Güncelleme Tarihi:
BİR süredir krizde olan, sık sık uçuşlarını erteleyen, çalışanlarının da maaşlarını ödeyemeyen İstanbul Havayolları sonunda durdu. Şirket, uçuşlarını ‘‘geçici’’ olarak durdurduğunu açıkladı. 15 yıldır faaliyette olan İstanbul Havayolları'nın 24 olan uçak sayısı 2'ye kadar düşmüştü.
GİRDİĞİ ekonomik kriz nedeniyle çalışanlarının maaşlarını ödeyemeyen ve filosundaki uçak sayısı 2'ya inen İstanbul Havayolları'nda, sonunda pilotlar iş bıraktı. Aylardır sıkıntı yaşayan, Türk sivil havacılığında THY'den sonra en büyük şirket olan İstanbul Havayolları, bu gelişmeler üzerine pes etti. Şirket önceki gece yarısı bütün uçuşlarını ‘geçici’ olarak durdurduğunu açıkladı. Bir zamanlar 24 uçaklık filoya ulaşan ve 15 yıldır göklerde olan İstanbul Havayolları'nın 2 uçağa kadar düşüp ardından da uçuşlarını durdurması, havacılık dünyasında üzüntüyle karşılandı.
Trabzon'da geçtiğimiz çarşamba günü motoruna kuş girince tehlike atlatan İstanbul Havayolları'nın TC-IAC kuyruk numaralı Boeing 737 tipi uçağı önceki gün de Köln-İstanbul seferini yaparken 31 yolcusu ile birlikte saat 18.00'de, teknik arıza nedeniyle Atatürk Havalimanı'na teknik iniş yaptı.
İstanbul Havayolları'nın IL-406 sefer sayılı uçağındaki vibrasyon (motordaki pallerin yerine iyi monte edilemesi nedeniyle titreşim) arızası yetkililer tarafından doğrulanırken uçuş ekibinin de maaşlarını alamadığı için uçmaktan vazgeçtiği ileri sürüldü. Uçağın yolcuları otobüslerle Trabzon'a gönderilirken aynı uçakla Trabzon'dan Frankfurt'a gidecek yolcular uçağın İstanbul'dan kalkmaması yüzünden perişan oldu.
Önceki gün saat 08.00'de İstanbul'dan Frakfurt'a gidecek olan TC-ACA kuyruk numaralı İstanbul Havayolları'nın uçağı pilotların iş bırakması sonucu uçamadı. Atatürk Havalimanı'nda uzun süre bekletilen yolcuların bir bölümü ise başka havayolu şirketleriyle Frankfurt'a gönderildi.
VE UÇUŞLARINI DURDURDU
Personelinin maaşlarını ödeyemeyen, son haftalarda seferlerindeki aksamalar ve iptallerle tepki çeken İstanbul Havayolları önceki gece yarısı uçuşlarını geçici olarak durdurduğunu açıkladı. İstanbul Havayolları yetkilileri, iç ve dış hat uçak seferlerinin durdurulmasıyla ilgili kararın Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne iletildiğini bildirdiler.
İstanbul Havayolları'nın ‘iflası’ olarak değerlendirilen uçuşlarını durdurma kararı üzerine, prosedür gereği çeşitli havalimanlarında kalan biletli yolcuların, şirketin Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'ne daha önce yatırması gereken 1 milyon dolarlık teminattan alınacak parayla, gidecekleri istasyona götürülmeleri gerektiği bildirildi.
Ancak DHMİ yetkilileri, Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü'nde, İstanbul Havayolları'nın sadece 250 bin dolarlık teminatı olduğunu belirterek, ‘‘Bu para Türkiye'nin ve Avrupa'nın çeşitli havalimanlarında kalan yolcuların taşınması için yetmez. Bu nedenle Bakanlığın alacağı kararı bekleyeceğiz’’dediler.
İlklerde imzası vardı
LALE amblemli İstanbul Havayolları, dünyanın ilk jetlerinden olan ve halen Yeşilköy'deki Askeri Müze'de bulunan Caravelle tipi tek uçakla 1985'de uçuş yaşamına başladı. Çok kısa zamanda büyerek filosundaki uçak sayısını 24'e çıkardı.
İstanbul Havayolları uçaklarına Temmuz ayı başından itibaren kiralayıcı firma tarafından, borçlarını ödemedikleri gerekçesiyle yurtdışındaki havalimanlarında birer birer el konuldu. Son olarak elinde 2 uçak kaldı.
Kurulduğu yıllardan itibaren bir inanılmazı başaran, dünyada ilk Boeing 700-400 tipi uçağı Avrupa'ya getiren ve birçok ilklere imza atan ve ancak kriz sonunda uçuşlarını durduran İstanbul Havayolları'nın Genel Müdürü Safi Ergin, Haziran ayında bir açıklama yapmış, ‘‘Geçen yıl yaşanan krizlerden sonra havayolu şirketleri küçülmek zorunda kaldı. Hal böyle olunca gelecek olan turist talebini karşılamak için Türk şirketlerinin koltuk kapasiteleri yeterli olmayacaktır. Bu durumda pazarı yabancı havayollu şirketlerine veya charter firmalarına kaptıracağız. Şirketimizin kepenk kapatmak gibi bir niyeti yok. Sadece içinde bulunduğumuz durumdan kurtulmak için, küçülmeyi tercih ediyoruz’’ demişti. Safi Ergin'in bu sözlerine rağmen, aradan geçen iki ay sonunda İstanbul Havayoları'nın amblemi olan ‘‘Lale’’ önce soldu ve önceki gece yarısı da koptu.