Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de başarı öyküsü yazan markalardan biri Damat&Tween ve marka bu başarısını yurtdışına da taşıyor. Almanya, Romanya, Irak derken Avusturalya’dan Paraguay’a kadar uzanan erkek giyiminin öncü isimlerinden Damat&Tween, erkek modası denildiğinde ilk akla gelen ülke İtalya’da da hızla büyüyor. Damat, Tween ve D’S markalarını çıkaran Orka Holding’in Yönetim Kurulu Başkanı Süleyman Orakçıoğlu’yla Nişantaşı’ndaki mağazalarında buluştuk.
‘HADİ YA’ DERDİM
Şöyle geçmişe baktığınızda “markamız nereden nereye geldi?” diyor musunuz?
Yaklaşık olarak 30 yıl önce kendi koleksiyonumuzu yapıp, koleksiyonumuzu kendi markamızla satacağız hayaliyle yola çıkmıştık. O dönemde Türkiye’de dünya markalarına fason üretim yapanlar vardı. Biz de yurtdışı pazarlara ilk açıldığımızda çok zarar ettik, dayak yedik ama sonuçta geldiğimiz noktada dünyanın her yerinde ilgi gören bir marka olmayı başardık. Bunun için de çok çalışıyoruz. Markalarımızı değerlendirirken artık yalnızca tek bir coğrafyada değiliz. Gün bizim için Sidney’de başlıyor, Uzakdoğu’da devam ediyor, Balkanlar, Avrupa derken, Güney Amerika’ya kadar uzandık. Dünyanın en gelişmiş pazarlarında da artık varız.
İtalya’da da atak yaptınız. En zor İtalya olmuş olmalı diye düşündüm. Nasıl bir strateji izlediniz?
İtalya’ya ilk gittiğimizde bize zor randevu verdiler. 3 metrekarelik bir odada beklettiler. 3., 4. derece biri gelip ürünlerimize baktı, bir üst yöneticisini çağırdı, sonra o daha üst yöneticileri çağırdı. Sonuçta bizi en çok gururlandıran İtalya’daki başarımız. 23 satış noktasına ulaştık. Erkek modasının üssünde markalarımız var. 2019 yılında 29 mağazamız olacak. 5 yıl önce bana İtalya’da bu kadar büyüyeceğimizi söyleselerdi, ‘hadi ya’ derdim. Şu anda İtalya’da her yıl yüzde 150 satış grafiğimiz artıyor. Milano’da showroom’umuz var oradan Güney Amerika ülkelerine ve Uzakdoğu’ya ürün satıyoruz.
KÜRESEL MARKALAR YORGUN
Türk markası olarak yurtdışında nasıl rekabet ediyorsunuz?
Kaliteli bir moda markasıyız. Dikişimiz kumaşımızla farkı herkes görüyor. Avrupa’da birçok küresel markanın yorgun ve enerjisinin düşük olduğunu görüyoruz. Rakiplerimizin kaybettiği pazarlarda etkin olacak konumdayız. Ortadoğu ve Afrika’da, Rusya’da çok büyük ilgi var Türk markalarına.
Dünyada kaç ülkede var markanız?
Haiti, Brezilya’ya da koleksiyonumuz gidiyor. Gün Sidney’de başlıyor, Güney Amerika’da bitiyor. Bizim üzerimizde güneş batmıyor. Almanya’da da 2019’da 10 satış noktasına ulaşacağız. Romanya’da erkek giyiminde pazar lideriyiz. Ülke sayısı her geçen gün artıyor.
Türkiye’nin ihracatını artırması kadar markalı ihracatını da artırması şart. Sizin rakamlarınız nasıl?
Türkiye’nin ihracatta kg başına birim fiyatı 1.30 dolar. Bu hazırgiyimde 15-16 dolar civarında. İtalya’nınki ise 40 dolar civarında. Bizim yaptığımız ihracatta ise 80 dolar. Biz marka satıyoruz.
Siz yurtdışındaki hedeflerinizi ne kadar büyüttünüz?
2018’de yurtdışında 30 mağaza açıldı, 10 tane daha açacağız. 2023’te Türkiye’de 400, yurtdışında 800 mağazaya ulaşmayı hedefledik. 2023’te dünya Türk markalarını konuşacak.
İÇ PAZARDAKİ CAZİBEYE KAPILMADIK
Türkiye’de döviz kurlarındaki oynama ve bunun yansımaları sizi nasıl etkiledi.
Biz Türkiye’de kuvvetliyiz. Ama hiçbir zaman iç pazardaki yoğunluğun cazibesine kapılmadık. Yanyana 2-3 AVM’de mağaza açmanın sonu olacaktı. Bunu gördük. Müşterinin kafasını perakende sektörü olarak bizler karıştırdık, sadeleşmemiz gerekiyordu.
SÜLEYMAN ORAKÇIOĞLU KİMDİR?
Atatürk Üniversitesi İşletme Fakültesi mezunu olan Süleyman Orakçıoğlu, 1986 yılında ORKA Tekstil’i kurdu. 2001-2008 yıllarında TİM Başkan vekili, 2003-2008’de İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Başkanı, Birleşmiş Markalar Derneği Kurucu Başkanı, Tobb Sanayi Konseyi üyesi olan Orakçıoğlu, evli ve 3 çocuk babası.
YÜZDE 100 YERLİ ÜRETİM
Üretiminizin ne kadarı Türkiye’de?
Hepsi. Biz yüzde 100 yerli üretimiz. 2 fabrikamız var. Günde 5000 gömlek, 1300 takım elbise üretiyoruz.
ÇİN İLE ORTAKLIK GÖRÜŞMELERİ BAŞLADI
Yabancılara satış oranlarınız nasıl?
Geçen yıl İstinye Park mağazamızdan 370 parça ürün satıldı. LasVegas’ta bir otel sahibi. Adamın 7 ülkede evi var ve her üründen 7 tane alıyor. Başka bir mağazamıza Çin’den biri geldi. Ekibiyle birlikte mağazadan alışveriş yapıyor, ‘markanın sahibini merak ediyorum’ demiş, buluştuk. ‘Uzakdoğu’da mağaza açmak’ istiyorum ama bir şartım var ‘Hisse almadığım şirkete yatırım yapmam’ dedi. Şimdi görüşmelere devam ediyoruz.
SICAK RENKLER SOĞUK TONLAR
Süleyman Orakçıoğlu, yaptıkları çalışmaları anlatarak “Erkek modasında en önemli şeyler sıcak renkler soğuk tonlar. Ceket boyları kısaldı. Slim fit diyoruz ama bunun rahatlığı çok önemli. Sadelikle lüksü çağrıştıran bir koleksiyon yapıyoruz. Bir ceketimiz 210 gr. Bavula istediğiniz gibi koyun buruşmuyor” dedi.