Güncelleme Tarihi:
Turistik İşletmeciler ve Yatırımcılar Derneği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, yaptığı açıklamada, ilk iptallerin Arap ülkelerinden geldiğini söyledi. Turizmcilerin olayların bir an önce durulmasını umduğunu, seyahat acentelerinin İstanbul rezervasyonlarında bazı iptaller yaşandığını, bunlar içinde Ortadoğu ülkelerinden acentelerin de bulunduğunu anlatan Bayındır, Ramazan ayı için yapılan rezervasyonlar için de benzer durumun söz konusu olduğunu kaydetti.
Ramazan ayının turizmciler için genelde zor geçen bir dönem olduğunu ancak geçen yıllarda başlatılan "İstanbul'da Ramazan - Ramadan in İstanbul" başlıklı tanıtım kampanyalarıyla özellikle Arap ülkelerinden çok sayıda turisti çekmeyi başardıklarını kaydeden Bayındır, "İstanbul'da oteller açısından zor geçen Ramazan ayında Arap turistler kurtarıcıdır. Ancak bu sene Arap turistler için 'Ramazan in İstanbul' terimi yerini 'Ramazan at Home' (Evde Ramazan) terimine bırakacak gibi görünüyor. Olaylar sonrası rezervasyonlarını ilk iptal edenler Araplar oldu. Yeni rezervasyonlarda şu an için bir hareketlilik yok."
Turizmcinin bundan sonrasını nasıl kurtarabileceğine baktığını, bayram dönemine odaklanmaya çalıştığını ifade eden Bayındır, "Olaylar son bulursa neler yapabileceğimize bakacağız" dedi.
"İstanbul çabuk toparlanır"
TÜROFED Başkanı Osman Ayık ise turist profili itibarıyla İstanbul'un bu tip krizler sonrası hızla toparlanabilecek bir turizm merkezi olduğunu ifade etti.
Ayık, "Olaylar durulursa çok çabuk toparlanabiliriz. İstanbul, hızlı bir geri dönüş yapabilir. Buraya gelen turistlerin büyük bölümü paket turlara bağlı kalmadan münferit seyahat eder. Tur acenteleri rezervasyonu iptal ederse geri dönmez. Ancak turlar dışında seyahat edenler yeni duruma göre kararlarını değiştirebilir" diye konuştu.
Ayık, durumun toparlanması için fiyat düşürme gibi kampanyaların da düşünülebileceğini, kaybı azaltmak adına farklı kampanyalar düzenlenebileceğini söyledi.
Sahil şeridindeki tesislerde iptaller görülmediğini ancak yeni rezervasyon konusunda sıkıntılar yaşandığını kaydeden Ayık, sözlerini şöyle sürdürdü:
"Sahil şeridindeki tesislerde yurt dışına yönelik satışların yüzde 60'ı erken rezervasyondur. Yüzde 30-40 arası son dakika satışı yapılır. Şu anda yüzde 60'lık bölüm korunuyor. Ancak yeni rezervasyonlar konusunda ciddi etkilenme sözkonusu. Son dakika rezervasyonlarının durumu olayların seyrine bağlı. Süreci kısa süre içinde sonlandırırsak kurtarabiliriz"
"Ramadan in İstanbul"
Öte yandan Türkiye'ye Müslüman coğrafyadan gelen turist sayısını artırmak amacıyla İstanbul Shopping Fest (ISF) tarafından geçen yıl düzenlenen "Ramadan İn İstanbul- İstanbul'da Ramazan" etkinliği için tanıtım çalışmalarının gelecek hafta başlayacağı belirtildi.
ISF Genel Müdürü Füsun Tavus, geçen yıl kampanya ile çok olumlu neticeler alındığını, Ramazan ayında İstanbul'a gelen turist sayısının geçen yıla göre yüzde 32 arttığını, THY'nin Suudi Arabistan ve Kuveyt'ten getirdiği yolcu sayılarında da yüzde 97 ve yüzde 144'lük artışlar görüldüğüne işaret etti.
Bu yıl Gezi Parkı olaylarının turizmi ne şekilde etkilediğine ilişkin verilere sahip olmadıklarını, İstanbul'da Ramazan etkinliğinin nasıl etkileneceğini söylemek için henüz erken olduğunu ifade eden Tavus, bunun Gezi Parkı olaylarının Arap ülkelerine nasıl yansıtıldığı ile bağlantılı olduğunu dile getirdi.
Tavus, etkinlikle ilgili tanıtım kampanyasının gelecek hafta başlayacağını da sözlerine ekledi.