Güncelleme Tarihi:
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumunun (EPDK) kaçak petrolün tespit ve tasfiyesine dair usul ve esasları kapsayan taslak yönetmeliği, kurumun internet sitesinde yayımlanarak, görüşe açıldı.
Buna göre, yönetmelik, kaçak petrol olarak tanımlanan ürünlerin tespit edilmesi, saklanması, tasfiye edilmesine ilişkin usul ve esasları kapsıyor.
Yönetmelik uyarınca yazılı ya da sözlü ihbarlar üzerine EPDK personeli ya da Kurum adına denetim yapmakla yetkilendirilen diğer kamu kurum ve kuruluşları personeli ile kolluk yetkisi olan kamu personeli kaçak petrole ilişkin fiileri önleme, izleme ve soruşturmakla yükümlü olacak.
Söz konusu personel kaçak petrolü öğrendikleri veya haber aldıkları veya rastladıkları andan itibaren 5015 sayılı Petrol Piyasası Kanunu ve 4926 sayılı Kaçakçılıkla Mücadele Kanununu kendilerine yüklediği görevleri derhal yerine getirmeye mecbur olacak.
Kurum personeli ya da Kurum adına denetim yapmakla yetkilendirilen diğer kamu kurum ve kuruluşları personeli kendi görevleri ile ilgili suça ilişkin şikayet ve ihbarları derhal görev ve yer bakımından yetkili adli kolluk görevlisine iletecek.
Adli kolluk görevlileri de kendilerine yapılan bir suça ilişkin ihbar veya şikâyetleri, el koydukları kaçak petrolü, yakalanan kişiler ile uygulanan tedbirleri derhal Cumhuriyet savcısına bildirecek ve Cumhuriyet savcısının emri doğrultusunda işin aydınlatılması için gerekli soruşturma işlemlerine başlanacak.
Olaya müdahale edilmesinin ardından, kaçakçı ve kaçak petrol ile ilgili olarak elde edilen bilgilerin genel hatlarıyla özetlendiği Kaçak Petrol Ön Bilgi Formu ivedi olarak EPDK'ya gönderilecek.
Yetkili makamca kontrollü teslimat kararı alınıp ilgili İdareye intikal ettirildikten sonra İdare, diğer mücadeleci birimlerle de irtibat ve eş güdüm halinde Kontrollü Teslimat Kararının tüm unsurlarını gizlilik içindeki çalışmalarla yerine getirmekle yükümlü olacak.
PETROL NUMUNE ALINMASI VE ANALİZ
Kaçak petrol ürünlerinden akaryakıta ilişkin ilk tespit seyyar kontrol cihazı ile ulusal marker kontrolü yapılarak gerçekleştirilecek.
Ulusal markerin gerekli şart ve seviyede bulunmadığının seyyar kontrol cihazı ile tespiti halinde, “Petrol Piyasasında Yapılacak Denetimler İle Ön Araştırma Ve Soruşturmalarda Takip Edilecek Usul Ve Esaslar Hakkında Yönetmeliğe” göre test ve analiz yapılmak üzere numune alınacak.
Kaçak petrole ilişkin numunelerin analizi Kurum tarafından belirlenen akredite laboratuvarlar tarafından öncelikle ve ivedilikle yapılacak ve test ve analiz giderleri EPDK tarafından karşılanacak.
KAÇAK PETROLÜN MUHAFAZASI
Kaçak zannı ile ele geçirilen petrol ürünleri, düzenlenen Kaçak Petrol Tespit ve El Koyma Tutanağı ile birlikte uygun şartlarda muhafaza edilmek üzere, ele geçirilen mahallin bağlı olduğu il özel idaresine teslim edilecek.
İl özel idareleri, teslim edilen ürünleri analiz sonuçları gelinceye kadar nevi ve niteliği değişmeyecek, diğer ürünlerle karışmayacak, değerini ve kanıt olma özelliğini kaybetmeyecek şekilde saklamak, korumak ve bunların temini için her türlü tedbiri almakla yükümlü olacak.
TASFİYE KARARI
Müsadere kararı alınan kaçak petrol hakkında tasfiye kararı, soruşturma evresinde hakim tarafından, kamu davası açılmış ise mahkeme tarafından verilecek.
Bu karar, kaçak petrole el konulduğu tarihten itibaren on beş gün içinde ve numune alınmasının mümkün olduğu durumlarda alınan numunenin analiz sonucu geldikten sonra, numune alınmasının mümkün olmaması halinde ise gerekli tespitler yaptırılarak verilecek.
Tasfiye kararlarında mal sahibi lehine dahil olmak üzere hiçbir şekilde teminatla iade hükmü uygulanmayacak.
PETROL TEKNİK DÜZENLEMELERE UYGUNSA
Numune analiz sonuçları teknik düzenlemelere uygun çıkarsa, Kaçak petrol kapsamında tanımlanan ürünlerden akaryakıt niteliğinde olanların tasfiyesi il özel idaresince 2886 sayılı Devlet İhale Kanununun açık teklif ve pazarlık usulünü düzenleyen ilgili maddeleri emsal alınarak yapılacak.
Ancak, 2886 sayılı Kanunun miktar, süreler, ilan ve benzeri kısıtlayıcı hükümleri dikkate alınmayacak.
Tasfiye için ilan, miktarın büyüklüğüne göre mahalli ve/veya ülke çapında çıkan gazetelerde ve özel idare veya Kurum web sayfasında duyurulmak suretiyle yapılacak.
Tahmini satış bedeli, benzeri ürünlerin rafineri çıkış bedelinden vergiler düşüldükten sonra kalan kısmının yüzde 75'inden aşağı tespit edilemeyecek.
Açık teklif veya pazarlıkla satış ihalesine katılacakların 5015 sayılı Kanun hükümlerine göre rafinerici veya dağıtıcı lisansını haiz olmaları zorunlu olacak.
Tasfiye ihalesi numune analiz raporunun laboratuvardan geldiği tarihten başlayarak bir ay içerisinde açık (artırma) teklif usulüne göre yapılacak. Bir ay içinde satış yapılamazsa pazarlık usulüne göre satış gerçekleştirilecek.
Satış yapılan lisans sahibi mevzuatta marker katılması zorunlu tutulanlar arasında sayılması halinde ürüne, mühür altında taşımak kaydıyla kendi depo yada tesislerinde Petrol Piyasasında Ulusal Marker Uygulamasına İlişkin Yönetmeliğe uygun olarak marker katmakla yükümlü olacak.
Kaçak petrol kapsamında sayılan ve akaryakıta dönüştürmek maksadıyla kullanılan veya bulundurulan akaryakıt haricinde kalan solvent, madeni ve baz yağ, asfalt, solvent nafta ve benzeri petrol ürünleri de aynı usulle satılacak.
Ancak, bunların satış ihalesine sadece, benzeri ürünlerin ithali için Kurumdan alınan uygunluk belgesi sahipleri katılabilecek.
Söz konusu ürünlerin tahmini satış bedeli de dönüştürülmemiş ürünlerde benzerlerinin piyasa değerinin yüzde 50'sinden, dönüştürme işlemi yapılmışlarda ise dönüştürülmeden önceki orijinal halinin piyasa değerinin yüzde 30'undan aşağı belirlenemeyecek.
PETROL, DÜZENLEMELERE UYGUN ÇIKMAZSA TASİŞ'E DEVREDİLECEK
Teknik düzenlemelere uygun olmayan petrolün tasfiyesinde ise kaçak petrol ürünlerinden akaryakıt, analiz sonuçları laboratuvardan geldikten sonra en geç bir ay içerisinde satılmak üzere düzenlenecek tutanakla Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmeleri (TASİŞ) Genel Müdürlüğüne devredilecek.
TASİŞ devraldığı akaryakıtı yalnızca, 5015 sayılı Kanun uyarınca rafinerici lisansı sahiplerine satabilecek.
Rafinericiler tesislerine ve işlemlerine zarar vermemek kaydıyla kendilerine teklif edilen ürünleri almakla yükümlü olacak.
Bu satışta bedel teslim tarihindeki ham petrolün piyasa değerinden az olamayacak.
TASİŞ, tarafından satışa ilişkin masraflar düşüldükten sonra bakiye bedel ilgili il özel idaresine aktarılacak.
İlgili il özel idaresi tarafından, kaçak petrolün satışından elde edilen gelirden, kaçak petrole ilişkin vergiler ilgili vergi dairesine yatırıldıktan sonra, kalan para bankada açılacak bir emanet hesaba yatırılacak.
KAÇAK PETROLÜN İHBARI
Kaçak petrol ihbarlarının yazılı olması halinde, ihbarcının “adı-soyadı, imzası, T.C. kimlik numarası ile iş ve açık adresinin” ihbarda belirtilmesi gerekecek. Bu unsurları taşımayan ya da gerçek dışı isim ve adrese havi, belirli bir konuyu ihtiva etmeyen ihbarlar işleme konulmayacak. Ancak, bu tarzda yapılan ihbarlara olayla ilgili somut ve yeterli bilgi ve belgeler eklenmiş ise ihbar değerlendirmeye tabi tutulacak. Doğrudan, EPDK'ya yapılacak ihbarların yazılı olması gerekiyor.
Sözlü ihbarlarla da, telefon ile alınan ihbarlar mutlak surette tutanağa bağlanacak.
Kaçak petrol olaylarını ihbar edenlerin hüviyetleri, kendilerinin rızaları olmadıkça veya ihbarın mahiyeti suç teşkil etmedikçe açıklanmayacak.