Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma Bakanlığına bağlı Demiryollar Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü (DLH), lastik tekerlekli araçların geçişini sağlayacak ikinci tüp geçişin yap-işlet-devret (YİD) modeli ile yapımı için, Yüksek Planlama Kuruluna (YPK) başvurdu.
Edinilen bilgiye göre, şu anda inşaatı devam eden tüp geçişten bağımsız olarak yapılacak yeni tüp geçiş, Marmaray benzeri olacak ancak demiryolu yerine karayolu araçları tarafından kullanılacak.
Yapılan kanun değişikliğiyle DLH'nın tüp geçit yapabilme imkanına kavuşmasının ardından YPK'ya gelen konuya ilişkin karara onay çıkması durumunda hayata geçirilecek projenin, yaklaşık 370 milyon dolara çıkması bekleniyor.
Bu arada sadece karayolu taşıtlarının kullanabilmesine imkan tanıması nedeniyle, şu anda yapımı süren tüp geçişten ayrılan yeni tüp geçişin yapımında da, şu andaki tüp geçişe göre farklı bir teknik uygulanması hedefleniyor.
Yeni tüp geçişin, şu anda batırma tekniği ile yapımı süren raylı sistem tüp geçiş gibi değil, “köstebek” tabir eden makinalarla tünel açarak oluşturulması düşünülüyor.
İKİ KATLI OLACAK
Öte yandan yeni tüp geçişin iki katlı olması, örneğin üst tarafın gelişe alt tarafın da gidişe ayrılması öngörülüyor.
YİD modeli ile gerçekleştirilmesi hedeflenen projenin Hazine garantisi olmaksızın yapılması planlanıyor.
İLK TÜP GEÇİŞİN İNŞAATI SÜRÜYOR
Diğer taraftan, Marmaray projesi kapsamında yapılan ilk tüp geçişin inşaatı ise devam ediyor.
Tüp geçişin de dahil olduğu Marmaray Projesi ile mevcut demiryolu 3 hatta çıkacak, 63 km uzunluğundaki diğer iki hatta ise gerekli iyileştirmeler yapılarak, yüzeysel metroya dönüştürülecek.
Tüp geçiş güzergahı Gebze-Söğütlüçeşme, Üsküdar-Sirkeci-Yenikapı-Halkalı arasında, tüp geçişle birlikte yaklaşık 76 km'lik bir metro ağını içerecek.
Halen saatte tek yön 10 bin kişi olan mevcut banliyö hattının kapasitesi, projenin hayata geçirilmesi ile saatte 75 bin kişiye çıkabilecek.
2004 yılında başlanan tüp geçiş inşaatını Japon Taisei-Kumagai Gumi ile Türk firmaları Gama ve Nurol yürütürken, Marmaray projesinin 4 milyar 18 milyon YTL'si dış kredili olmak üzere, toplam 4 milyar 749 milyon YTLY'ye malolacağı hesaplanıyor.
Geçen yıl sonuna kadar 372 milyon YTL harcanan ve 2009 yılında sona ereceği öngörülen proje için, bu yıl ise 401 milyon YTL ödenek kondu.