OluÅŸturulma Tarihi: AÄŸustos 18, 2005 00:00
Özelleştirme ihalelerinde Erdemir’den sonra yerel bir konsorsiyum da İzmir Limanı için oluşturuldu. Mersin Limanı’nın özelleştirilmesinin ardından gözlerin çevrildiği İzmir Limanı için, İzmirli 80’e yakın işadamı 250 milyon
dolar öz sermayeli bir şirket kurmak için bir araya geldi.ERDEMİR Ortak Girişim Grubu’nun ardından yerel bir ortaklık da İzmir’den çıktı. İşletme hakkı ihalesini 755 milyon dolara PSA-Akfen ortaklığının kazandığı Mersin Limanı özelleştirme ihalesinin ardından, dikkatle izlenen bir başka liman olan İzmir Limanı için, İzmirliler güçlerini birleştirdi. Hong Konglu Hutchison Whampoa, İngiliz P&O ve Hollandalı Rotterdam Liman İşletmesi’nin talipler arasında adı geçtiği İzmir Limanı için biraraya gelen 80’ne yakın İzmirli işaramı, 250 milyon dolar özsermaye ile ‘Alsancak Liman İşletmeleri A.Ş.’yi kurdu.KİPA BENZERİ YAPI: Şirketin Yönetim Kurulu Başkanı Şinasi Ertan, Arkas İcra Kurulu Üyesi Önder Türkkanı, Ege Bölgesi Sanayi Odası (EBSO) Meclis Başkanı Ender Yorgancılar ve Batıçim Murahhas Azası Tufan Ünal, ortak girişimi kamuoyuna tanıttı. Şinasi Ertan, özelleştirme sürecinde olan İzmir Limanı’nı İzmirli sanayici ve işadamları olarak almak üzere bir süredir çalışma yürüttüklerine belirtirken Kipa benzeri bir yapılanmayla çok ortaklı bir girişim oluşturduklarını belirtti. ARKAS ÖNCÜLÜK YAPTI: İzmir’de ilk kez bu miktarda bir sermayenin bir araya getirildiğini kaydeden Ertan, Arkas’ın bu birleşmede önemli bir faktör olduğunu söyledi. İzmir Limanı’nı İzmirli işadamları olarak işletmeyi çok arzu ettiklerini belirten Şinasi Ertan, hiçbir ortağın yüzde 25’i geçmeyeceği bir
hisse yapısı kurduklarını kaydetti. KÄ°PA modelinde yaÅŸanan sıkıntıların bu ÅŸirkette yaÅŸanmayacağını savunan Ertan’ın verdiÄŸi bilgiye göre, kurucu ortakların ÅŸirkete en az 1 milyon dolar ile katılabilecek. Ortak sayısı 200’e kadar çıkabilecek. Ortaklar eÅŸit haklara sahip olacak ve kurucu ortaklar imtiyazlı kár payı almayacak.MERSÄ°N REFERANS DEĞİL: ‘Mersin Limanı’na verilen fiyat Ä°zmir Alsancak Limanı’nın satış fiyatını da etkileyebilir mi’ ÅŸeklindeki soruya ise Ertan,‘Mersin Limanı’nın yüksek fiyattan satılması, Ä°zmir Limanı’nın da aynı ÅŸekilde satılacağı anlamanıa gelmez’ yanıtını verdi. Mersin Limanı’nın yatırım maliyetlerinin Ä°zmir’e göre daha düşük olduÄŸunu ve pilotaj-romörkaj hizmetlerinin de devredildiÄŸini hatırlatan Åžinasi Ertan, Ä°zmir Limanı’nın deniz derinliÄŸi sorunu olduÄŸunu ve daha fazla yatırıma ihtiyaç duyduÄŸunu söyledi. Ertan, Ä°zmir Limanı’na yapılması gereken yatırım tutarının yüksek olması nedeniyle özelleÅŸtirme bedelinin daha düşük olabileceÄŸine dikkati çekti. Arkas Holding Ä°cra Kurulu Ãœyesi Önder Türkkanı ise, ‘Her liman ayrı koÅŸullarda deÄŸerlendirilir. Birini diÄŸerine referans göstermek çok doÄŸru deÄŸil’ derken, limanı hangi grup alırsa alsın yatırım yapacağını, kapasitesin 5-6 yılda 2-3 misline çıkarmak için 300 milyon dolar yatırım gerektiÄŸini vurguladı. Unakıtan ‘pamuk eller cebe’ demiÅŸtiMALÄ°YE Bakanı Kemal Unakıtan özelleÅŸtirilecek Alsancak Limanı ile ilgili Ä°zmirli iÅŸadamlarına ‘Şirket kurarak, ortak olun. Lucien Arkas ÅŸirket kurma giriÅŸimi baÅŸlatmış. Onun etrafında toplanın. Pamuk eller cebe! Ä°yi para vermezseniz gözünüzün yaşına bakmam. Limanı alamazsınız. ‘Alamadık’ diye bana geldiÄŸinizde ise size ‘bir dahakine alırsın’ derim’ demiÅŸti. KonuÅŸmasında Bakan’ın bu sözlerini de hatırlatan Ertan, ‘İzmir Limanı Ä°zmirlilerindir’ ÅŸeklinde verilen beyanatları ise şöyle yorumladı: ‘Bu bir niyet ifadesidir. Ä°halede rakamlar konuÅŸur. BaÅŸbakan ve Maliye Bakanı da ‘Kurun ÅŸirketi, alın limanı’ açıklamasında bulundu. Limanı satın almayı çok istiyoruz. Ä°zmir’e önemli katkılarda bulunacağımıza inanıyoruz. Limanda yapılacak geniÅŸletme çalışmalarıyla belki de Akdeniz’in en büyük limanı olacak. Ä°nÅŸallah Ä°zmir ülke ekonomisinde hakettiÄŸi yeri alacak.’1875’te kuruldu, 11 milyon ton kapasiteye sahipTürkiye’nin önemli konteyner limanlarından biri olan Ä°zmir Limanı’nın tarihçesi 1875’e kadar uzanıyor.Sultan Aziz tarafından inÅŸaa ettirilen limanın iÅŸletme imtiyazı uzun yıllar Fransız Gifre ÅŸirketinin oldu.Ä°zmir’in kurtuluÅŸunun ardından 1934 yılında millileÅŸtirilen liman, 1936 yılında Denizcilik Bankası’na baÄŸlandı.Bu dönemden sonra iÅŸletmesi TCDD ile Denizcilik Bankası arasında gidip gelen liman, 1 Ocak 1989 itibariyle TCDD’ye devredildi.ÖYK’nın 31 Aralık 2004’te özelleÅŸtirme kapsamına alınan limanın, 11 milyon ton kapasitesi bulunuyor sahip.Genel kargo, konteyner, kuru yük ve sıvı yük gemileri ile yolcu gemilerine de hizmet veren liman 2 bin 959 metre rıhtım uzunluÄŸuna sahip.Ä°zmir Limanı’nda DerinliÄŸi ise 7-13 metre civarında. Büyük tonajlı gemilerin yanaÅŸabilmesi için yatırım gerekiyor.BaÅŸka projeler de gündemdeKURULAN ÅŸirketin Ä°zmir ekonomisi için bir kilometre taşı olacağını vurgulayan Åžinasi Ertan, şöyle konuÅŸtu: ‘Sadece liman ihalesi için deÄŸil baÅŸka yatırımlar için de bir ayaya geldik. DoÄŸru iÅŸler için Ä°zmir’de sermaye yaratmak zor deÄŸil. Birlik çok büyük oranda saÄŸlandı. Åžimdiye kadar ortaklardan 200 milyon dolarlık taahhütname imzası aldık. En geç gelecek hafta 250 milyon dolarlık taahhüt alarak ÅŸirketi resmen kuracağız. ’ Yabancılara açığızEGE Ä°hracatçı Birlikleri’nin, oluÅŸturduÄŸu bir ÅŸirketin yabancı bir grupla liman ihalesine girmek için çalışma yapmasını da deÄŸerlendiren Åžinasi Ertan, bu giriÅŸimde bölge temsilinin hangi oranda kalacağının önemli olduÄŸunu vurguladı. Kendilerinin yüzde 100 bölge temsili üzerine kurulduÄŸunu, ancak diÄŸer görüşmelerde yüzde 5-10’lardan söz edildiÄŸini ifade eden Ertan, şöyle konuÅŸtu: ‘Bizlere de yabancı giriÅŸimlerin çeÅŸitli baÅŸvuruları oluyor. Yabancı giriÅŸimlerle karşılıklı yaklaÅŸma söz konusu olabilir. Bu tip görüşmelere açığız. Ä°haleye yerli ve yabancı grupların ilgisi çok yüksek olacak. Buna hazırlıklıyız. Ä°haleyi mantık dışı rakamlara almak istemiyoruz. EÄŸer rakamlar ekonomik ve fizibil deÄŸilse macera peÅŸinde koÅŸmayız. Bu kadar insan bir araya geldi ve ellerinde kaynak var. Türkiye’de yatırım yapacak birçok alan var.’ Belediye de yüzde 1 hissedarALSANCAK Liman Ä°ÅŸletmeleri A.Ş’de, Ä°zmir BüyükÅŸehir Belediyesi de Ä°zdeniz ÅŸirketiyle yüzde 1 oranında hissedar oldu. Åžirket yapısında ailelerin önemli bir ağırlığı bulunuyor. Denizcilerin payının yüzde 28 oranında kaldığı giriÅŸime Arkas grubu iki ÅŸirketle ortak oldu.Â
button