İstanbul’un logoya ihtiyacı yok, trafiği düzeltin yeter

Güncelleme Tarihi:

İstanbul’un logoya ihtiyacı yok, trafiği düzeltin yeter
Oluşturulma Tarihi: Ekim 22, 2008 00:00

Deri Tanıtım Grubu, başta "I Love New York", Mobil, NBC olmak üzere dünyanın çeşitli kent ve şirketlerinin logolarını yaratan Ivan Chermayeff’e "Türk Derisi logosu" hazırlattı. Chemayeff, İstanbul için, "Logoya ihtiyacı yok, trafiği düzeltin yeter" yorumu yaptı.

DERİ Tanıtım Grubu için bir logo tasarlayan Mobil, NBC, Showtime, National Geographic, Armani ve Koç Holding logolarının yaratıcısı Ivan Chermayeff, 31 kez ziyaret ettiği İstanbul’un büyüsünden kurtulamadığını söyledi. New York’un turizm kenti olmasına, tasarladığı I love NY ikonuyla büyük katkı sağlayan Chermayeff, Türkiye’deki dinamizm ile enerjiden ve insanların çalışkanlığından çok etkilendiğini belirterek "İstanbul için bir logo tasarlamak ister misiniz" sorusuna şu yanıtı verdi: "İstanbul’un bir logoya ihtiyacı yok. Trafiği düzeltin yeter. Bunu nasıl yapacağınızı ise bilmiyorum."

Logo ülkeyi değiştirmez

"Türklerin en etkileyici yanı son derece cana yakın, açık fikirli ve cömert olmaları" diyen Chermayeff, ilk kez 1970’lerde geldiği Türkiye’nin gelişim sürecinin çok etkileyici olduğunu söyledi. Türkiye’ye gelmeden önce hiçbir ilgi duymadığını itiraf eden Chermayeff, "Hep ilgisiz kalmışım. Çalıştığım Amerikan şirketlerinin Türkiye’de operasyonları olduğu için gelip gitmeye başladım. Bir logo veya sembol ile bir ülkeyi ya da bir markayı değiştirmez. Semboller, logolar olanın en iyi şekilde sunulması içindir" dedi. Hindistan’da iyi ve mutlu olmayı sembolize eden kutsal Svastika’nın (Gamalı Haç), Naziler tarafından nasıl bambaşka bir amaç için kullanıldığını anımsatan Chermayeff, bir logonun kurduğu iletişimde başarılı olmasının yıllar aldığını söyledi.

Türk deri tarihi

Deri Tanıtım Grubu için, sığır sırtı ve kemiğinden esinlenerek bir logo tasarladığını anlatan Chermayeff şunları söyledi: "Türk deri tarihini inceledim. Bu topraklarda birlerce yıldır dericilik yapılıyor. Ben her yere uygulanabilecek, küçültülebilecek, Türk motiflerini de yansıtan bir logo olsun istedim. En basit, yapılması en zor olandır."

Rahmi Koç geldi

Chermayeff, Mobil için yaptığı tasarımı beğenen Rahmi Koç’un yıllar önce Amerika’daki ofisine gelerek "Bize de aynı şekilde etkili bir logo tasarla" dediğini aktararak, düşünüp taşınıp, en sonunda meşhur koç başı logosunu ortaya çıkardığını anlattı. Arçelik, Aygaz dahil Koç Grubu’nun 18 şirketinin logosunu da Chermayeff tasarlamış.

Groznili mülteci baba

Bugüne kadar 500 logo tasarlayan Ivan Chermayeff, Çeçenistan’ın başkenti Grozni’de doğmuş İngiltere’ye gitmiş mülteci bir babanın oğlu. İniliz annesiyle birlikte İkinci Dünya Savaşı sırasında Londra’dan ABD’ye göç etmişler. Altı farklı dil konuşan; resim, karikatür, müzik gibi sanatın çeşitli alanlarıyla uğraşan dostları olan mimar babası sayesnde her zaman iletişim ve tasarıma ilgi duyduğunu söyleyen Chermayeff, iş yaşamı boyunca öğrenme hevesinin sürdüğünü belirtti.

Kurun vurduğu Amerikan pazarı logoyla kazanılacak

ABD’nin hedef pazar olduğunu vurgulayan Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen, "Bütün pazarlarda başarı hikayesi yazdık. Peki ABD pazarında neden geriliyoruz? Doların aşırı değersiz hale gelmesi, YTL’nin aşırı değerli olması... Şu anda 12 milyar dolar ticaret var. 8 milyar dolar ABD bize, 4 milyar dolar Türkiye ABD’ye satıyor. 4 milyar dolarlık açık var. Ne bu? Kur! İşte bu logomuzla bizim için tekrar önemli pazarlara gireceğiz. Oralarda da tekrar derinlemesine pazar payımızın artırılmasına katılacağız" diye konuştu.

35 ülkede tescilleniyor

DTG İcra Kurulu Başkanı Ali Murad Kızıltaş, logonun tescilini 35 ülkede tamamlamak üzere olduklarını belirterek, firmaların logoyu kullandıkça birim başına belli bir miktar para ödeyeceğini söyledi. Ege Deri ve Deri Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Jak Galiko, logo başına firmaların 10 sent teşvik almasını önerince Tüzmen "Biz logoyu kullananlardan birim başına para almaya çalışıyoruz, siz üstüne para istiyorsunuz" dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!