Ceyhun KUBURLU
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 15, 2010 00:00
2010 Dünya Kupası’nın resmi topu ‘Jabulani’ Türkiye’de satış rekoru kırdı. Futbol topu üzerine yapılan eleştirilere katılmayan Adidas Türkiye Genel Müdürü Haluk Özmutlu, “Bu toplar çok özel testten geçiyor. Ancak kaleciler ‘Golü top yüzünden yedim’ diyor. Topun bu kadar konuşulması Türkiye’de satışları 2.5 kat artırdı” dedi.
GÜNEY Afrika’da düzenlenen 2010
Dünya Kupası’nda eleştirilen Adidas’ın futbol topu “Jabulani” Türkiye’de satış rekoru kırdı. Normal bir döneme göre futbol topu satışlarının 2.5 kat arttığını söyleyen Adidas Türkiye Genel Müdürü Haluk Özmutlu, topla ilgili eleştirilerin gerçeği yansıtmadığını savundu. Bu konuda çok önemli araştırma ve testler uygulandığını söyleyen Özmutlu, “Dünyanın en değerli spor organizasyonu için üretilen ana ürünün hazırlanması çok kolay bir süreç değil. Bir çok test ve araştırma yapılıyor. Ancak fileler sallandığı zaman kaleci ‘golü top yüzünden yedim’ diyor. Golü atan ‘Ben attım’ yorumunu yapıyor” dedi.
2 önemli turnuva
Dünya Kupası ve Avrupa Futbol Şampiyonası’nın düzenlendiği yıllarda satışların önemli ölçüde arttığını belirten Haluk Özmutlu, şu bilgileri verdi: “Turnuvaların düzenlendiği dönemlerde futbol satışları normal günlere göre daha hareketli geçiyor. Ancak bu yıl Güney Afrika’da düzenlenen Dünya Kupası’nda satışlar önemli ölçüde arttı. Hatta bu güne kadar düzenlenen turnuvalar arasında en fazla satış bu yıl yapıldı. Normal dönemlere göre satışlarımız 2.5 kat artış kaydetti.”
En yuvarlak top
Dünya Kupası’nda kullanılan resmi top Jabulani’nin, özel bir teknikle birleştirilen 8 parçadan oluştuğu için en yuvarlak top olarak kabul edildiğini söyleyen Haluk Özmutlu, şöyle konuştu: “Taraftar için bir kaç çeşit top üretildi. Ancak resmi maçlarda futbolcuların oynadığı top biraz daha farklıydı. Bugüne kadar bir çok testten geçen topu İngiliz bilim adamları da tarihin en yuvarlak topu olarak kabul etti. Taraftar topları ve resmi topların perakende satış fiyatları farklı. Türkiye’de bu kadar ilgi görmesinin sebebi de çok fazla konuşulmasıydı. Tüketiciler merak edip bu futbol toplarından satın aldı.”
Yabancı formalarYabancı takım forma satışlarında çok fazla hareket gözlemediklerini anlatan Haluk Özmutlu, şunları söyledi: “Büyük turnuvalar Türkiye’de dikkatle izleniyor. Ancak bu forma satışlarına yansımıyor. İspanyol formasının satışlarını şimdi göreceğiz. Ancak burada çok büyük rakamlar beklemek doğru olmaz. Elbette bu forma en çok İspanya’da satılacak. Türkiye’de ise daha çok takım formaları ilgi görüyor.”
Topun özellikleriTarihin en yuvarlak futbol topu olarak kabul ediliyor.
Özel bir teknikle birleştirilen 8 parçadan oluşuyor.
Dikişleri en aza indirilerek, özel bir yuvarlaklık verildi.
Bu özellik, topun vurulabilir yüzeyini yüzde 70 artırdı.
Topun havada 5 kat hızlı ilerlemesine de imkan sağladı.
Resmi topun çevresi 69 santimetreyi buluyor.
Topun ağırlığı 440 gram civarında.
Islandığı zaman ağırlığı hiç artmıyor.
Şampiyonluk forma satışını yüzde 30 artırıyorTÜRKİYE’de taraftar forması satışların da 4 büyük kulübün ön plana çıktığına işaret eden Haluk Özmutlu, şu değerlendirmeyi yaptı: “Özellikle
Fenerbahçe, Galatasaray ve
Beşiktaş formaları çok fazla satış yapıyor. Formalar artık kulüplerin önemli gelir kaynakları arasında yer almaya başladı. Yeni transferler de satışları önemli ölçüde artırıyor. Süper Lig şampiyonu takımın forma satışı yüzde 30 artıyor. Bu satışlar kulübün kasasını doldurabiliyor.”
Kaleciler ne dediBrezilyalı kaleci Julio Cesar: Bakkaldan alınmış plastik toplar gibi.
İtalyan kaleci Gianluigi Buffon: Topun nereye gittiğini kestirmek çok güç.
İspanyol kaleci Iker Casillas: Dünya Kupası gibi önemli bir turnuvada topun berbat olması üzücü.
ABD’li kaleci Marcus Hahnemann: Teknoloji her şey değil. Topu tutmakta zorlanıyorum.
Futbolcuların yaşadığı sıkıntılarTopun hem havada, hem yerde kontrolü zor.
Oyuncular sürekli topa bakmak zorunda kaldı.
Pasları hedefe ulaştırırken de zorlandılar.
Top havada çok fazla yön değiştirdi.
Jabulani’nin anlamı nedirZULU dilinde “kutlama” anlamına gelen Jabulani’nin üzerinde 11 renk bulunuyor. Her takımın 11 futbolcuyla sahaya çıkmasını temsil eden bu renkler, aynı zamanda Güney Afrika’da konuşulan 11 resmi dili de simgeliyor. FIFA standartları uyarınca, bir top ıslandığında, ağırlığının yüzde 10’a kadar artması kabul görürken, bu oran Jabulani’de yüzde sıfır.