Güncelleme Tarihi:
BÜYÜKŞEHİR Belediye Yasası’nın ardından 25 büyükşehir belediyesi, diğer 5 büyükşehirle aralarında oluşan ‘gelir’ adaletsizliğinin giderilmesini istedi. Kişi başına ortalama yıllık 419 lira olması gereken gelirin altında kalan 25 büyükşehir belediyesi, genel bütçeden 3.6 milyar lira tutarında ‘denkleştirme ödeneği’ talep etti. Şehir merkezlerinde nüfusları, şehir nüfusunun yüzde 2’si ile yüzde 134’üne kadar ulaşan Suriyeliler nedeniyle de 15 belediye de ilave kaynak istedi.
6360 sayılı Büyükşehir Kanunu’nun ardından 5779 sayılı İl Özel İdarelerine ve Belediyelere Genel Bütçe Vergi Gelirlerinden Pay Verilmesi Kanunu’nda da değişiklik yapılarak büyükşehir belediye payları yeniden düzenlenmişti. Ancak bu düzenleme, 5 büyükşehir belediyesi ile diğer 25 belediye arasında büyük gelir farkına neden oldu. Büyükşehir Belediyesi kişi başına pay ortalaması 419 lira olarak hesaplanırken, sadece 5 belediyenin bu rakamın üzerine çıkabildiği görüldü.
5 BELEDİYE GEÇTİ
419 liralık ortalamanın üzerine çıkan ilk belediye 714 lirayla Kocaeli oldu. Bunu 591 lira ile İzmir, 554 lirayla İstanbul, 512 lirayla Ankara ve 459 lirayla Erzurum Büyükşehir Belediyesi izledi. Genel ortalamanın neredeyse yarısında kalan son 5 belediyeden Gaziantep 339 milyon, Sakarya 151.4 milyon, Mardin 121.7 milyon, Ordu 111.1 milyon ve Diyarbakır 190 milyon lira denkleştirme ödeneği istedi. Geliri düşük kalan diğer 20 belediye ise “Şanlıurfa, Aydın, Adana,Trabzon, Samsun, Kahramanmaraş, Manisa, Hatay, Balıkesir, Van, Bursa, Denizli, Malatya, Kayseri, Antalya, Muğla, Konya, Eskişehir, Mersin, Tekirdağ” olarak sıralandı. 25 Büyükşehir belediyesi, Büyükşehir Belediye Paylarında yaşanan bu adaletsizliğin giderilebilmesi için hükümetten toplam 3.6 milyar lira tutarında ‘denkleştirme’ ödeneği istedi.
Büyükşehir Yasası öncesinde yıllık kişi başına 328 lira olan ödeneğin, büyükşehir ilçe belediyesine dönüşme sonrası 187 liraya gerilediği hesaplandı. Bunun için de 351 belediyeye her yıl Mart, Haziran ve Eylül aylarında genel bütçe paylarının 2 katı verilmesi, ilave kaynağın genel bütçeden ‘destek ödeneği’ olarak karşılanması talep edildi.
MÜLTECİ YÜKÜNE DESTEK
SURİYELİLER başta olmak üzere mültecisi çok olan iller de ilave nüfus artışından kaynaklanan yüklerinin azaltılmasını istedi. Bunun için kamplar haricinde şehir içinde yaşayan mülteci nüfus kadar kişi başına belediye paylarının artırılması talep edildi. 93 bin nüfuslu Kilis’te, kamplar hariç sadece şehiriçinde yaşayan mülteci sayısı 125 bin 89’a ulaşarak yerli nüfusun yüzde 134’üne ulaştı. Hatay’da mülteci sayısı şehir içi nüfusun yüzde 24’üne; Şanlıurfa’da yüzde 20’sine; Gaziantep’te yüzde 17’sine; Mardin’de yüzde 12’sine; Kahramanmaraş ve Mersin’de yüzde 7’sine; Adana’da yüzde 6’sına; Edirne’de yüzde 4’üne; Kayseri ve Çanakkale’de yüzde 3’üne; İstanbul, Konya ve İzmir’de yüzde 2’sine; Ankara’da yüzde 1’ine çıktı.