Güncelleme Tarihi:
İzmir Büyükşehir Belediye Meclisi, ESHOT Genel Müdürlüğü’nden gelen zamlı tarife önergesini görüştü. Yeni tarife Ak Parti Grubu’nun ret oyuna karşın oy çokluğuyla onaylandı. Tam bilete yapılan yüzde 6.67 zamma göre oluşan 2.40 TL dikkate alınarak indirimli biniş ücretleri belirlendi. Öğrenci tarifesindeki artış bugünkü tarifeye göre yüzde 8, öğretmende yüzde 9.7 arttı.
Yeni düzenlemede A tarife adı verilen kent içi ulaşımda otobüs, metro, vapur ve İZBAN’da geçerle tam biniş ücreti yüzde 6.67 oranında artışla 2.25 TL’den 2.40 TL yükseldi. Öğrenci tarifesi 1.25 TL’den 1.35 TL’ye öğretmen binişi tarifesi ise 1,60 TL’ 1.75 TL’e çıktı.
B tarife adı verilen kent merkezine yakın mesafedeki Torbalı, Urla, Seferihisar, Balıklıova, Foça, Kemalpaşa, Selçuk, Özdere ve Doğanbey hatlarında ücretler tam 3,95 TL’den 4,20 TL’ye (yüzde 6.33) öğrenci 2,15 TL’den 2,30 TL’ye öğretmen 2,40 TL’ten 2,60 TL’ye yükseldi.
Uzak ilçeler Kınık, Bergama, Dikili, Ödemiş, Tire, Beydağ, Kiraz, Karaburun Çeşme’yi kapsayan C tarifede ise 4,50 TL’den olan biniş 4,80 TL’ye (yüzde 6,67), 2,45 TL olan öğrenci binişi 2,65 TL’ye, 2,75 TL olan öğretmen binişi ise 3 TL oldu.
Tarifede indirim uygulanmayan Havaalanı seferleri 4.50’den 4,80 TL’ye, Baykuş seferleri ise tam 4,50’den 4,80 TL’ye öğrenci 2,50 TL’den 2,70 TL’ye, öğretmen ise 3,20 TL’den 3,50 TL’ye yükseldi. Bilet 3-5’lerde ise 2 binişlik 5,50 TL’ten 5,80 TL’ye, 3 binişlik 7,75 TL’den 8,20 TL’ye, 5 binişlikler ise 12,25 TL’den 13 TL’ye artarken 52 binişlik kartlar ise 105TL iken 118 TL oldu. Dokuz Eylül Üniversitesi Yerleşkesi, Tınaztepe Kampus ile Bornova Metro,-Ege Üniversitesi Kampus çalışan hatta öğrenci binişi 10 kuruştan 20 kuruşa çıktı 60 yaş kartı yıllık kullanım bedeli ise 115 TL’den 125 TL’ye yükseldi.
Meclis’te tarifeyle ilgili oylama öncesi yapılan konuşmalarda CHP Grubu Sözcüsü Deniz Yücel, 1 Ocak 2015 ile 31 Ekim 2015 arasında ÜFE artışının yüzde 7,24, TÜFE artışının yüzde 6,69, Dolar kurundaki yüzde 24,31 ve Euro’daki yüzde 13,48 olduğunu belirterek artış oranın makul olduğunu söyledi. Ak Parti Grup Sözcüsü Hakkı Durmaz ise "Tüfe’ye göre artış gerekçesini anlayabiliriz, ancak bizim karşı çıkmamızın nedeni 2015 yılı içinde elektronik kart ihalesinde yaşanın sıkıntıda oluşan zararın bu zamlı tarifeyle İzmirlilere yükleneceğini düşünmemizdir. Tüfe ve Üfe’deki artış ESHOT bütçesinden karşılanabilirdi" dedi.
Aziz Kocaoğlu, Ak Parti Grubu’nun muhalefetine "Elektronik kart ihalesinde mevzuattan dolayı yaşanan sıkıntı herkesin gözünün önünde gerçekleşti. Zarar sorumlusuna rücu edilecek. Bir süreliğine tahsil edilemeyen paradan dolayı yılbaşında toplu taşımaya zam yapıldığını söylemek ise dahiyane bir buluş" yanıtı verdi.
Kocaoğlu "Bir ilimizde 90 kilometreyi 14 TL’ye 36 kilometreyi 7.25 TL’ye, 63 kilometreyi 9.50 TL’ye, 40 kilometreyi 5.25 TL’ye gidiyorsunuz. İzmir’de ise 62 kilometreyi, 57 kilometreyi, 43 kilometreyi 4.80 TL’ye gidiyorsunuz. Yine bu ilimizde 2,15 TL. Bizde 2.40 TL yeni oluyor. Bu ilimizde birinci aktarmada 1.45 TL, ikinci aktarmada 1,15 TL, üçüncü ve devamındaki aktarmalara 0,85 kuruş daha alınıyor. İzmir’de ise birinci binişten sonra 90 dakika boyunca 2.40 TL sabit kalıyor. İzmir’de birinci binişten sonra 3 aktarma yapan 2.40 TL öderken, bu ilimizde birinci binişten sonra 3 aktarma yapan 5.60 TL ödüyor. Bu büyük ilimizdeki fiyat tariflerin İzmir’de uygularsak ESHOT zarar etmiyor. Bunu Meclis ve İzmir kamuoyunun sunuyorum" dedi.
İzmir Büyükşehir Belediyesi olarak sürekli ulaşımı sübvanse ettiklerini, bunun sosyal belediyecilik anlamında zorunlu kabul ettiklerini belirten Kocaoğlu aslında vatandaşların 2,40 TL’den daha ucuza da taşınmasının mümkün olduğunu söyledi. Bunun "Kim faydalanıyorsa o ödesin" prensibinin uygulanmasıyla gerçekleşebileceğine dikkat çeken Kocaoğlu, "Merkezi Hükümet bütçeden bize, belediyeye de para veriyor. Emniyet Müdürlüğüne de! Polislere ulaşım parasını verdiğinde, yani kartla bindiklerine zarar olmaz. Engellilerle ilgili bakanlık engellilerin, 65 yaş üstü ücretsiz binişlerin Aile Bakanlığı sübvanse edildiğinde Türkiye’deki tüm belediyeler bu durumdan yararlanacak. Biz metropolün dışında bu işten ekmek yiyen, babasından dedesinden toplu taşımacılık meslek olarak kalmış insanların da işini sürdürmesini istiyoruz. İki arada bir deredeyiz. Eğer ücretsiz binişler kalkarsa Büyükşehir Belediyesi metropol dışında taşıma yapmaktan çekilir. Minibüsçüler, otobüsçüler mevcut fiyatlara razı. Ancak, ücretsiz, bedava binişler nedeniyle razı olunmuyor. Bunun altından kimsenin kalkması mümkün değil" diye konuştu.