Güncelleme Tarihi:
Tanıtım konusunda da düğmeye basan zeytinyağı ihracatçıları Dış Ticaret Müsteşarlığı’yla yaptıkları anlaşmayla şu anda 250 bin dolar olan zeytinyağı tanıtım bütçesini 2011 yılında 750 bin dolara çıkarma sözü aldı. Akhisar Ticaret Borsası Başkanı Emin Demirci, Akhisar bölgesini zeytinde marka haline getirmek istediklerini belirterek,”Nasıl ki kayısı denince akla Malatya geliyorsa, zeytin dendiğinde de akla Akhisar gelsin istiyoruz” dedi.
İhracat payı büyüsün
Bu yıl ikincisi düzenlenen Akhisar Zeytin Hasat Şenliği’nde konuşan Emin Demirci, Akhisar’da 12 milyon kayıtlı zeytin ağacının bulunduğunu belirterek, “Akhisar’dan dünyaya 13-14 milyon dolarlık ihracat yapılıyor. Türkiye’nin toplam zeytin ihracatı 100 milyon dolar, zeytinyağında ise 150 milyon dolarlık ihracatımız var. Bölgemiz bundan yüzde 10-15 arasında pay alıyor. Bu oranı pazarı da büyüterek yükseltmek istiyoruz” şeklinde konuştu.
İhracatta engel var
İhracatın önünde ciddi engeller bulunduğunu da ifade eden Demirci şöyle konuştu: “Dahilde İşleme Rejimi (DİR) kapsamında zeytin ithalatı yapamıyoruz. Avrupa ülkelerinden zeytin talebi olduğunda ve içerde zeytin bulamadığımızda ‘gidin Yunanistan’dan alın’ mı diyeceğiz. İhracatın geliştirilmesi için artık DİR kapsamında ithalata izin verilmeli. Ayçiçeği ve buğday gibi pek çok üründe ithalata izin verilirken zeytinde yapılan bu uygulamaya anlam veremiyoruz. Akhisar’da geçen yıl 200 ton zeytin ürettik. 3 milyon kişiye yevmiyeli iş imkanı sağladık. Sektör kaybolursa istihdama da olumsuz yansır” diye konuştu. Akhisar Ticaret Borsası Meclis Başkanı Fettah Gürmen de ihracatın önündeki döviz kuru sıkıntısına değinerek, “Bir hafta önce zeytinyağının kilosu 1.10’ken şimdi 1.50’ye çıktı. Aradaki fark ihracatçının cebinden çıktı. Sırf bu nedenle 2007’de 180 olan çalışan sayımı bugün 27’ye düşürmek zorunda kaldım.”
Facebook’lu tanıtım
Zeytin Dostu Derneği Başkanı Metin Ölken, Zeytinyağı Tanıtım Komitesi olarak Türk zeytin ve zeytinyağını dünyaya tanıtmak için çalışmalarına hız verdiklerini ifade etti. Ölken, “Türk zeytinyağını dünyaya tanıtmak için bugüne kadar Twitter ve Facebook gibi sosyal paylaşım ağları da dahil olmak üzere pek çok alandan faydalandık” dedi.
‘Kemalettin Tuğcu’ edebiyatıyla bir yere varılmaz
EGE Zeytin ve Zeytinyağı İhracatçıları Birliği Başkanı Ali Nedim Güreli, 24 milyar dolarlık ihracat hacmine sahip olan bir birliğin başkanı olarak kendi sektörüne hayrının dokunmadığını söyledi. Güreli, “Bunun da sebebi ihracattaki yanlış politikalar. DİR kapsamında ithalat olmadığı için ihracatçı dönemsel olarak ürün bulmakta zorluk çekiyor. İçeride ürün yok ithalat yapalım’ dediğimizde vatana ihanetle suçlandık. Ancak Türkiye’nin ihracat problemi Kemalettin Tuğcu edebiyatıyla bir yere varamaz” dedi.