Güncelleme Tarihi:
MOLASIZ KAZANDI İhale için son teklifler 30 Mart'ta alınmış ancak Rekabet Kurulu'nun, "Mersin Limanı'nı alan İzmir Limanı'nı alamaz" yönündeki görüşü, Mersin ihalesini kazanan Afken grubunu etkilediği için ihale yapılamamıştı. Danıştay 1. Dairesi'nin, Mersin Limanı'nın Akfen'e devrinin önünü açmasının ardından İzmir Limanı ihalesinin gerçekleştirilmesi kararı alınabildi. Danıştay kararı nedeniyle Afken, İzmir Limanı'na teklif veren grupta azınlık hissedarı olabildi. Deniz Ticaret Odası (DTO) İzmir Şubesi Başkanı Géza Dologh, İzmir Alsancak Limanı’nın işletme hakkı ihalesini kazanan Global-Hutchison ve Ege İhracatçı Birlikleri Ortak Girişim Grubu’nun, limandaki eksikliklerin gidererek yatırım yapması için takipçi olacaklarını açıkladı. Dologh, ayrıca grubun, iyi bir fizibilite çalışması yapması gerektiğini vurguladı.
İzmir Limanı'nın 49 yıllığına işletme hakkını 1 milyar 275 milyon dolar ile Global-Hutchison-EİB (Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık A.Ş) Ortak Girişim Grubu elde etti. Grup, ihale boyunca hiç mola almaması ile dikkat çekti.
İhaleye katılan dört şirket de yüksek teklifler verdiğinden, devre ilişkin Özelleştirme Yüksek Kurulu (ÖYK) kararının dörtlü olması bekleniyor. Böylece, birinci olan şirket, devir öncesi yükümlülüklerini yerine getirmezse, önce Çelebi, sonra Alsancak sonra da Babcock gruplarına devir yapılabilecek.
Ä°HALEYE KATILAN GRUPLAR:
    Â
-Babcock and Brown-PSA-Akfen Ortak Girişim Grubuİhaleyi kazanan Global-Hutchison-Ege İhracatçı Birlikleri Ortak Girişim Grubu'nun sözcülüğünü yapan işadamamı Mehmet Kutman, ihalede heyecanlı anlar yaşadı
-Çelebi Holding A.Ş
-Global-Hutchison-EİB (Ege İhracatçı Birlikleri Liman Hizmetleri ve Taşımacılık A.Ş) Ortak Girişim Grubu.
-Alsancak Ortak Girişim Grubu (Alsancak Denizcilik Römorkaj ve Liman İşletmeciliği A.Ş, Batıçim Batı Anadolu Çimento Sanayi A.Ş-Limak İnşaat Sanayi ve Ticaret A.Ş)
   Â
GECÄ°KMELÄ° Ä°HALE
ÖYK KARARI DÖRTLÜ ÇIKABİLİR
İzmir Limanı'nın devri için bundan sonraki süreçte önce Rekabet Kurulu'ndan onay alınacak. Ardından bir imtiyaz devri sözkonusu olduğundan, Mersin Limanı'nda olduğu gibi Danıştay'dan imtiyaz sözleşmesi için olumlu görüşİZMİR LİMANI’NIN
DENETÄ°MÄ°NÄ° DTO YAPACAK
İzmir Limanı'nın 49 yıllık işletme hakkı ihalesinde iki ödeme seçeneği bulunuyor. Alıcı bedeli ya peşin, ya da yüzde 50'si peşin, kalanı iki yılda iki eşit taksitte olmak üzere yıllık yüzde 9 faizle ödeyebilecek.
KONTEYNER HAREKETLİLİĞİ, SON 5 YILDA YAKLAŞIK 2 KAT ARTTI
Türkiye'nin en büyük ihracat limanı ve Doğu Akdeniz'in en önemli limanları arasında gösterilen İzmir Limanında, son 5 yılda konteyner hareketliliğinde iki kata yakın artış görüldüğü bildirildi.
1959 yılında hizmete giren, 2 bin 959 metre rıhtım uzunluğu ve 902 bin metrekare alana sahip İzmir Limanı, son 5 yılda iş hacmini hızla artırdı. Limanda, son 5 yılda konteyner hareketliliğinde iki kata yakın artış görüldü.
Geçen yıl limana gelen gemi sayısı 2 bin 973'e yükselirken, limandan yapılan ihracat 8 milyon 302 bin ton, ithalat ise 3 milyon 967 bin tona ulaştı. Bu rakamlarla limanda elleçlenen toplam yük 2001'e göre yüzde 45 artarak 12 milyon 269 bin tona yükseldi.
GEREKLÄ° YATIRIMLAR
Liman için projelendirilen ikinci kısımdaysa 750 bin metrekarelik ek alan ve 1060 metrelik ek rıhtım uzunluğu kazanılması planlanıyor. Özelleştirme ihalesi şartnamesine de konulduğu ifade edilen yatırımlarla limanın 1,5 milyon TEU (konteynerlenmiş yükler için kullanılan bir endüstri standardı) konteyner elleçleme kapasitesine ulaşacağı, dörtte bir kapasitesini ise aktarma limanı olarak değerlendireceği hesaplanıyor. Bu yatırımların ne kadara mal olacağı konusunda değişik kesimlerin farklı görüşleri bulunuyor. Yatırım tahminleri 150 milyon dolar ile 500 milyon dolar arasında değişiyor.
DAKÄ°KA DAKÄ°KA Ä°HALE SÃœRECÄ°
Saat 15.48: Çelebi çekildi. Global-Hutchison-EİB Ortak Girişim Grubu 1 milyon 275 milyon dolarlık teklif verdi.
Saat 15.48: Fiyat 1 milyar 2754 milyon dolara çıktı. Çelebi Holding tekrar mola aldı.
Saat 15.47: Çelebi 1 milyar 260 milyon dolar teklif verdi
Saat 15.43: Açık artırmada teklif 1 milyar 255 milyon dolar oldu. Çelebi Holding mola istedi
Saat 15.42: Alsancak Ortak Grişim Grubu da ihaleden çekildi.
Saat 15.40: Babcock and Brown-PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu ihaleden çekildi
Saat 15.35: 1 milyar 230 milyon dolara çıktı. Babcock and Brown-PSA-Akfen Ortak Girişim Grubu ikinci molasını aldı
Saat 15.30: Açık artırmada fiyat 1 milyar 200 milyon dolar oldu. Alsancak Ortak Grişim Grubu tekrar mola aldı
Saat 15.25: Fiyat 1 milyar 150 milyon dolara yükseldi
Saat 15.22: Açık artırma 1 milyar 80 milyon dolara çıktı
Saat 15.20: Açık artırma 1 milyar 45 milyon doları çıktı
Saat 15.18: Global 1 milyar 20 milyon dolar teklif etti. Alsancak Ortak GiriÅŸim Grubu mola istedi.
Saat 15.15: Ä°halede fiyat 1 milyar dolara çıktıÂ
Saat 15.10: Kapalı zarf usülüyle teklifler alındı. Açık artırma aÅŸamasına geçildi. Esas fiyat 900 milyon dolar oldu.Â
Saat 15.05: Katılımcılar tekliflerini veriyor
Saat 15.00: TCDD'ye ait İzmir Limanı'nın özelleştirme ihalesinin nihai pazarlık görüşmesi, Özelleştirme İdaresi'nde başladı.