İtalya’ya, mayısa kadar Türk TIR’ı giremeyecek

Güncelleme Tarihi:

İtalya’ya, mayısa kadar Türk TIR’ı giremeyecek
Oluşturulma Tarihi: Nisan 03, 2000 00:00

Haberin Devamı

Türkiye'nin en fazla ithalat yaptığı ikinci, en fazla ihracat yaptığı dördüncü ülke olan İtalya ile nakliye krizi yaşanıyor. İtalya'nın Türk nakliyecilerine 2000 yılının ilk dört ayı için verdiği karayolu geçiş belgelerinin 1 Mayıs'tan önce bitmesi yüzünden Ro-Ro ile İtalya'ya yapılan nakliyat tehlikeye girdi.

Önceki gün yola çıkan Ro-Ro gemilerindeki araçların İtalya'ya giriş için gerekli karayolu geçiş belgeleri olmadığı, salı gününden itibaren Trieste'de yığılmalar olacağı belirtildi. 815 firmayı çatısı altında toplayan Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND), Yönetim Kurulu'nu toplantıya çağırdı ve acilen hükümetin bu konuda önlem alması uyarısında bulundu. UND Başkanı Saffet Ulusoy, 1 Mayıs'a kadar Türk nakliyecilerin İtalya geçiş belgesi kalmadığını belirterek, ‘‘İtalya'ya ve İtalya'dan geçerek Fransa ve İsviçre'ye olan karayolu ihracatımız duracak’’ dedi.

KRİZ NEDEN ÇIKTI?

İtalya ile son dört yıldır geçiş belgesi kotaları yüzünden gerginlik yaşandığını belirten Saffet Ulusoy, sorunun Trieste'deki 8 İtalyan nakliye firmasının Türk firmalarıyla fiyatta rekabet edememesi üzerine alevlendiğini bildirdi.

Diğer aylara ilişkin geçiş belgelerinin önceden kullandırılması yolundaki isteğin Şubat ayından beri İtalyan makamlarına iletildiğini belirten Ulusoy, ‘‘Ama hiçbir şey kolaylık göstermiyorlar. Çünkü Trieste'deki 8 İtalyan nakliye firması Türklerle fiyat konusunda rekabet edemiyor ve hükümete bu konuda baskı yapıyor’’ dedi. Türkiye'den giden römorkların Trieste'deki Türk firmalarına ait çekicilerle İtalya ve Avrupa'nın diğer ülkelerine gönderildiğini belirten Ulusoy, İtalyan nakliyecilerinin bu pastadan pay almaları için Türklerin geçiş belgelerinin kısıtlandığını söyledi .

İtalyan nakliyecilerine Ro-Ro gemilerinde araç başına 1750 dolar yerine bin dolar uygulamayı önerdiklerini belirten Ulusoy, şunları söyledi: ‘‘Ama bunu kabul etmediler. Türk firmaları, Türkiye-İtalya arasını 8-9 bin marka gidip gelirken, İtalyanlar 11-12 bin mark istiyor. Böyle olunca da navlunda bizimle rekabet edemiyorlar. İtalyan makamlarına baskı yaparak karayolu geçiş belgelerimizi kısıtlatma yoluna gidiyorlar. Böylece Türk römorkları İtalyan çekicilere taşıttırılmak isteniyor.’’

5 milyar dolar ticaret

Ù UND Başkanı Saffet Ulusoy, Türkiye ile İtalya arasındaki ticari ilişkileri şöyle değerlendirdi:

‘‘Türkiye ile İtalya arasındaki ticaret hacmi yaklaşık 5 milyar dolar. Türkiye'nin bu ülkeden yaptığı ithalat ise ihracatının üç katı. İtalya'ya bir satıp, üç alıyoruz. İki ülke arasındaki ticaretin tonaj açısından yüzde 13.5'u karayolu ile yapılıyor. Ama bu rakam İtalya ile toplam ticaretin yüzde 50'si. Çünkü Ro-Ro ile yükte hafif, pahada ağır mallar taşınıyor. İtalya ile ticaretin 2.5 milyar dolarlık bölümü karayoluyla yapılıyor.’

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!