Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Şubat 16, 2011 00:00
Köklü Alman lüks devi Hugo Boss’un CEO’su Claus-Dietrich Lahrs, “İstanbul’a lüksün yeni başkenti oluyor demek haksızlık. Çünkü çoktan öyle” derken Türk markaların globalleşmesinin önünde engel bulunmadığını söyledi. Otomotiv ve mekanikle özdeşleşen Almanya’nın moda markası olduklarına değinen Lahrs, “Global marka olmaya niyetlenmeniz yeterli. Bizim yaptığımızı yapın. Ülkenizin dışına çıkın” dedi.
KÖKLERİ 1928’e kadar giden 1.7 milyar
Euro cirolu Hugo Boss, daha çok mekanik, mühendislik, teknoloji ve otomotiv endüstrileriyle ünlü Almanya’dan çıkmış lüks devi. Marka, ‘Alman ve moda olmaz’ söylemini çürüten gelişimiyle özellikle son 10 yılda dikkatleri üzerine çekerken, 2010’da yüzde 11 büyüdü.
Akıl uçaran gelişim1990’ların sonunda İstanbul’da ilk mağazasını açan Hugo Boss’un CEO’su Claus-Dietrich Lahrs, ‘İstanbul’a lüksün yeni başkenti oluyor’ demenin haksız olduğunu belirterek, “Çünkü İstanbul çoktan lüksün başkenti” dedi. Lahrs şöyle konuştu: “Şu lüks otellere, otomobillere, otobüslere, restoranlara, evlere, ihtişama bakın. Büyüleyici bir gelişim söz konusu. 1993’te gelmiştim ilk. Son 10 yılda yaşanan gelişim insanın aklını başından alacak türden.”
Niyetlenmeniz yeterliTürk markaların, Türkiye’de tüketicinin ihtiyaç ve isteklerine doğru cevaplar verdiğini söyleyen Claus-Dietrich Lahrs, Türkiye’de lüks rekabetinin yabancı markalarla-yerliler arasında değil çoğunlukla global devler arasında döndüğünü söyledi. Türk markaların globalleşmesi önünde hiçbir engel olmadığını vurgulayan Lahrs, şu önerileri sıraladı: “Harika Türk markaları var. Bunun için niyetlenmeniz yeterli. Sadece yapın! İleriye gitmeniz lazım. Bizim gibi yapın. Biz Almanya’nın dışına çıkıp global lüks devi olduk. Ama kendinizi buna adamanız lazım. Adım adım gider. Elbette zaman alır, enerji harcamak gerekir, finansal güç gerektirir.”
Katlanan büyüme hedefi
Capital ve Ekonomist dergileri öncülüğünde, Vodafone Türkiye ana sponsorluğunda düzenlenen CEO Club’ın “Perakende Liderleri” toplantısında da konuşan Lahrs, dünyada 10 bin çalışan ve 6 bin satış noktasına ulaştıklarını söyledi. 2010 yılında 1.7 milyar Euro cironun yanı sıra, net gelirlerinde yüzde 82 artışla 189 milyon Euro’ya ulaşıldığını belirten Lahrs büyüme planlarını anlattı: “500 mağaza ve 1000 franchise mağazamız var dünyada. 3000 toptan mağaza bulunuyor. 2015’te cironun 2.5 milyar Euro, kârın da 500 milyon Euro’ya çıkmasını hedefliyoruz.
İnternet satışı yüzde 10’a çıkacakHUGO Boss satışlarının yüzde 60’ının toptan olduğunu belirten Claus-Dietrich Lahrs “2015’te perakende ve toptan yüzde 50-50 olacak. Yüzde 5 seviyesindeki online (internet) satışları yüzde 10’a çıkacak. Geçen yıl 80 mağaza açtık. Bu yıl 60 tane açarız. Çin’de 85 mağaza var. Her yıl 20 mağaza eklenecek. Perakende ve Uzakdoğu büyümenin itici gücü olacak” dedi.
Nişantaşı’nda yeniden bir mağaza açmaya can atıyoruzTÜRKİYE’ye ilk 1989’da geldiklerini, ilk franchise mağazayı ise 1993’te açtıklarını hatırlatan Hugo Boss CEO’su Claus-Dietrich Lahrs, “2000’den bu yana İstanbul ve Dalaman havalimanlarındayız. Şu anda İstinyePark, Capacity ve Ankara olmak üzere 3 mağaza var. Önümüzdeki 2-3 yılda Türkiye’deki mağaza sayısı 10’a çıkar” dedi. İstinyePark’a geçerken çıktıkları Nişantaşı’na geri dönmeye can attıklarını belirten Lahrs, “Kesinlikle olmamız gereken bir yer. Aktif olarak yer bakıyoruz. Bağdat Caddesi’ni de inceliyoruz” dedi.
En değerli üretimi İzmir’de yapıyoruzİZMİR’de 1998 yılında açılan üretim tesislerinde 230’u mühendis olmak üzere 3 bin 500’ün üzerinde çalışanları bulunduğunu belirten Claus-Dietrich Lahrs, yılda 4.5 milyon parça ürettiklerini ve Ege Bölgesi’ndeki en büyük işverenlerden biri olduklarını söyledi. İzmir’deki fabrikanın neredeyse tam kapasite çalıştığını kaydeden Lahrs, “Üretim ihtiyacına göre ayarlama yapacağız, büyümeye çalışacağız. Gerekirse yeni yatırım da olabilir. İzmir, Hugo Boss’un ‘değer’ açısından en çok üretim yaptığı yer” dedi.