Güncelleme Tarihi:
İNTERNET hayatın her alanını kökten değiştirirken, alışverişte de etkisini gösteriyor. İngiltere ve ABD başta gelişmiş ülkelerde rekor seviyeye ulaşan online alışveriş Türkiye’de her yıl yüzde 50’nin üzerinde büyüyor. Şu anda Türkiye’de sigorta, turizm hariç toplam cirosu 3.5 milyar lirayı aşan internetten alışveriş yerli yabancı pek çok girişimcinin ilgisini çekiyor. Bankalararası Kart Merkezi (BKM) verilerine göre sigorta ve turizmde de dahil edildiğinde sektörün cirosu 23 milyar lirayı aşıyor. E-Ticaret Derneği (ETİD) Başkanı ve Kliksa.com Direktörü Hakan Orhun, 2005 yılına kadar ağır ağır büyüyen sektörün, ondan sonraki yıllarda şaha kalktığını söyledi.
48 milyar TL mümkün
Türkiye’de internetten alışverişin yüzde 90’ının majör firmalar üzerinden yapıldığını belirten Hakan Orhun, “Türkiye’de 30 milyon internet kullanıcısı var ama bunların sadece yüzde 16’sı (5 milyon) internetten alışveriş yapıyor. ABD’de bu oran yüzde 64” dedi. Orhun hedeflerini şöyle anlattı: “Üç yıl içinde bizdeki oran yüzde 64’e çıkarsa bu 12 milyar TL’lik bir pazara ulaşılacağı anlamına geliyor. Alışveriş frekansı ise şu anda iki ayda bir ürün şeklinde. Beş yılda bu ayda iki ürüne çıksa 48 milyar TL’lik bir pazar mümkün.”
Giyim bayanları çekti
Orhun Türkiye’de İnternetten alışverişe ilişkin şu bilgileri aktardı:
Çoğunlukla gündüz kadın internette inceliyor, araştırıyor ve akşam eşiyle birlikte ve onun onayıyla alışveriş yapıyor.
Private shopping denilen giyim ürünleri satan internet sitelerinden önce internetten alışveriş yapanların yüzde 80’i erkekti. Şu anda kadınlar yüzde 50’ye yaklaşıyor.
Kadın modayla erkekler elektronikle ilgileniyor demek yanlış. Kadınlar da elektronik ürün alıyor, erkekler de moda alışverişi yapıyor.
Yaz başında internetten satışın cirosunun yüzde 40’ı televizyon. Bunda Euro 2012 futbol karşılaşmalarının etkisi çok.
Private shopping alanında ise mevsimsel nedenlerle şu anda en çok mayo satılıyor.
Sabancı da online satışa girdi
E-Ticaret Derneği (ETİD) Başkanı Hakan Orhun aynı zamanda Sabancı Holding’in yeni internetten satış girişimi olan kliksa.com’un direktörü. Türkiye’de bu alanda büyük bir boşluk olduğunu ve mevcut oyuncularla bu boşluğun doldurulama-yacağını belirten Orhun, kliksa.com’un 5 yılda sektörün en büyüğü olmayı hedeflediğini söyledi. Mart ayında hizmet vermeye başlayan internet sitesinin 3 ayda 100 bin ürün çeşidini geçtiğini anlatan Orhun, “Otomasyona giderek maliyetleri düşürdük ve bunu fiyata yansıtıyoruz. Arkasında Sabancı Holding olduğu için hem tüketiciler hem tedarikçiler nezdinde güvenilir. Ürün çeşidini 300 bine çıkaracağız” diye konuştu.
178 fırsat sitesi var
TÜRKİYE’de şu anda 178 fırsat sitesi bulunuyor.
30 milyon internet kullanıcısından sadece 5 milyonu online alışveriş yapıyor ancak 5.7 milyon internet bankacılığı kullanan nüfus online alışveriş yapmıyor.
İnternetten alışverişe niyetlenen insanların bir kısmı hâlâ “Ödemeyi nereye yapacağım? Ürünü nereden teslim alacağım? Kapıda ödeme yapabilir miyim?” gibi sorular soruyor.
İnovatif ödeme seçeneği
Hakan Orhun ödeme biçimlerinin yıllar içinde çok değiştiğini belirterek, “Paypal, iPara, PayU gibi yeni ve inovatif ödeme sistemleri internetten alışverişi kolaylaştırıyor. Kredi kartını bu sistemlere kayıt ettiriyor ve onlar üzerinden ödemeyi gerçekleştiriyor” dedi.
Yaş ilerledikçe güvenliği dert etme oranı artıyor
İNTERNETTEN alışverişte en büyük problem olarak görülen güvenlik konusunda önemli gelişmeler yaşandığını belirten Hakan Orhun, “Herkes bu konuda elini taşın altına koydu. Artık güvenlik bir sorun değil. Hâlâ araştırmalarda güvenlik bir sorun olarak karşımıza çıkıyor. Ama bu daha çok kurumun güvenli olup olmaması, satıştan sonra bir muhatap bulup bulamamakla ilgili” dedi. Yaş arttıkça güvenlik konusun dert edenlerin oranının arttığına değinen Orhun, Türkiye’deki genç nüfusun avantaj olduğunu, gençlerin ebeveynleri iternetten alışverişe teşvik ettiğini söyledi.