Güncelleme Tarihi:
İzmir Metrosu hat ve yolcu sayısının artmasına paralel olarak sistemdeki işletmeyi güçlendirmek için 10 vagonun ardından filosuna 85 vagon (17 tren seti, 5 vagonlu) daha katacak sözleşmeye imza attı. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, 85 yeni vagon için Çin firması CNR ile İsmet İnönü Kültür Merkezi’nde 192 milyon 59 bin TL’lik sözleşme imzaladı. Törene CHP İzmir milletvekilleri Mehmet Ali Susam, Mustafa Moroğlu, ilçe belediye başkanları, bürokratlar ve Çin firması yetkilileri katıldı.
Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, burada yaptığı konuşmada , büyük kentlerin çözmesi gereken sorunların başında ulaşım geldiğini, Büyükşehir Belediyesi olarak 11 yıldır bu bilinçle raylı sistem, vapur, otobüs filosunun yenilenmesi, İZBAN projesiyle rahat ve hızlı ulaşım için çalıştıklarını söyledi. Kocaoğlu, 11 yılda ulaşıma 3 milyan TL para harcadıklarını açıkladı. Göreve geldikten bugüne kadar geçen 11 yılda, Aliağa’dan Torbalı’ya kadar olan banliyo hattı için Büyükşehir Belediyesi’nin 750 milyon TL para harcadığını belirten Kocaoğlu, "Çeker ve vagonlar bu paraya dahil değil. TCDD ile ortak İZBAN A.Ş. olarak 450 milyon TL’ye vagon aldık. Bunun yarısı olan 225 milyon TL’yi biz karşıladık. Bununla birlikte rakam 975 milyona çıktı. Selçuk’a uzanacak hat için de 50-60 milyon lira haracağız. Bu projeye Büyükşehir Belediyesi dolu dolu 1 milyar TL kaynak ayırmış oldu" dedi.
Üçyol-Üçkuyular ve Ege Üniversitesi-Evka-3 metrosu için 450 milyon TL harcandığını, 293 milyon TL’lik sözleşmesini imzaladıkları, alacakları vagonlar için de 750 milyon TL kaynak ayırdıklarını belirten Kocaoğlu, yapımına başlanan Konak ve Karşıyaka tramvaylarının ihele bedelinin de 382 milyon TL olduğunu söyledi. Kocaoğlu otobüs filosu yenileme için 450 milyon TL harcadıklarını belirterek, "Yaklaşık 300 milyon TL’ye 15 yeni yolcu vapuru aldık. Üç arabalı vapur aldık. Yapımları sürüyor. Vapurlar için 400 milyon TL harcadık. Toplamda raylı sistem, otobüs ve vapurlar için ulaşıma 11 yılda 3 milyar TL yatırım yaptık. Yapmaya devam edeceğiz. Narlıdere, Buca metro projeleri için çalışıyoruz. Buca’ya yarı metro, yarı tramvay olabilecek şekilde çalışmamız var" dedi.
DESTAN YAZIYORUZ
Kocaoğlu, bu yatırımları yaparken finans sıkıntısı çekmediklerini, ödemeleri zamanında yaptıklarını söyledi. Sadece Türkiye’de değil tüm dünyada ayrım yapmadan, adil ihale yapan örnek kurumlardan bir tanesi oldukarını belirten Kocaoğlu, "Bu başarı kenti, katılımcı demokrasi anlayışıyla şeffaf, adil ve birlikte yönetmemizden kaynaklanmatıdır. Kalkınmanın tepyekün olacağı bilinciyle çalışıyoruz. İzmirli gibi yaşamak, İzmirli gibi durmak, yaşam tarzımızı korumak için hep birlikte çalışıyor, üretiyoruz. Bir kentin sadece kendi gücüyle kalkınabileceğinin 4 milyon İzmirliyle birlikte destanını yazıyoruz. Bu destanı yazmaya devam edeceğiz" dedi.
YOLCU SAYISI 750 BİNE ÇIKACAK
İzmir metrosunun taşıma gücünü yeni alınan 85 vagonla birlikte yüzde 120 arttıracaklarını belirten Kocaoğlu, "Bu sistemle 350 bin günlük yolcu kapasitesine ulaşmıştık. Sinyalizasyan sistemini 1.5 dakikada bir tren geçevekşekilde düzenlemek için çalışıyoruz. Vagonlar geldiğinde 1.5 dakikada bir gelen trenle yolcu taşıyınca, yolcu sayısı günlük 750 bine çıkacak" dedi. Şeffaf ihalenin yarışa sahne olduğunu, belediye için çok uygun fiyatla CNR firmasının kazandığını belirten Kocaoğlu, finansamını için kredi kullanacaklarını söyledi.
China CNR Corporation Limited Küresel İş Sistemi Genel Müdür Yardımcısı Yu Yanbin ise yaptığı konuşmada, İzmir Büyükşehir Belediyesine teşekkür etti. Yanbin, "Türk haklı ile Çin halkları arasında dostluklar çok eski zamanlara uzanıyor. İki ülke arasındaki ticaret hacmi büyük ilerlemeler kaydetti. China CNR Çin’de demiryolu ulaşımı teçhizatları alanında lider konumdadır. Seksenden fazla ülkeye metro araçları ihraç ediyoruz. Bugünkü imza töreni bundan sonraki işbirliklerimiz için çok önemli bir başlangıçtır. Projeyi büyük bir samimiyetle, en kaliteli bir şekilde tamamlayabilmek için şirketimizin gücünü ve kuvvetini hiçbir çabadan ve çalışmadan kaçınmadan göstereceğiz. İzmir Büyükşehir Belediyesi’ne mükemmel bir hizmet sunacağız" dedi. Konuşmaların ardından Kocaoğlu ve Yanbin sözleşmeyi imzaladı. Yanbin, Kocaoğlu’na anı olarak metro vagonu maketi hediye etti.
YOLCUNUN YÜZDE 34’ÜNÜ RAYLI SİSTEM TAŞIYOR
İzmir Büyükşehir Belediyesi, 85 vagon için 192 milyon 59 bin liralık yatırım yapacak. Her bir vagon 2 milyon 259 bin liraya mal olacak. Vagonların teslim süresi 30 ay olacak. İlk üç tren seti 19. ayın sonunda, en az altı tren seti de 23. ayın sonunda, son tren seti de 26. ayın sonunda teslim edilecek. Deneme seferlerini ardından 30. aydan itibaren araçlar hizmete girecek. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin metro sistemi için daha önce sipariş verdiği ve Çin’deki fabrikada yapımı tamamlanan 10 adet vagon ve 85 vagonlu yeni tren setleriyle metronun filodaki toplam vagon sayısı 172’ye ulaşacak. İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin 2009 yılında alımını yaptığı 32 vagonla birlikte 2009 - 2015 yılları arasında metro vagonu için yaptığı yatırım miktarı 293 milyon lira oldu. İzmir Metrosu’nda günde 350 bin, İZBAN’da ise günde 280 bin yolcu taşınıyor. Bu rakam, toplu ulaşımın toplam yolcu sayısının yüzde 34’üne oluşturuyor.