OluÅŸturulma Tarihi: Mart 16, 2004 00:00
ABD'de Amerikan ve Japon otomotivciler arasındaki rekabet günden güne kızışıyor. Irak Savaşı'nın yol açtığı ekonomik sıkıntıları atlatan ABD'li otomotiv devlerinin Åžubat ayındaki satışları, geçen yılın aynı dönemine göre artmasına raÄŸmen, Japon otomotivcilerinin altında kaldı.ABD'de otomobil endüstrisi geçen yıl Irak Savaşı'nın patlak vermesi nedeniyle yaÅŸadığı ekonomik sıkıntıları atlatarak, Asyalı rakiplerinin artan rekabet gücüne karşı mücadele etmeyi sürdürüyorlar. ABD'de Åžubat ayı otomobil satışları yüzde 5 oranında arttı. 2003 yılı Åžubat ayı rakamlarına göre toplam otomobil satışı 15.6 milyon adet iken bu rakam bu yıl 16.4 milyona ulaÅŸtı. ABD'nin üç otomotiv devinin bu dönemde satışları artsa da, Japonların gerisinde kaldı. Nissan geçen yıla göre yüzde 46.1, Toyota yüzde 17.7, Honda ise yüzde 7.1 oranında satış artışı gerçekleÅŸtirdi.Dünyanın en büyük otomobil üreticilerinden General Motors, Ford ve Chrysler Åžubat ayı satışlarını ve 2004 yılı beklentilerini açıkladılar.General Motors yayınladığı raporda, Åžubat ayı satışlarının geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 oranında arttığını açıkladı. Åžirketin piyasa ve sanayi analisti Paul Ballew ‘‘Şubat ayı rakamları beklentilerimize uygun ilerliyor ve bu rakamlar 2004 yılı için otomobil sanayisine güvenimizi arttırıyor’’ dedi. Geçen ay 353 bin 117 adet araç satıldığını açıklayan dünya otomobil devi GM; Cadillac, Chevrolet ve Pontiac gibi lüks modeller sayesinde yıllık yüzde 9 oranında satış artışı elde etti. Åžirketin kamyon satışları da yüzde 4 oranında arttı. Åžubat ayı satışlarının bahar sezonu ve yılın geri kalanı için umut verici olduÄŸunu açıklayan GM'in Kuzey Amerika'daki Satış ve Pazarlama Müdürü John Smith ‘‘Lüks araçlar ve kamyonlarda satış artışının sürmesini bekliyoruz’’ dedi.FORD'UN SATIÅžLARI DÜŞTÜÖte yandan Ford satışlarının ÅŸubat ayında yüzde 3.2 oranında düştüğünü açıkladı. Yıllık otomobil satışları 2003'te yüzde 15.2 oranında azalan ABD'nin ikinci büyük otomobil üreticisi Ford, bu düşüşün ÅŸirketin günlük otomobil kiralama sisteminden uzaklaÅŸmasına baÄŸlı olduÄŸunu belirtti. Åžirketin Kuzey Amerika Pazarlama Müdürü Yardımcısı Jim O'Connor uzun vadede satışları arttıracak yeni bir ürün ve pazarlama stratejisi uyguladıklarını söyledi. Alınan kararlara göre ÅŸirket, ikinci çeyrekte otomobil üretimini yüzde 21 azaltıp kamyon üretimini yüzde 2 arttırarak toplam üretimini yüzde 5 oranında azaltacak. Bu rakamlar ilk çeyrek üretiminin daha önce açıklanan beklentilerin yüzde 1.5 kadar altında kalacağını gösteriyor. Buna ek olarak Ford'un satış analisti George Pipas, geçen yıla bakıldığında ocak ve ÅŸubat ayı satışlarının bütün yılı yansıtmadığına dikkat çekti ve ‘‘Bu yıl için de benzer bir çıkarım yapmak yanlış olur’’ diye konuÅŸtu. Ayrıca Ford bu yıl piyasaya sürülecek dört yeni modelin hazırlık çalışmalarının da sürdüğünü açıkladı.Chrysler ise Åžubat ayı satışlarının yüzde 1.2 oranında arttığını açıkladı. Analist David Healy'ye göre Åžubat ayındaki durgunluk önceki yılın sonunda yaÅŸanan yoÄŸun satışlardan kaynaklanıyor. Healy ‘‘Piyasa geçen yıl yaÅŸanan yoÄŸunluÄŸun yorgunluÄŸunu hissediyor’’ diye konuÅŸtu. Chrysler yetkilileri ise söz konusu durgunluÄŸa raÄŸmen yılın kalanı için iyimser olduklarını söylediler. ‘‘Geçen yılın satış oranları ve elimizdeki olumlu ekonomik veriler bize bu yılın oldukça verimli geçeceÄŸini gösteriyor’’ diye konuÅŸan Daimler/Chrysler Genel Müdürü Dieter Zetszche ilk iki ayın verilerinin yılın geneli için fazla bir anlam taşımadığını da sözlerine ekledi. Hem Pipas hem de Ballew Ford ve Chrysler'ın 2004 yılı için satış beklentilerinin 17 milyon adet olduÄŸunu belirttiler.Â
button