Oluşturulma Tarihi: Ocak 02, 2002 12:22
Kötü ve maliyetli hizmetler veren İşveç'in dört büyük bankası karşısında tüketiciler internet bankacılığı ve mali hizmetler sektörüne yeni giren süpermarket zincirlerine yöneliyor.
İsveç bankacılık sektörüne uzun süredir hakim olan Nordea, Handelsbanken, SEB ve Swedbank, eski nesillere kıyasla bankalarına daha az sadık olan tüketicilerin tercih ettikleri yeni mali kuruluşlarla rekabet etmek zorunda kalıyor.
İki sigorta şirketi Internet bankacılık hizmetine, iki büyük süpermarket zinciri de mağazalarında bankacılık hizmetleri sunmaya girişti. Resmi verilere göre, yeni nesil bankaların hanehalkı tüketici kredilerindeki payı geçen 10 yılda yüzde 3.6`dan yüzde 16.5`e, mevduatlardaki payı da yüzde 2.1`den yüzde 14.3`e yükseldi.
İsveç Bankalar Birliği`ne göre, ülkede nüfusunun üçte biri (yaklaşık üç milyon kişi) Internet`deki bankacılık hizmetlerini kullanıyor, İsveçliler, online bankacılık hizmetlerini kullanmada dünya lideri konumunda bulunuyor.
Internet bankacılığı ve yeni nesil bankacılık hizmeti veren kuruluşlar para, ödeme transferleri ve nakit çekimlerinde tüketicilerden çok az ücret alıyor ya da hiç almıyor.
İki sigorta grubunun yan kuruluşu Skandia Banken ve Lansforsakringar Bank Internet bankacılığında en başarılı iki kurum. Sigorta şirketlerine ait bankaların elindeki mevduat tutarı henüz az miktarda, ancak, yeni nesil bankalar pazarında son üç yılda hayli ilerleme kaydetti.
Yatırımcıların borsadaki
hisse senetleri fiyatlarında daha fazla düşüş beklentisiyle nakite yönelip banka mevduatına yönelmesi üzerine, İsveç`deki yeni mali kuruluşlar, tasarruf sahiplerine dört büyük bankadan daha yüksek faiz sundu.
İskandinav ülkelerindeki bankalar, yoğun rekabet ve pahalıya malolan şeffaflık nedeniyle Avrupa`nın en düşük kar marjlarıyla çalışıyor. Bankalar maliyetlerini kısmak için geçen 10 yılda şubelerinin üçte birini kapattı ve tasarruf araçları pazarından pay kapmak için çok çabalamaları gerekecek.
İsveç`in gıda perakendecisi ICA ve KF kooperatifi de, tüketicilerin büyük bankalardan memnuniyetsizliğinden yararlanıp, malihizmetler sunuyor. Halkın elindeki fazla parayı az getiri sağlayan mevduata yatırmaktansa güneşli iklimlere seyahat etmeyi tercih etmesi de büyük bankalardan müşteri kaçırtıyor.