Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma Bakanı Enis Öksüz, İstanbul'un Avrupa ile Asya yakasını denizaltı geçişiyle 1.8 kilometreuzunluğundaki tüp geçişle birleştirecek olan ve kısa adı ''Marmaray'' olan demiryolu boğaz tüneli banliyö hattı ile ilgili sistemin yapım ihalesinin Mart ayında yapılacağını söyledi.
Japonya'dan finanse edilecek 800 milyon dolarlık krediyle yapımı planlanan sistemin mühendislik ve müşavirlik hizmetlerinin de ihale edildiğini belirten Öksüz, sistemin yapımına ilk kazmanın Mayıs ayı içinde vurulacağını belirtti.
Hazırlanan yapım programı çerçevesinde 2005 yılında tamamlanması planlanan sistemin daha önce de hizmete alınabileceğini ifade eden Öksüz, proje ile ilgili kredilerin daha önce sağlandığını yatırım programının belirlenen çerçevede yürütüldüğünü ifade etti.
Öksüz, ''Tüp geçit ile ilgili sistemi zamanından önce bitirmeyi amaçladık'' dedi.
GERİ SAYIM BAŞLADI
10 milyonu aşkın nüfusu ile Dünya'nın en büyük metropolleri arasında bulunan İstanbul'da inşa edilmesi öngörülen tüp geçit ve ilgili sistemlerin, mühendislik ve müşavirlik hizmetlerini üstlenen firma grubunun bu çalışmalara 2001 yılı sonlarında başlanması öngörülüyor.
Mart ayına kadar sürecek çalışmalardan sonra sistemin kesin fizibilitesi çıkarılarak, proje uluslararası düzeyde ihaleye çıkarılacak. Japon firmaları başta olmak üzere otoyol ve köprü yapım teknolojisine sahip çok sayıda firmanın katılması planlanan sistem yaklaşık 1 milyar dolara malolacak.
Japonya'nın uluslararası denizaşırı kredi kuruluşu olan JICA'nın finansman desteği sağladığı projenin uygulamaya alınması halinde İstanbul'un kentiçi ulaşım trafiği büyük ölçüde rahatlayacak.
Demiryolu boğaz tüpü tüneli ve yüzeysel metronun 67.3 kilometrelikbölümü yüzeysel metro sistemi olarak inşa edilecek. Denizaltında inşa edilmesi planlanan tünel uzunluğu 1.8 kilometre ve ''batırma tüp'' şeklinde olacak. Saatte 100 kilometre hız yapabilecek olan araçların çalışacağı sistem kapsamında 4'ü yeraltında olmak üzere toplam 41 istasyon yer alacak.
•