Güncelleme Tarihi:
DÜNYADA Türk derisinin imajı yükselirken, Türkiye’de yaşanan büyükbaş hayvan sıkıntısı maliyeti giderek artırıyor. Deri Tanıtım Grubu (DTG), yaşanan sıkıntıdan dolayı tüketicinin özellikle ayakkabıyı önümüzdeki dönemde yüzde 15-20 zamlı satın alacağı konusunda uyardı. DTG, büyükbaş hayvanda yaşanan sıkıntının bu dönemde üreticiyi etkilediğini, sırasıyla perakendeci ve tüketiciye de bu durumun yansıyacağını belirtti.
Tüketiciye zam yansıyacak
Tüm dünyada Türk derisine karşı giderek artan bir potansiyelin olduğunu, Türkiye’deki tabakhanelerin de bunları karşılayacak teknoloji ve altyapıya sahip olduğunu anlatan İstanbul Deri ve Deri Mamullleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) ve Deri Tanıtım Grubu (DTG) Başkanı Lemi Tolunay, şunları söyledi: “Ancak ülkemizde hayvan kesiminin azalması sıkıntısı deri üreticilerini ciddi şekilde zorluyor. İthalata yüklenen tüketici, ham deri fiyatlarındaki artış nedeniyle sıkıntı yaşıyor. Fiyat artışları tüm çabalara rağmen nihai ürünlere de yansıyacak.”
1 milyonun 800 bini ithal
Deri Tanıtım Grubu Yönetim Kurulu Üyesi Erdal Matraş, şu anda deride yüzde 80 ithalat yapıldığını belirterek, şöyle konuştu: “Deri hammadde fiyatlarında ciddi artış var. 2009’da ham derinin kilosu 1 dolarken şimdi bu rakam 3 dolara çıktı. Bunun en büyük nedeni Türk dericisinin agresif ve birbirinden habersiz satın alma yapması. Sanayicimize ortak satın alma önerileri yapmıştık ama o dönemde bu sağlanamadı. 14 Nisan’da yapacağımız Deri Zirvesi’nde bunu yeniden tartışacağız. Çin ortak satın alma platformu kurduğu için bizden daha ucuza ithal ediyor. Türkye’nin yıllık büyükbaş hayvan işleme rakamı aslında 1.5 milyon adet. Ancak bu rakamda şu an yüzde 25 daralma var. Yani 1 milyon adet hayvan işlendi geçen yıl. Bunun da 800 bin adedi ithal.”
Bitmiş deri ithalatı patlayacak
Deri Tanıtım Grubu Başkan Vekili ve İnci Deri’nin Yönetim Kurulu Başkanı Ali Murat Kızıltaş, ayakkabıların özellikle büyükbaş hayvan derisinden yapıldığını anımsatarak, yeni kış sezonunda ürünlerin zamlı olacağını söyledi. Fiyat artışı yapmamak için mücadele ettiklerini anlatan Kızıltaş, “Yaz sezonunda bir fark olmadı ancak kışa Allah kerim. Üreticilerin yaşadığı sıkıntılar perakendecilere de yansımaya başlıyor. Yazın bir fark olmadı çünkü herkes bir miktar sineye çekti. Fiyatları nisan ayı sonunda belli olur. Hepimiz için sıkıntılı bir dönem başlıyor. Yüzde 15-20 fiyat farkı yansıyacağını düşünüyorum” diye konuştu.
‘En Moda Deri’ ödülü Çetinkaya’ya
DERİ sektörünün en önemli fuarlarından biri olan Asya Pasifik Deri Fuar’ında her yıl geleneksel olarak düzenlenen ödül töreninde Çetinkaya Deri, bu yıl “En Moda Deri” başlığında ödüle layık görüldü. Çetinkaya Deri, Lacoste, Burberry gibi dünya markalarına deri satıyor. Mehmet Çetinkaya, 8 kişilik
Ar-Ge ekipleriyle yeni ürünlere imza attıklarını anlatarak, Uşak’ta yeni fabrika kuracaklarını söyledi.
Hayvanın nereden geldiği yarı yolda anlaşılıyor
ERDAL Matraş, ithalat yapıldıkça Türk derisinin kalitesinin de daha net görüldüğünü anlatarak, şu bilgileri verdi: “Türkiye’deki deri çok kaliteli. İthalatta yaşanan çeşitli sıkıntılar var. Örneğin Uruguay derisi 1.5 lira. Türk derisi 4.5 lira. Canlı hayvan Türkiye’ye geliyor. Bundan sonra artık Türk ürünü olarak kayıtlara geçiyor. Siz üretici olarak bunu 4.5 liraya alıyorsunuz. Derinin özelliğinden dolayı işlemlerin ortasında ancak kalitesini anlayabildiğiniz için yarı yola geldiğinizde onun asıl nerenin derisi olduğu ortaya çıkıyor. Uruguay mı, Türk derisi mi sonradan anlaşılıyor. Bu da önemli sıkıntılardan birisi”
Yurtdışında gösterilen dizilerde deri olacak
DTG olarak uluslararası platformda Türk derisinin farklı pazarlarda iddialı olması için çalıştıklarını söyleyen Yönetim Kurulu Başkanı Lemi Tolunay, “Bir danışmanlık firmasıyla çalışmalara başladık. Özellikle, İtalya, Çin, Rusya, ABD ve Japonya piyasalarına hedeflendik. İtalya’da hedefimiz Türk üreticisinin kendi kolleksiyonunu satması. Sponsor olduğumuz defilelerin yanı sıra yurt dışana ihraç edilen dizilerde Türk derisinin tanıtılması için anlaşmalar yapmayı düşünüyoruz” dedi.
Çin’e ihracat hedefi 400 milyon dolara çıktı
29 yıldır Hong Kong’da düzenlenen Asya Pasifik Deri Fuarı, bu yıl kapılarını 30 Mart-1 Nisan tarihleri arasında açtı. İstanbul Deri ve Deri Mamullleri İhracatçıları Birliği (İDMİB) ve Deri Tanıtım Grubu (DTG) Yönetim Kurulu Başkanı Lemi Tolunay, fuara geçen yıl 26 Türk firmasının katıldığını bu yıl sayının 4’ü bireysel 39’a çıktığını söyledi. Türk derisinin imajını dünya pazarında artırmak amacıyla 2005 yılında kurulan DTG’nin Başkanı Lemi Tolunay, “Üst segment deri üretimi İtalya, İspanya ve Fransa’dan olduğu gibi Türkiye’ye kaydı. Avrupa Birliği ülkelerinin liderliğini Türkiye aldı” diye konuştu. Tolunay, “İhracatta geçen yıl 1.3 milyar doları yakaladık. Deri sektörü, bu yıl 1 milyar 550 milyon dolarlık ihracat hedefliyor. İhracatta son iki yıldan beri adeta Türk deri sektörü için kurtarıcı olan ülke Çin oldu. Çin’e bu yılkı ihracat hedefimiz 400 milyon dolar” diye konuştu.