Oluşturulma Tarihi: Mayıs 28, 2004 00:00
20 yıl önce Anadolu Grubu ile ortaklık yaparak Türkiye pazarına giren Japon Isuzu, Türkiye’deki yatırımını artırıyor. Isuzu Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Yosh Noi Ida, yeni pick-up modelleri D-Max’in Avrupa ve Türkiye’de satışlarının artması halinde Türkiye’de üretebileceÄŸinin mesajını verdi.SON yıllarda uluslararası otomotiv firmalarının ilgisi ve gerçekleÅŸtirdiÄŸi yatırımlarla Avrupa’nın otomotiv üretim üslerinden biri haline gelen Türkiye, Japon Isuzu’nun da gözbebeÄŸi oldu. 20 yıl önce Anadolu Grubu ile ortaklık yaparak Türkiye pazarına giren ilk Japon ÅŸirketi olan Isuzu, Türkiye’deki faaliyetlerini artırma kararı aldı. Isuzu Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Yosh Noi Ida, Anadolu Isuzu’daki hisselerini artırmak istediklerini belirterek, bu konuda görüşmeler yaptıklarını söyledi. Noi Ida, yeni pick-up modelleri D-Max’in ise Avrupa ve Türkiye’de satışlarının artması halinde Türkiye’de üretebileceÄŸinin mesajını verdi.Anadolu Isuzu’nun 20’nci yıl kutlamaları çerçevesinde Isuzu’nun Tokyo’daki genel merkezinde görüştüğümüz Yosh Noi Ida, Türkiye ve ortakları Anadolu Grubu hakkında açıklamalarda bulundu. Türkiye ile 20 yıldır çok iyi iliÅŸkiler içinde olduklarını söyleyen Isuzu Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Noi Ida, bu iliÅŸkilerin artarak devam edeceÄŸine inandığını kaydetti. Isuzu’nun çok kısa sürede yer aldığı ticari araç segmenti ve dizel motor alanında dünyada bir numara olacağını belirten Noi Ida, ‘Aynı ÅŸekilde Anadolu Isuzu’nun da bu alanlarda bir numara olmasını öngörüyoruz’ dedi.D-MAX’İN AVRUPA ÃœSSÃœTürkiye ekonomisinin yaÅŸanan krizlerden sonra çok çabuk toparlandığını söyleyen Noi Ida şöyle konuÅŸtu: ‘Bu toparlanmaya baÄŸlı olarak Türkiye’deki otomotiv pazarı 500 binin üzerinde olacaktır. Ä°nanıyorum ki bizim satışlarımız da bu pazara baÄŸlı olarak hızla artacaktır. Biz Türkiye’deki ekonomik iyileÅŸmeye baÄŸlı olarak yeni ürün gerekirse üretim yaparız. 2002’de piyasaya çıkardığımız yeni pick-up modelimiz D-Max’in bu yıl SUV versiyonunu piyasaya sunduk. EÄŸer Türkiye’de ve Avrupa’da satışlar artarsa bu modeli Türkiye’de üretmeyi düşünebiliriz. Gelecekti bu model Türkiye’de üretilirse Avrupa’ya da Türkiye üzerinden ihraç edilebilir.’EYLÃœLDE GELÄ°YORUMEylül ayında Türkiye’ye gelip faaliyetleri yakından göreceÄŸini söyleyen Noi Ida, ‘Biz Anadolu Grubu ile ortaklığımıza devam edeceÄŸiz. EÄŸer Türkiye Avrupa BirliÄŸi’ne (AB) girerse Türkiye’deki iÅŸ kapasitemiz artacaktır’ dedi. Anadolu Isuzu’daki hisselerini artırabileceklerini söyleyen Noi Ida ÅŸunları söyledi: ‘Bu konuda görüşmeler devam ediyor. Henüz resmi bir karar yok. Ama böyle bir niyetimiz var. Biz hisselerimizi artırsak bile yönetime girmek istemiyoruz. Åžu anki yönetimden çok memnunuz. Biz daha çok iÅŸin kalite ve esneklik tarafında desteÄŸimizi artıracağız.’18 ülkeye Isuzu midibüs satıyoruz, otobüse bakarızANADOLU Isuzu Genel Müdürü Kamil Eser, 20 yıldır Türkiye pazarı için kamyon ve midibüs üretimi yaptıklarını belirterek, ‘Yakın zamana kadar ihracat yapma hakkımız yoktu. Ama ÅŸubat ayından itibaren Isuzu, tamamen Türkiye’de dizayn edilen ve üretilen midibüsler için bize ihracat alanları açtı. Artık Türkiye’de üretilen Isuzu markalı midibüsleri 18 ülkeye ihraç edeceÄŸiz’ dedi.18 ülke arasında Cezayir, Bulgaristan, Romanya, Sırbistan, Bosna Hersek, Slovenya, Makedonya, Arnavutluk, Macaristan, Litvanya, Estonya, Letonya gibi ülkeler olduÄŸunu söyleyen Eser şöyle konuÅŸtu: ‘Biz Türkiye’de tamamen kendi yarattığımız 22-27 ve 31 kiÅŸilik midibüsler üretiyoruz. Geçen yıl 22 milyon dolarlık ihracat yapmıştık. Bu yıl ise yeni ülkerle birlikte bu oranı 43 milyon dolara çıkartmayı öngörüyoruz. Bizim 18 ülkede de bayimiz var ve çok daha saÄŸlıklı bir ihracata yeni baÅŸlıyoruz.Ä°hracatın yüzde 98’i midibüs olacak.’Eser, ‘Büyük otobüs üretmek de her zaman gündemimizde. Bunun için yeni bir tesis gerekiyor ve biz bu yatırımları yapabiliriz’ diye konuÅŸtu. Türkiye’nin son yıllarda büyük firmaların yatırım yapmasıyla otobüs alanında bir marka haline geldiÄŸini belirten Eser, bu alanda kendilerinin de yer alacağını söyledi.D-Max 1 milyar dolara Tayland’da üretiliyorISUZU tarafından 2002 ortalarında 1 milyar dolarlık ek yatırımla Tayland’da üretimine baÅŸlanan D-Max’in ihracatına 2003 ortalarında baÅŸlandı. Dünyanın en büyük ikinci pick-up pazarı olduÄŸu için üretim üssü olarak Tayland’ı seçen Isuzu, bugüne kadar 140 bin D-Max üretirken, ihracata henüz ağırlık veremedi. 2004 yılında 140 bin adedi Tayland pazarı, 70 bin adedi ihracat olmak üzere 220 bin adet D-Max üretimi yapılması hedeflenirken, talebe baÄŸlı olarak üretimin artacağı kaydediliyor. Isuzu Tayland yetkilileri, sıfırdan D-Max üretimi yapmak için 3-4 milyar dolarlık bir yatırım yapılması gerektiÄŸini kaydederken, ‘Tabi bu yatırım kapasite düştükçe düşecek’ dediler. Ä°ran’dan bizi kurtardınız, biz de Türkiye’ye geldikTÃœRKÄ°YE’de Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ve Haliç Köprüsü gibi bir çok projeye imza atan ve Anodulu Isuzu’da yüzde 13’lük hissesi bulunan Japon yatırım ÅŸirketi Itochu’nun eski Türkiye Genel Müdürü Takashi Morinaga, Isuzu’nun 20 yıl önce Türkiye’ye giriÅŸinin Ä°ran-Irak Savaşı sırasında Türkiye’nin Ä°ran’daki Japonlar’ı kurtarmasıyla start aldığını söyledi.1985 yılında Ä°ran-Irak Savaşı sırasında Ä°ran’da yaÅŸayan Japon vatandaÅŸların tümünün Tahran’dan çıkmak istediÄŸini belirten Morinaga, ‘Ancak o dönemde Saddam Hüseyin’in sivil ya da askeri herhangi bir uçağın güvenlik garantisi olmadığını belirtmesiyle Tokyo’daki merkezimiz benden yakın arkadaşım olan BaÅŸbakan Turgut Özal’dan Japonları kurtarması için Tahran’a bir THY uçağını göndermesini istememi söyledi. Özal bu isteÄŸimi kırmadı ve THY uçağını göndererek Japonları kurtardı’ dedi.En büyük Japon dostu ülkenin Türkiye olduÄŸunu kaydeden Morinaga, ‘Söz konusu olaydan sonra yüksek ülke riski nedeniyle bizim gibi özel bir ÅŸirketin Türkiye’ye doÄŸrudan yatırım yapması zor olmasına karşın, Itochu, Anadolu Grubu ve Isuzu ile birlikte hareket ederek kamyon üretimi için yatırım yaptı’ diye konuÅŸtu.Â
button