Güncelleme Tarihi:
Geçen Aralık ayında Wallmart’ın Migros’u satın almak üzere görüşmelere baÅŸladığı haberleri perakende sektörünü hareketlendirmiÅŸti. Financial Times’da çıkan bir haberde Wallmart’ın adım atmaya çalıştığı Türkiye perakende sektörünün bir analizi yapıldı.Â
Zorlu koÅŸullar
Haberde, Türkiye perakende sektörünün 70 milyar dolarlık satış hacmi ile iÅŸtah açıcı olduÄŸu belirtilirken bununla birlikte sektörün kendine has bazı zorlu koÅŸulları olduÄŸu aktarıldı. Dünyanın en yüksek benzin fiyatlarının Türkiye’de olmasının, büyük ÅŸehirlerdeki trafik probleminin ve geleneksel olarak her gün taze ürün satın alma alışkanlığının tüketicileri kendilerine yakın mesafelerdeki yerel zincirlere ve bakkallara yönlendirdiÄŸi belirtildi. Â
Unilever’in Türkiye ile birlikte 35 farklı ülkedeki başı olan Ä°zzet Karaca, indirim maÄŸazalarının büyüdüğünü ve yerel zincirlerin güçlendiÄŸini söyledi. Karaca yerel zincirlerin artık hangi ürünlerin, raflardaki nereye koymaları gerektiÄŸini öğrendiklerini belirtti.  Â
Gıda satışının yarısı bakkallardaÂ
Bununla birlikte Türkiye pazarındaki yabancı süpermarketleri geleneksel ve güçlü bir rakibi daha bulunuyor. Komşuluk bağlarıyla tüketicilerle ilişkilerin koparmayan bakkalların pazar payı yavaş yavaş düşse de halen gıda satışının yarısı onların elinde bulunuyor.
İndirim mağazaları rekabeti kızıştırdı
Son yıllarda sektördeki rekabeti kızıştıran etkenlerden biri de indirim mağazaları oldu. BİM, 2010 yıllında Migros’u ciro bakımından geçerek birinciliğe yükseldi. 2012’nin ilk 9 ayında BİM satış rakamları 7 milyar TL’ye ulaşırken Migros’un satış rakamları ise yaklaşık 5 milyar TL’de kaldı. Bugün BİM’in 3657, Migros’un ise 851 mağazası bulunuyor.
GeçtiÄŸimiz yaz aylarında Fransız Carrefour’un Türkiye’deki ÅŸirketi CarrefourSA’dan dört yönetici Fransızların kendilerine desteklemediÄŸi gerekçesiyle istifa etmiÅŸti. Bunun üzerine CarrefourSA ile Migros’un birleÅŸmesi üzerine görüşmelere baÅŸlanmış ancak sonuç alınamamıştı.  Â