Güncelleme Tarihi:
Bayraktar, otomotivdeki son ÖTV artışının sektör açısından sürpriz olduğunu, sektörün böyle bir artış beklemediğini kaydetti.
Bayraktar, Türkiye otomotiv pazarının geçen yıla oranla zaten yüzde 15 seviyesinde düşüşle gittiğini anımsatarak, bu yılın başından beri otomotivde tüketimin yavaşladığını, cari açık açısından da sektörün artı ile gittiğini, onun için son ÖTV artışını beklemediklerini anlattı.
Bu yıl otomotiv pazarının, otomotiv firmalarının ittirmesi ile gittiğine işaret eden Bayraktar, “Talebin sürüklediği bir otomotiv piyasası yok, arzın ittirdiği bir piyasa var. Dolayısıyla, ne yapacağız? Biraz daha ittireceğiz, ancak ite ite de birazcık yorulduk. Talebin ittiği değil de, satanın çektirdiği bir piyasa olduğu için, üretici, dağıtıcı, bayi elindeki malı satabilmek için elinden ne gelirse yapıyor. Bu nereye kadar sürdürülebilirse” ifadelerini kullandı.
Bayraktar, otomotiv satışlarının Türkiye ekonomisinin büyümesi ile doğru orantılı olduğunu dile getirerek, Türkiye ekonomisi çok büyümezse, otomotiv piyasasının küçüleceğini belirtti.
Bu yılın başında pazarda düşüşün daha sert olduğunu, ancak temmuz-ağustos ayından itibaren toparlanmaların görüldüğünü ifade eden Bayraktar, son ÖTV artışının son bir iki ayda oluşan toparlanmayı yavaşlatacağını kaydetti.
“Akşam yattık, sabah kalktık, verginin arttığı yerde planlama yapsan ne olacak?
ODD Başkanı Mustafa Bayraktar, son ÖTV artışından sonra ODD'ye üye otomotiv firmaları arasında yıl sonu pazar beklenti anketi yaptıklarını bildirerek, ankette yıl sonu toplam pazar beklentisinin 785-800 bin adetler civarında çıktığını, bunun da geçen yıla göre yüzde 10-15 oranında bir daralmaya işaret ettiğini söyledi.
Otomotiv sektöründe vergilerle çok oynanmamasının arzu edildiğini ifade eden Bayraktar, otomotivde sık vergi düzenlemesinin, sektörün önünü görmesini zorlaştırdığını kaydetti.
Bayraktar, “Sektör olarak planlamamızı nasıl yapalım? Akşam yattık, sabah kalktık verginin arttığı yerde planlama yapsan ne olacak?” dedi.
Otomotiv talebinin tamamen gelir artışına ve ekonominin büyümesine paralel olduğuna işaret eden Bayraktar, “Önümüzdeki yıl yine yüzde 2-3 oranında bir büyüme olursa, bu Türkiye için aslında bir küçülme olur. Ekonominin çarklarını çok durduruyor yüzde 2'lik büyüme. Şu andaki ekonomik yavaşlığı hissedebiliyoruz. Hemen şu anda vadeli evraka döndü piyasa. Krediler daraldı. Mesela otomobilde şu anda görüyoruz. Tüketici kredi başvurularında çok büyük bir azalma yok. Dönüşlerde azalma var. Markaların pozitif cevaplarında azalma var. Daha az kredi onaylanıyor. O da niye? Bankalar daha seçici davranıyorlar” diye konuştu.
“Çok optimist olamıyoruz”
Mustafa Bayraktar, tüketici kredileri faizlerindeki gerilemenin otomobil talebinde çok büyük bir artışa neden olmadığını dile getirerek, kaydetti:
"Faiz koridorunu daralt, faizi aşağıya doğru yönlerdir. Enflasyonu kontrol altına almaya çalış, tamam bu bir yöntem. Ama bir taraftan da BDDK diyor ki bankalara, bilançonu büyütme. Ne yapacaksın. Tüketici kredisi hacminin kısa ve uzun vadede artışının öyle çok anormal bir etkisi olmuyor otomobil talebi üzerinde. Bu daha çok vatandaşın zenginleşmesi ile oluyor.
Türkiye'de kişi başına gelir orta kademede biraz daha yukarı çıkar, daha zenginleşirse otomobil piyasası da o zaman büyür. Şimdi yine KDV artacak mı, artmayacak mı diye konuşuluyor. Başbakan açıklama yaptı, 'yeni zamlar daha çok üst ve orta gelir grubunu ilgilendiriyor' dedi. Otomobil olarak bakarsak, otomobili de üst ve orta gelir grubu satın alıyor. Bunların hepsini yan yana koyduğumuz zaman çok iyimser olamıyoruz."