliye Bakanlığı tarafından yapılacak. DiÄŸer kamu idarelerinin gelirlerinin tarh, tahakkuk, takip ve tahsili ise ilgili kamu idareleri tarafından yürütülecek. Genel idare kapsamındaki kamu idarelerinin topladığı vergi, resim, harç ve benzeri gelirlerden diÄŸer idare, kurum ve kuruluÅŸlara verilecek paylar, geliri toplayan kamu idaresi bütçesine bu amaçla konulacak ödeneklerden karşılanacak. Mali yıl içinde kullanılabilecek ödenek miktarı, ilgili kanun hükümleri uyarınca tahsil edilen miktar dikkate alınarak hesaplanacak pay miktarını geçemeyecek.      Tasarıya göre tahsili zamanaşımına uÄŸrayan gelirlerin silinmesine iliÅŸkin usul ve esaslar, ilgili kanunlardaki hükümler saklı kalmak üzere Maliye Bakanlığı'nca belirlenecek.      BÃœTÇENÄ°N KAPSAMI GENÄ°ÅžLETÄ°LÄ°YOR Özel gelirlerin karşılığı olan ödenekler ilgili idarelerin bütçelerinde gösterilecek. Özel gelirlerin bütçe içine alınması ile bütçenin kapsamı geniÅŸletilecek ve mali disiplin saÄŸlanmasında önemli bir adım atılacak. Buna göre, özel gelirlerin ödenek kaydına, gelecek yıla devrine, iptaline iliÅŸkin yetki ve iÅŸlemler merkezi idare bütçe kanunda gösterilecek. KAMU GÃœCÃœYLE BAÄžIÅžA YASAK Kamu gücüne kullanmak suretiyle kamu hizmetinin karşılığı olarak veya kamu hizmetleriyle iliÅŸkilendirilerek herhangi bir gerçek veya tüzel kiÅŸi tarafından bağış veya yardım toplanamayacak ve benzeri adlar altında tahsilat yapılamayacak. Kamu idarelerine yapılan her türlü bağış ve yardımlar bütçelerine gelir kaydedilecek. Nakdi olmayan bağış ve yardımlar, ilgili mevzuatına göre deÄŸerlemeye tabi tutularak kayda alınacak.  Kamu idarelerine yapılan ÅŸartlı ve ÅŸartsız bağışların kaydının, izlenmesi ve kullanılmasına iliÅŸkin esasları yeniden düzenleyen tasarıya göre, bağış ve yardımlar kallanılmadığı veya amaç dışı kullanıldığı için geri istenildiÄŸi takdirde, bütçeye gider kaydıyla ilgilisine geri verilecek. Åžartlı bağış ve yardımın zamanında kullanılmaması nedeniyle doÄŸacak zararlar ile amaç dışı kullanım nedeniyle yapılan harcamalar sorumluluÄŸu tespit edilenlere ödettirilecek.      FAALÄ°YET RAPORLARI Üst yöneticiler ve bütçeyle ödenek tahsis edilen harcama yetkilileri tarafından yönetsel sorumlulukları çerçevesinde her yıl faaliyet raporları düzenlenecek. Bu raporlar, stratejik planlama ve performans programları uyarınca yürütülen faaliyetleri, belirlenmiÅŸ performans kriterlerine göre hedef ve gerçekleÅŸme durumu ile meydana gelen sapmaların nedenlerini açıklayacak ÅŸekilde hazırlanacak. Buna göre, harcama yetkilisi bir faaliyet raporunu üst yöneticiye verecek. Ãœst yönetici birim faaliyet raporlarını esas alarak idaresinin faaliyet sonuçlarını gösteren idare faaliyet raporu hazırlayacak. Ä°dare faaliyet raporu, Sayıştay'a verilecek ve aynı zamanda kamuoyuna açıklanacak. Merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile sosyal güvenlik kurumları, idare faaliyet raporlarının bir örneÄŸini Maliye Bakanlığı'na, mahalli idareler ise İçiÅŸleri Bakanlığı'na gönderecek.  İçiÅŸleri Bakanlığı'nca mahalli idare faaliyetlerine iliÅŸkin DeÄŸerlendirme Raporu, Maliye Bakanlığı'nca da Genel Faaliyet Raporu düzenlenecek. Sayıştay ise söz konusu raporlardan hareketle kendi deÄŸerlendirmesini yapmak suretiyle TBMM'yi bilgilendirecek. Sayıştay, merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri için düzenleyeceÄŸi genel uygunluk bildirimini, kesin hesap kanunu tasarısının verilmesinden baÅŸlayarak en geç 75 gün içinde TBMM'ye sunacak. Genel uygunluk bildirimi dış denetim raporları, idare faaliyet raporları ve genel faaliyet raporu dikkate alınarak hazırlanacak. Kesin hesap kanunu tasarısı ve genel uygunluk bildiriminin TBMM'ye verilmiÅŸ olması, ilgili yıla ait Sayıştay'ca sonuçlandırılmamış denetimleri önlemez ve hesapların kesin hükme baÄŸlandığı anlamına gelmeyecek.     TAÅžINIR VE TAÅžINMAZ MALLAR Genel idareye giren kamu idarelerince taşınır ve taşınmaz mal edinilmesi, yönetilmesi, trampası, elden çıkarılması, ecrimisilin tahsil ve takibinde izlenecek yöntem, devletin hüküm ve tasarrufu altındaki yerlerin yönetimi ve korunması, iÅŸgalli malların tahliyesi, bu iÅŸlemlerin denetimi ve malların kaydı ile mal yönetim hesabının verilmesine iliÅŸkin usul ve esaslar Maliye Bakanlığı'nın teklifi üzerine tüzükle belirlenecek. Türk Silahlı Kuvvetleri'nin elinde bulunan taşınır malların yönetim ve denetimi ise ilgili kanunda düzenlenecek. Genel bütçeli dairelerin ihtiyaç fazlası taşınır ve taşınmaz malları Maliye Bakanlığı'nca satılarak bedelleri bütçeye gelir kaydedilecek. Ancak deÄŸeri her yıl bütçe kanunda belirtilen sınırın üzerinde olanlar Bakanlar Kurulu kararıyla satılabilecek. Kamu idareleri, kanunlarında belirtilen kamu hizmetlerini yerine getirebilmek için mülkiyetlerinde bulunan taşınmaz malları kendi aralarında bedelsiz olarak tahsis edebilecekler.     MUHASEBE SÄ°STEMİ Muhasebe sistemi, mali raporların düzenlenmesi ve kesin hesabın çıkarılmasına temel olacak ve karar, kontrol ve hesap verme süreçlerinin etkin çalışmasını saÄŸlayacak ÅŸekilde kurularak yürütülecek. Devlet muhasebesi ve mali raporların uluslararası standartlara uygun olarak hazırlanmasından Türk Muhasebe Standartları Kurulu sorumlu olacak.  Genel idare kapsamındaki kamu idareleri hesaplarının birleÅŸtirilmesi, konsolide edilmiÅŸ mali raporların ve devlet mali istatistiklerinin oluÅŸturulabilmesi için çerçeve bir hesap planının oluÅŸturulması ve kamu idarelerinin de bu çerçeve hesap planına uygun olarak kendi hesap planları Maliye Bakanlığı ile birlikte hazırlanacak.      KAYIT ZAMANI VE KULLANILACAK BELGELER Bütün mali iÅŸlemlerin muhasebeleÅŸtirilmesi ve her muhasebe kaydının belgeye dayanması ÅŸart olacak. Bu çerçevede, kamu borç yönetimine iliÅŸkin olanlarda Hazine MüsteÅŸarlığı'nın uygun görüşünün alınması kaydıyla merkezi idareye dahil kamu idarelerinde mali iÅŸlemlerin gerçekleÅŸtirilmesi ve muhasebeleÅŸtirilmesinde kullanılacak belgelerin ÅŸekil ve türlerinin Maliye Bakanlığınca çıkarılacak yönetmelikle belirlenecek.  Mahalli idareler için İçiÅŸleri Bakanlığı, Sosyal Güvenlik Kurumları için baÄŸlı veya ilgili oldukları bakanlıklar tarafından kullanılacak belgelerle ilgili yönetmelikler hazırlanacak ve Maliye Bakanlığı'nın uygun görüşü alınmak kaydıyla uygulanacak. Tahakkuk esaslı muhasebe sisteminin gereÄŸi olarak gelir ve giderler tahakkuk ettikleri yılın hesaplarında görülecek, bütçe iÅŸlemleri ise nakit esasında muhasebeleÅŸtirilecek. Kamu hesapları maliyıl itibariyle tutulacak, yılı içinde yapılmakla birlikte henüz sonuçlandırılmamış iÅŸlemler mali yılı izleyen bir aylık mahsup dönemi içinde tamamlanacak. Kamu idarelerinin mali istatistiklerini hazırlama görevini Maliye Bakanlığı'na veren tasarıya göre, merkezi idareye ait mali istatistikler aylık olarak yayımlanacak, sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idarelere ait mali istatistikler ile merkezi idare kapsamındaki kamu idarelerine ait mali istatistikler ise birleÅŸtirilmek suretiyle üçer aylık dönemler itibariyle kamuoyunun bilgisine sunulacak. Maliye Bakanlığı'nca hazırlanan mali istatistikleri belirlenen standartlara uygunluk açısından Sayıştay tarafından deÄŸerlendirilecek.İÇ KONTROL SÄ°STEMÄ°Tasarı ile Türk kamu iç kontrol sisteminde uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun iç denetim müessesesi kuruluyor. Kamu idarelerinin yıllık iç denetim programı, üst yöneticinin önerileri de dikkate alınarak, iç denetçiler tarafından hazırlanacak ve üst yöneticiler tarafından onaylanacak. İç denetçi görevini, İç Denetim Koordinasyon Kurulu tarafından belirlenen ve uluslararası kabul görmüş kontrol ve denetim standartlarına uygun ÅŸekilde yerine getirecek.   Gerekli ÅŸartları taşıyanlar iç denetçi olabilecek ve iç denetim eÄŸitimine tabi tutulacak. İç denetçi, görevinde bağımsız olacak ve iç denetçiye asli görevi dışında hiçbir görev verilmeyecek ve yaptırılmayacak. İç denetim raporları ile bunlar üzerine yapılan iÅŸlemler, üst yönetici tarafından en geç 2 ay içinde İç Denetim Koordinasyon Kurulu'na gönderilecek.  Uluslararası standartlar ve AB uygulamalarına uygun olarak, iç denetçilerin eÄŸitimi ve iç denetim standartlarının belirlenmesi amacıyla Maliye Bakanlığı'na baÄŸlı olarak 7 üyeli ''İç Denetim Koordinasyon Kurulu'' oluÅŸturulacak. Kurul üyeleri, biri BaÅŸbakan, biri DPT MüsteÅŸarlığı'nın baÄŸlı olduÄŸu bakan, biri İçiÅŸleri Bakanı, biri Hazine MüsteÅŸarlığı'nın baÄŸlı olduÄŸu bakan ve 3'ü de Maliye Bakanlığı'nın önerisi üzerine 5 yıl süreyle Bakanlar Kurulu tarafından atanacak. Kurul, denetim standartlarının belirlenmesi, iç denetim faaliyetlerinin kolaylaÅŸtırılması, eÄŸitim programlarının yürütülmesinin yanı sıra yolsuzluk ve usulsüzlüklerin ortadan kaldırılması için gerekli önlemlerin alınması konusunda önerilerde de bulunacak.       SAYIÅžTAY DENETÄ°MÄ° GENÄ°ÅžLÄ°YOR Sayıştay denetiminin kapsamı geniÅŸletiliyor. Genel idare kapsamındaki tüm kamu idarelerinin harcama sonrası dış denetimini Sayıştay gerçekleÅŸtirecek. Sayıştay tarafından yapılacak harcama sonrası dış denetimde, genel idare kapsamındaki kamu idarelerinin hesap verme sorumluluÄŸu çerçevesinde; yönetimin mali, faaliyet, karar ve iÅŸlemlerinin kurumsal amaç, hedef ve planlara ve kanunlara uygunluk yönünden incelenecek ve sonuçları TBMM'ye rapor edilecek.       Dış denetimde, genel kabul görmüş denetim standartları dikkate alınacak. Sayıştay tarafından hesapların hükme baÄŸlanması, genel idareye dahil kamu idarelerinin gelir, gider ve mal hesapları ile bu hesaplarla ilgili iÅŸlemlerin yasal düzenlemelere uygun olup olmadığına karar verilecek.     Sayıştay, her yıl TBMM BaÅŸkanı tarafından görevlendirilecek ve gerekli mesleki niteliklere sahip denetim elemanlarından oluÅŸan komisyon tarafından, hesaplar ve bunlara iliÅŸkin belgeler esas alınarak denetlenecek.  KAMU ZARARI   Kamu zararı oluÅŸturmadığı halde ödenek üstü harcama talimatı veren harcama yetkilileri için para cezası uygulanması öngörülüyor. Bu yetkililere, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının 2 katı tutarında para cezası verilebilecek.      Mevzuata aykırı karar, iÅŸlem, eylem veya ihmal sonucunda kamu kaynağında artışa engel veya eksilmeye neden olunması ''kamu zararı'' olarak tanımlanıyor. Kamu zararının belirlenmesinde iÅŸ, mal ve hizmet karşılığı belirlenen tutardan fazla ödeme yapılması; mal alınmadan, iÅŸveya hizmet yaptırılmadan ödeme yapılması, transfer niteliÄŸindeki giderlere, fazla veya yersiz ödemede bulunulması; iÅŸ, mal veya hizmetin rayiç bedelinden daha yüksek fiyatla alınması veya yaptırılması; idare gelirlerinin tarh, tahakkuk, tahsil veya takip edilmemesi ve eksik yapılması; kamu kaynakları ile yükümlülerinin iyi yönetilmemesi, deÄŸerlendirilmemesi, korunmaması veya kullanılmaması suretiyle öz kaynağın azalması; mevzuatında öngörülmediÄŸi halde ödeme yapılması esas alınacak.  Kontrol, denetim, inceleme veya yargılama sonucunda tespit edilen kamu zararı, zararın oluÅŸtuÄŸu tarihten itibaren hesaplanacak kanuni faiziyle birlikte ilgililerden tahsil edilecek. Alınmamış para, mal ve deÄŸerleri alınmış; saÄŸlanmamış hizmetleri saÄŸlanmış; yapılmamış inÅŸaat, onarım ve üretimi yapılmış veya bitmiÅŸ gibi gösteren, gerçek dışı belge düzenlemek suretiyle kamu kaynağında bir artışa engel veya bir eksilmeye neden olanlar ile bu gibi kanıtlayıcı belgeleri bilerek düzenlemiÅŸ, imzalamış veya onaylamış bulunanlar hakkında TCK veya diÄŸer kanunların bu fiillere iliÅŸkin hükümleri uygulanacak. Ayrıca, bu fiilleri iÅŸleyenlere her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemelerin 2 katı tutarında para cezası verilecek.  KAMU ADINA TAHSÄ°LAT VE ÖDEME Kanunların öngördüğü ÅŸekilde yetkili kılınmamış hiçbir gerçek veya tüzel kiÅŸi, kamu adına tahsilat veya ödeme yapamayacak. Yetkisiz tahsilat veya ödeme yapılması, kamu gücü kullanılmak suretiyle veya kamu hizmeti karşılığında veya kamu hizmetleriyle iliÅŸkilendirilecek bağış veya yardım toplanması, baÅŸka adlarla tahsilat veya ödeme yapılması hallerinde, sözkonusu tutarlar yetkisiz tahsilat veya ödeme yapılanlardan alınarak bütçeye gelir kaydedilecek veya ilgililerine iade edilmek üzere emanet hesaplarına kaydedilecek.     Kanunda belirtilen para cezaları, üst yöneticiler tarafından verilecek. Para cezaları, karar verilmesini izleyen ay başından baÅŸlayarak ve herhangi bir hüküm almaya gerek kalmaksızın, ilgililerine yapılan her türlü aylık, ödenek, zam, tazminat dahil bir aylık net ödemelerin dörtte biri oranında kesilerek tahsil olunacak.  Kamu zararının meydana geldiÄŸi ve kanunda belirtilen para cezalarının verilmesini gerektiren fiilin iÅŸlendiÄŸi yılı izleyen mali yılın başından baÅŸlamak üzere 10. yılın sonuna kadar tespit, tahsil vetakip edilmeyen zararları ile para cezaları zamanaşımına uÄŸrayacak.  MALÄ°YE BAKANLIÄžI'NIN GÖREVLERİ Merkezi idareye dahil kamu idarelerinde harcama öncesi kontrolün gereÄŸi gibi yerine getirilememesi, bu göreve atanacak nitelikte personel bulunamaması, kamu idaresinin iç denetçileri veya Sayıştay denetçileri tarafından risk ve usulsüzlüklerin arttığının veya kontrol sistemlerinin yetersiz kaldığının tespit edilmesi durumunda, Maliye Bakanlığı'nca belirlenecek harcama öncesi kontrol, yetkilisi tarafından yapılacak. Bu süre, üst yöneticinin görüşü alınmak suretiyle 1 yıl uzatılabilecek.  Mali yönetim ve kontrol sisteminin zaafa uÄŸradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili bakanın talep etmesi veya BaÅŸbakan'ın onayı üzerine, Maliye Bakanı, mali karar ve iÅŸlemlerini mevzuata uygunluk yönünden teftiÅŸ ettirecek. Mali karar ve iÅŸlemlere iliÅŸkin her türlü kayıt, bilgi ve belgeler kamu idareleri tarafından düzenli olarak korunacak.   Sosyal güvenlik kurumları ve mahalli idare bütçelerinin hazırlanması ve uygulanması ile diÄŸer mali iÅŸlemler, kanun hükümleri saklı kalmak kaydıyla, ilgili kanunlardaki hükümlere tabi olacak. Mali yönetim ve kontrol sisteminin tümüyle zaafa uÄŸradığı, belirgin yolsuzluk veya kamu zararına yönelik emarelerin ortaya çıktığı durumlarda, ilgili vali veya belediye baÅŸkanının talep etmesi veya BaÅŸbakan'ın onayı üzerine İçiÅŸleri Bakanı, yetkili denetim elamanlarına, mahalli idarelerin tüm yönetim ve kontrol sistemlerini mali karar ve iÅŸlemlerinin mevzuata uygunluk yönünden teftiÅŸ ettirecek.       HASILAT PAYI ALINACAK Kamu malı niteliÄŸindeki baraj, liman, havalimanı, enerji santrali, tesis gibi taşınmaz mal ve sair varlıklar iÅŸleten veya kullanan KÄ°T ve kamu ÅŸirketlerinin gayrısafi hasılatından, bu kullanım karşılığında belirli bir bedel tahsil edilerek genel bütçeye gelir kaydedilecek. Bukapsamda bedel tahsil edilecek kurum ve kuruluÅŸlar, hasılat payı oranları, ödeme yeri ve zamanı merkezi idare bütçe kanununda gösterilecek.  Ä°dare hesaplarında kayıtlı olup zaruri ve mücbir sebeplerle takip ve tahsil imkanı kalmayan kamu alacaklarından Merkezi Ä°dare Bütçe Kanunu'nda gösterilen tutara kadar oranların kayıtlardan çıkarılmasına, genel bütçe kapsamındaki kamu idarelerinde Maliye Bakanı, diÄŸer kamu idarelerinde üst yöneticiler yetkili olacak.     MUHASEBE-Ä° UMUMÄ°YE KANUNU KALDIRILIYOR 50 yıldır yürürlükte olan Muhasebe-i Umumiye Kanunu yürürlükten kaldırılırken, kanun kapsamına dahil kamu idarelerinde kurulmuÅŸ döner sermaye iÅŸletmeleri ve fonlar, 31 Aralık 2007 tarihine kadar tasfiye edilecek.   Kanun hükümlerinin uygulanmasına iliÅŸkin düzenlemeleri, Maliye Bakanlığı yapacak. Maliye Bakanlığı, kami idarelerinde mali yönetim ve kontrol sistemlerinin oluÅŸturulmasına yardımcı olacak. GeçiÅŸ dönemi, 31 Aralık 2007 tarihini geçemeyecek. Kanun kapsamındaki idarelerde ilgili mevzuatta ve TBMM içtüzüğü'nde gerekli deÄŸiÅŸiklikler, en geç 31Aralık 2004 tarihine kadar yapılacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!