Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de 1.5 milyar liralık yatırım yapan ancak bir türlü kâr edemeyen Japan Tobacco International (JTI) 10 yıl önce Bilgehan Anlaş ile el sıkıştı. 2005 yılında JTI’ın Türkiye Genel Müdürü olan Anlaş, 10 yılda şirketin pazar payını yüzde 7’den 30’a çıkardı. 2014 yılında bir sigara markasının fiyatını 2 lira aşağıya çekerek, sektörde bir adım öne geçen JTI, bu başarıyı unutmadı. Anlaş, artık JTI’ın 41 ülkeden sorumlu 2 numarası oldu. Ekim ayı itibariyle JTI Kıdemli Başkan Yardımcısı pozisyonuna yükselen Anlaş, şimdi 11 bin kişiyi İsviçre’nin Cenevre şehrinden yönetecek. Bilgehan Anlaş, 12 milyar dolarlık cirosuyla dünya devi JTI’ın Yönetim Kurulu’nda yer bulan ilk Türk yönetici oldu. Anlaş ile tütün endüstrisinde de ilk defa bir Türk, yönetim kuruluna atandı.
1 MİLYAR DOLAR
Önümüzdeki döneme ilişkin hedeflereni anlatan Anlaş, şöyle konuştu: “Türkiye’de yatırımları arttırabiliriz. Türk tütünü dünyaca ünlü bir konumda. Bunu geliştirmenin de yollarını arayacağız. Tüketiciden gelen talepler doğrultusunda global çapta bir Türk sigara markası yaratabiliriz. Türkiye sektörümüz açısından her zaman önemli bir pazar oldu. Bu sadece sanayi için değil aynı zamanda tarım için de böyle. Türkiye’de bugün 60 bin aile 80 bin ton tütün üretiyor. Bu faaliyet ülkemiz için yaklaşık 520 milyon doları yaprak tütün, 555 milyon doları tütün ürünleri olmak üzere toplam 1 milyar dolar ihracata karşılık geliyor. Tütün ve tütün ürünleri toplam ihracatı tarımsal ihracatımızın yüzde 18’ini oluşturuyor. Dileğim, bu denli önemli bir katma değer yaratan alanın dünya pazarlarında rekabetçiliğini koruması.”
JTI’ın üretim ve yatırım alanlarında sorumlu olacağını anlatan Bilgehan Anlaş, şu bilgileri verdi: “Ayrıca satın alma, kalite yönetimi, üretim planlama, teknik
eğitim ve yeni ürün kategorilerinin geliştirilmesi de sorumluluk alanım çerçevesinde olacak.”
İlk 100 günü
Bugüne kadar JTI’da çeşitli görevler üstlendiğini anlatan Anlaş, şöyle konuştu: “Meksika’dan Japonya’ya Güney Afrika’dan da İsveç’e uzanan coğrafyada üretim faaliyetimizi sürdürüyoruz. Bu denli geniş ve farklı coğrafyada çalışmak çeşitliliği zenginlik olarak gören bir insan olarak beni heyecanlandırıyor. İlk 100 günüm bu çeşitliliğin verdiği güçle ulaşılan başarıyı daha yüksek seviyelere nasıl çıkartırım onu planlamak ve o ekosistemin temellerini atmakla geçireceğim.”
TÜRKİYE’DE 1.5 MİLYAR TL’LİK YATIRIMI VAR
JTI’ın 2004’e kadar Türkiye pazarında zorlandığını anlatan Bilgehan Anlaş, şöyle devam etti: “JTI Türkiye’de 1.5 milyar TL’lik yatırım yapmıştı. Göreve geldiğimde bu yatırım şirket içerisinde sorgulanmaya başlanmış ve Türkiye pazarında çıkma konusu tartışılıyordu. Göreve geldikten sonra yaptığımız tasarrufları yatırıma dönüştürme kararı aldık. 2005-2015 yılları arasında şirketi her yıl çift haneli büyütmeyi başararak global organizasyon içinde önemli bir başarıya imza attık. Şirketin pazar payı 3.5 kat arttı. JTI Türkiye, sektörün en hızlı büyüyen şirketi ve en büyük pazar payına sahip ikinci şirketi oldu.”
30 MİLYAR LİRALIK PAZAR
TÜRKİYE’de yılda 30 milyar liralık sigara satışı gerçekleştiğini anlatan Bilgehan Anlaş, “Bunun 25 milyar lirası vergi. Türkiye’de 7 tane üretici bulunuyor. Biz bugüne kadar farklı çalışmalarla ön plana çıktık. Sigara fiyatını 2 lira düşürdüğümüzde sektördeki tüm dengeleri dikkate aldık. JTI Türkiye pazarında ikinci büyük oyuncu konumuna geldi. JTI’ın dünya cirosu 12 milyar dolara ulaştı. 45 fabrikada 26 bin kişi çalışıyor” dedi.