Demet CENGİZ
Oluşturulma Tarihi: Ekim 25, 2003 01:48
Türkiye jean ve denim sektöründe sessiz sedasız dünya devi olma yolunda. Türkiye'nin jean ve denim ihracatı bu yılın sonunda 750 milyon dolara ulaşacak. Türk firmaları bu ihracatın büyük bölümünü kendi yarattıkları markalarla yapıyorlar.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği'nin (İHKİB) yaptığı bir araştırma, Türk jean sektörünün dünya pazarlarında artık kendi markalarını oluşturduğunu ortaya koydu. Türk jean markaları bir çok ülkede liderliği ele geçirirken, Türkiye'nin jean ihracatı 750 milyon dolara dayandı.
Şık Makas tarafından üretilen Cross Jeans Polonya'da liderliği elinde tutarken Almanya ve Avrupa ülkelerinde de ilk sıralarda yer alıyor. Erak'ın ürettiği Mavi Jeans özellikle ABD'de, Çak Tekstil tarafından üretilen Little Big markası Avrupa'da, Eroğlu'nun markaları Colin's ve Loft Rusya'da, Özak Tekstil'in jean markası Interpoll Orta ve Kuzey Avrupa ile Kuzey Afrika ülkelerinde pazarda ön sıralarda.
120 ÜLKEYE İHRACAT
Bu markaların üreticisi 5 firma, toplam jean ve denim ihracatının yüzde 80'ini gerçekleştiriyor.
Türk markalarının en çok ihracat yaptığı ülkeler ise Almanya, İtalya, Rusya, ABD, Fransa ve İngiltere.
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, Türk hazır giyim sektörünün jean başta olmak üzere, çorap ve örme gibi belli alanlarda çok iddialı ve söz sahibi olduğunu söyledi.
Süleyman Orakçıoğlu, Türk jean üreticilerinin markalaşma konusunda son derece başarılı çalışmalar yaptığını, marka bilinirliğinin bir çok ülkede gayet iyi olduğunu belirtti.
Orakçıoğlu, jean üreticilerinin sahip olduğu ihracat potansiyelinin küçümsenmemesi gerektiğini de vurguladı.
İHKİB Başkanı Süleyman Orakçıoğlu, toplam jean ve denim ihracatının 2001 yılında 350 milyon
dolar, 2002'de 525 milyon dolar olarak gerçekleştiğini, bu rakamın 2003 yılında 750 milyon dolara çıkmasının beklendiğini söyledi.
Türk jean üreticilerinin büyük bölümü kendi markalarıyla olmak üzere 120'den fazla ülkeye, ihracat yaptığına dikkat çeken Süleyman Orakçıoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:
‘‘İhracat yapılmayan ülke yok gibi. En çok ihracat yapılanlara bakıyoruz hepsi oldukça büyük ve tekstil sektöründe önemli bir yere sahip ülkeler’’ dedi.
MARKA SATIYORLAR
Özellikle jean ve denimde Türkiye'de dev üreticiler olduğunu kaydeden Orakçıoğlu, şöyle konuştu:
‘‘Bu alanda üretim yapan Türk üreticiler, kendi markalarıyla da satış gerçekleştiriyor. Belli pazarlarda yoğunlaşan bu firmalar, kendi koleksiyonlarını kendi markalarıyla satabiliyor. Zaten aynı anda dünyanın her yerinde pazara girip büyüyemezsiniz. Şu anda 3-5 ülkede olan pazarları zamanla daha fazla ülkeye de yayılacak ve ihracat oranları da buna göre artacaktır.’’
Uluslararası marka olmak için ilk şart güçlü üretim kapasitesiTürk hazır giyim firmalarının yüzde 70'inin dünya pazarlarında 20 yıllık bir geçmişe sahip olduğunu hatırlatan İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği Süleyman Orakçıoğlu, markalaşmada yaşanacak doğal süreçte önce kapasite anlamında bir güç olmak gerektiğini vurguladı. Orakçıoğlu şunları söyledi:
‘‘Bütün dünya bizim kapasitemizden haberdar. Sonra kalite anlamında söz sahibi olduk. Türk malları satın almada tercih nedeni oldu. Son 4-5 yıldır da tasarımcıdan firmalara, markalardan aksesuvarcılara ve kumaşçılara sektörün en iyilerini yapar konumuna geldik. Önemli olan dünya markaları olma yolunda ilerlerken bu süreçleri kısaltabilmek.’’
Herkesin ille de marka olması gerekmediğini belirten Süleyman Orakçıoğlu, Türkiye'den imaj ve kalite anlamında kendi koleksiyonlarını kabul ettirmiş markalar çıkmasının yaratacağı olumlu imajın, tüm sektöre katma değer olarak yansıyacağını söyledi.