Güncelleme Tarihi:
DENİZ araçlarına ÖTV’siz sağlanan akaryakıtın, kaçak olarak piyasaya sürülmesi ve ciddi oranda vergi kaçağının tespit edilmesi üzerine ilgili kurumlar harekete geçti. Enerji Bakanlığı’nın hazırladığı yeni Petrol Piyasası Kanunu’nda deniz ve hava taşıtlarına ÖTV’siz akaryakıt satışı yetkisi anlamına gelen “ihrakiye” ve “ihrakiye teslim şirketi ve bayii” tanımlarının bulunmaması, sektörde şaşkınlık yaratırken, edinilen bilgiler 10 numara yağda olduğu gibi, deniz yakıtlarında da vergi iadesi sistemine geçileceği yönünde.
1 MİLYAR LİRA HACİZ
Geçtiğimiz günlerde açıklama yapan Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, deniz yakıtlarında ciddi oranda vergi kaçırıldığını tespit ettiklerini belirterek, bazı mükellefler hakkında yaklaşık 1 milyar lira tutarında ihtiyatı haciz uygulandığını açıkladı. Akaryakıt sektörünün gündeminde ise bu alanda yapılacak yeni düzenlemeler var.
TASARIDA NEDEN YOK
Enerji Bakanlığı’nın hazırladığı yeni tasarıda, ihrakiye lisansı tamamen kalkmış görünüyor. Bu duruma anlam veremeyen sektör temsilcileri, “Mevcut koşullarda bile kaçakçılığın geldiği boyut ortada. Bu madde ya unutuldu, ya da yeni bir düzenleme yapılacak” görüşünde. Bir sektör temsilcisi, “Ayrı bir düzenleme yapılacağını düşünüyorum. Yoksa motorin alma ve satma yetkiniz var ama kontrol edilebilir hiçbir lisans içinde değilsiniz; bu cennet gibi birşey” yorumunu yapıyor.
VERGİ İADE SİSTEMİ
Enerji Piyasası Düzenleme Kurumu (EPDK) yetkilileri ise yeni tasarıda ihrakiye ile ilgili bir madde olmamasının, yeni bir sistemin işareti olduğunu vurguluyor. Bir EPDK yetkilisi, bu konuda şunları söyledi: “Hazırlanan tasarıda ihrakiye faaliyeti ve lisansı tamamen kalkmış görünüyor. Sektör bu konuda kaygı duymakta haklı. İhrakiye şirketleri aracılığıyla ÖTV’siz mal satma gibi bir uygulamayı kaldırıp, ileride vergi iadesi sistemine geçilecek olabilir. Bunun anlamı şu: Artık bu işlere ihrakiye şirketleri bakmayacak. Dağıtıcı, bayi, malı alıp vergili olarak hava ve deniz taşıtlarına satacak, bu malı kullananlar da sonra gidip Maliye’den vergi iadesi alacak.”
Bakan Şimşek sinyali verdi
MALİYE Bakanı Mehmet Şimşek de deniz yakıtlarında yapılan usulsüzlüklere ilişkin bir soru üzerine, yakında 10 numara yağda olduğu gibi deniz yakıtlarında da yeni bir sisteme geçilebileceğini belirtti.
Aylık 200 bin ton 66 kayıtlı lisans
EPDK’nın aralık ayı petrol piyasası sektör raporunda “Rafinerici, dağıtıcı ve ihrakiye teslimi lisansı sahiplerinin havacılık yakıtları ihracatı geçen aya göre yüzde 31.6 azalış göstererek 176 bin 351 ton olurken, bu oran denizcilik yakıtlarında yüzde 26.9 artarak ile 190 bin 298 ton olmuştur” deniliyor. Kurumun sitesinde “Petrol Piyasası İhrakiye Teslimi Lisansları” sorgulaması yapıldığında 66 kayıtlı lisans çıkıyor.
Yüzde 104 fark
TÜRKİYE Akaryakıt Bayileri Petrol ve Gaz Şirketleri İşveren Sendikası (TABGİS) Başkanı Ferruh Temel Zülfikar, deniz ve kara taşıtlarının motorin fiyatı arasında yüzde 104 oranına varan çok büyük bir fark bulunduğunu belirterek, “Motorin ÖTV’siz olarak mart ayında deniz taşıtına 2,05 TL’den satılırken kara taşıtına 4,18 TL’ye satıldı” dedi.
Ortaklaşa balıkçı teknesi
TABGİS Başkanı Ferruh Temel Zülfikar “Balıkçı teknesi olanların, çeşitli hilelerle teknelerinin kapasitelerini fazla göstermek suretiyle ÖTV’siz yakıt alımı yaptıkları ve yakıtı kara taşıtlarına sattıklarını duyuyoruz. Yine, bazı minibüs/ otobüs firması sahiplerinin ortaklaşa balıkçı tekneleri aldıkları ve bu tekneler adına temin ettikleri ÖTV’siz yakıtı karadaki taşıtlar için kullandıkları da duyumlar arasında.”
Kapsamlı toplantı
AKARYAKIT sektörü temsilcileri, bu konuda önümüzdeki haftalarda Ulaştırma, Maliye, İçişleri, Enerji Bakanlıkları ve EPDK gibi kuruluşların bir araya geldiği bir toplantı yapılacağını belirtti. Denizcilik Müsteşarlığı’nın raporuna göre, 2012 yılı itibariyle, ÖTV’siz yakıt uygulaması kapsamında toplam 8 bin 687 adet gemi yakıt alım defteri düzenlenerek, kullanıcılara 554 milyon lira tutarında teşvik verildi. Yetkililer, sıfır ÖTV uygulamasına gemicilik sektörünü teşvik etmek için 2005 yılında geçildiğini belirterek, “Maliye Bakanlığı’nın kaygısı kabotaj gemileri, İDO ve benzer kurumların gemileri gibi bu işi manipüle etmeyenlerle, balıkçı teknelerinin etkilenmesi” dedi.