Uçağın teslim alınması dolayısıyla İzmir Adnan Menderes Havaalanında düzenlenen törende konuşan İZair Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, Esas Holding bünyesinde 2 tane havayolu şirketi bulunduğunu ve kendisinin her ikisinin yönetim kurulu başkanı olduğunu hatırlatarak, İZair'in operasyonel verimliliğinin Pegasus'tan daha iyi olduğunu söyledi.
Sabancı, “Uçakları biz aldırmadık; ekip, misafirlerin gösterdiği ilgi aldırdı” dedi.
İZair'in varolma savaşı verdiğini, sağlığına kavuştuğunu ve artık yatırım yapılmasını hak ettiğini belirten Sabancı, İZair'in bu yazdan itibaren haftada 86 adet tarifeli uçuş yapacağını, bunların takriben yüzde 20'sinin de dış hat tarifeli seferi olacağını bildirdi.
Ali Sabancı, “Bizim tek bir isteğimiz var Ankara'dan ve bize destek olanlardan. Biz serbest rekabet istiyoruz, kimsenin önümüzde durmasını istemiyoruz” diyerek, İZair'le bu yıl 1 milyon misafir taşımayı umduklarını ifade etti.
Sabancı, 25 Mayıs 2009 tarihinde şirketin filosuna 5. uçağın ekleneceğini de kaydetti.
İzmir Ticaret Odası Başkanı ve İZair Denetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş da, İZair'i kurduklarında başlangıçta sorunlar yaşadıklarını ve yaşamaya devam ettiklerini dile getirerek, “İZair uçuşunu artık serbest bırakmak lazım. Yani İzmir nereye uçmak istiyorsa uçmalıdır. Birtakım kurallarla bunu kısıtladığınız zaman, bu gelişme yavaşlayacaktır. İzmir'in Avrupa'yla bağlanması, İzmir'in ticaretine çok büyük katkı yapacaktır, Anadolu'ya bağlanmasında olduğu gibi...” şeklinde konuştu.
“AIRBERLIN UFKUMUZU AÇACAK YATIRIM”Törenden sonra gazetecilerin sorularını yanıtlayan Ali Sabancı, “uçak kiralama ücretlerinin düştüğü” değerlendirmesi üzerine, “Nisan 2008'de alıyor olsaydık, şu ankinden yüzde 30 daha pahalı olurdu. Nisan 2008'de bir yönetim kurulu yaptık ve 2 uçağı geri çevirdik. Kontratımız vardı, iptal ettik. Takriben her uçak başına 1,2 milyon
dolar tasarruf ediyoruz” dedi.
Sabancı, Airberlin yatırımına ilişkin olarak, Airberlin'in 2008'de 3,5 milyar avro civarında ciro yapmış, yaklaşık 125 uçaklık filosu bulunan, yılda 28 milyon yolcu taşıyan, Avrupa'nın 5. büyük havayolu şirketi olduğunu kaydederek, bu yatırıma Esas Holding olarak girdiklerini ve birkaç konuya baktıklarını söyledi.
Son bir yılda havayollarının
hisse senetlerinin değerlerinin, konjonktürden dolayı düştüğünü hatırlatan Sabancı, “Birinci gördüğümüz şey, eğer düzgün bir iş planı varsa, piyasanın ona ne değer biçtiği çok önemli değil. Çünkü piyasa hep miyopik değer biçiyor” değerlendirmesinde bulundu.
Sabancı, Airberlin'in son 3 yılda satın almalarla yaklaşık yüzde 200 büyüdüğünü, şu anda pazar payında Almanya'nın 2. büyük havayolu şirketi olduğunu ve İspanya'da pazar paylarının yüzde 25 seviyesinde bulunduğunu belirtti.
Airberlin'in iş planlarının doğru olduğunu dile getiren Sabancı, İsviçreli bir bankanın elinde bulunan yüzde 15,3 civarında hisseyi aldıklarını, şu anda Alman Rekabet Kurulundan onay beklendiğini bildirdi.
Birinci önceliğin ticari işbirliği olmaması gerektiğini anlatan Sabancı, “Birinci öncelik ne olmalı; bu doğru yatırım mı? Airberlin, bize göre doğru yatırım. Bundan sonraki dönemlerde ticari işbirliği olur mu bilmiyorum. Ufkumuzu açacak bir yatırım olduğunu düşünüyorum” şeklinde konuştu.
“Payınızı artırmayı düşünüyor musunuz?” sorusuna da Sabancı, “Şu anda öyle bir gayretimiz yok” karşılığını verdi.
Ali Sabancı, artık insanların Esas Holding'in havacılık sektöründe ciddi bir yatırımcı olduğunu bildiğini ifade ederek, anlaşmanın pazartesi sabah açıklandığını, o günden bugüne Dubai'den “bile” teklif aldıklarını söyledi.
“Dubai'ye sıcak bakıyor musunuz?” sorusu üzerine Sabancı, “Hiç sıcak bakmıyoruz. Çünkü daha çok gelir, böyle. Masada oturmak önemli” dedi.
Sabancı, Airberlin'e ilişkin olarak, “Bize göre Avrupa'da köşeyi dönme ihtimali en yüksek havayollarından biri. Çünkü doğru zamanda hızlı büyüdü” diye konuştu.
“2008'İN ALAYI KRİZDİ”Sektörde yaza ilişkin beklentilerinin sorulması üzerine Sabancı, şunları kaydetti:
“Kriz dönemlerinde düşük maliyetli havayollarına bir avantaj doğuyor. Niye? Çünkü misafirler hala uçmak istiyor, ancak bundan 6 ay evvel verdiği parayı vermek istemiyor. Biz şunu gördük; 2008'in alayı krizdi. İlk 6 ayda yakıt krizi vardı, ikinci 6 ayda likidite krizi vardı. Dolayısıyla orada bile biz neyi gördük; misafir sayılarımız arttı ama misafirlerin kişi başına verdiği ücret azaldı beklediğimiz gibi. Ama ciromuz arttı. Dolayısıyla 2009'da ciromuzun artmasını bekliyoruz.”
Sabancı, daha iyi yapılması gereken şeyin pazarlama olduğunu vurgulayarak, Türkiye'de havacılığın pazarlamasının yapılmadığını söyledi.
Yakıt fiyatları böyle olmaya devam ettikçe, fiyatların artmasını beklemediklerini ifade eden Sabancı, “Petrol fiyatlarını hedge edecek misiniz?” sorusu üzerine, “Biz hedge ettik. Ben vizyoner bir yönetim kurulu başkanı olduğum için 2008'de ettik. 5,5 milyon avro kaybettik. Buna rağmen 2008 yılında kar ettik” dedi.
Ali Sabancı, “Pegasus'a harcadığımız paranın 3 katını harcıyoruz Airberlin'e hemen hemen, şirketin yüzde 15'ini almak için... Bizim için çok önemli bir yatırım kendi başına” şeklinde konuştu.