Güncelleme Tarihi:
Ülkeler, işsizliğin sonuçlarını giderici, geçici gelir kayıplarını tazmin edici politikalar uygulamak zorundadırlar.
 Bu politikaların temel araçlarından birisi de işsizlik sigortasıdır. İşsizlik sigortası aşağıdaki potansiyel faydaları sağlayabilmektedir.
1- İşsiz kalınan süre içinde; sigortalı işsizlerin gelir kaybı bir ölçüde işsizlik ödeneği ile karşılandığından, sigortalı işsizler niteliklerine daha uygun işler arayacaklardır. Bu işgücü verimliliğini olumlu yönde etkileyecektir. Ayrıca, işsizlerde ve aile fertlerinde gelir kaybı nedeniyle oluşabilecek olumsuzluklar bir ölçüde önlenecektir.
2- İşsizlik sigortası sağladığı gelir güvencesiyle, işsizlerin alım güçlerini belli ölçüde koruduğundan toplam talep üzerinde olumlu etki yapacaktır.
3- İşsizlik ödeneğine hak kazanabilmek için sigortalı çalışanlar ahlak ve iyi niyet kurallarına daha fazla sadakat göstermek zorunda kalacaklarından verimlilik artacak ve işgücü devri azalacaktır.
4- İşsizlik sigortası kapsamında verilecek olan eğitimler ile sigortalı işsizlerin nitelikleri artırılacaktır.
5- Kayıt dışı istihdamın kayda alınmasında etkili olacaktır.
6- İşgücü piyasasına yönelik (iş-çalışan-işyeri) veri tabanı oluşturulmasına olanak sağlayıp, doğru kişinin doğru işe yerleştirilmesi sağlanacak ve böylelikle verimlilik ve çalışanların mutluluğu artacaktır.
7- İşsizlik sigortası gelirleri ile oluşturulan Fon, üretken alanlarda, istihdam artışı sağlayan ve bölgelerarası dengesizliği giderici yatırımlara yönlendirildiğinde, ülke ekonomisine katkıda bulunacaktır.
Kimler işsizlik sigortası kapsamındadır?
İşsizlik sigortası aşağıda sayılan çalışma gruplarını kapsamaktadır.
Kimler işsizlik sigortası kapsamı dışındadır?
-İşverenin ücretsiz çalışan eşi,
-Aynı konutta birlikte yaşayan ve üçüncü dereceye kadar (üçüncü derece dahil) olan hısımlar arasında ve aralarında dışarıdan başka kimse katılmayarak konut içinde yapılan işlerde çalışanlar,
-Ev hizmetlerinde çalışanlar (ücretle ve sürekli
olarak çalışanlar hariç)
-Askerlik hizmetlerini yapmakta olanlar,
-Ülkelerinde sigortalı olan yabancılar,
-Meslek okullarında pratik eğitim yapan öğrenciler,
-Cezaevlerindeki atölyelerde çalışan mahkumlar,
-Rehabilitasyon tedbirlerine katılan hastalar,
-Herhangi bir işverene bağlı olmaksızın kendi nam ve hesabına çalışanlar,
-Köy sınırları içersinde kendi ihtiyaçları için yapılan inşaat işlerinde çalışanlar,
Özel emekli sandıklarına tabi olanlar;
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun Geçici 20 nci maddesi kapsamında sigortalılıkları sağlanan iştirakçilerin, 4447 sayılı Kanunun 46nci maddesi hükmü gereğince işsizlik sigortası kapsamında olmaları nedeniyle bunların çalıştırıldıkları işyerlerinin Sosyal Sigortalar Kurumunca tescil edilmesi gerekmektedir.
Bunlardan işyeri merkezleri İstanbul'da olan İşverenler, Beyoğlu Sigorta Müdürlüğü'ne;
Ankara'da olanlar, Çankaya Sigorta Müdürlüğü'ne ve işyeri merkezlen bu illerin dışında kalan işverenler de, Çankaya Sigorta Müdürlüğü'ne 4447 Sayılı İşsizlik Sigortası Kanununun Uygulanmasına İlişkin l Nolu Tebliğ ekinde bulunan "İşyeri Tescil Belgesi"ni doldurarak işyeri tescillerini yaptıracaklardır. Bu tescil belgesinin üzerine "Geçici 20 nci maddeye tabi olup, 4447 sayılı Kanuna istinaden verilmiştir." şeklinde bir kaşe basılacaktır. Özel emekli sandıklarına tabi sigortalıların 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununa göre tescilleri sözkonusu olmadığından bunlar için işe giriş bildirgesi ve dört aylık sigorta primleri bordrosu alınmayacak, Tebliğ ekinde bulunan "İşsizlik Sigortası Bildirim Formu"nun ilgili sigorta müdürlüklerine verilmesi yeterli olacaktır.
Ä°ÅŸsizlik sigortası primlerinin tahakkuk ve tahsili ne ÅŸekilde olacaktır?Â
Bu konuda 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanunun ilgili hükümleri uygulanacaktır. Tahakkuk |ve tahsil SSK tarafından yapılacaktır.Â
(01.06.2000 tarihinden itibaren, iÅŸsizlik sigortası \prim tahakkukunda aylık kazanç tutan alt sınır 150 Milyon TL, üst sınır 450 Milyon TL 01.08.2000 tarihinden geçerli olmak üzere ise alt sınır 150 Milyon TL, üst sınır 600 Milyon TL'dîr)Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primleri, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 79 uncu maddesi uyarınca yeniden düzenlenen "Aylık Sigorta Primleri Bildirgesi"nin iÅŸsizlik sigortası için açılmış olan bölümünde iÅŸverence beyan edilecektir.Â
Ä°ÅŸveren, iÅŸsizlik sigortası için ayrıca dönem bordrosu düzenleyecek midir?Â
Hayır düzenlenmeyecektir. Ä°ÅŸverenin Sosyal Sigortalar Kurumuna verdiÄŸi dönem bordrosunda kayıtlı olan malullük, yaÅŸlılık ve ölüm sigortaları prim ödeme gün sayısı ile prime esas kazançlar aynı zamanda sigortalının iÅŸsizlik sigortası prim ödeme gün sayısı ile prime esas kazancını da oluÅŸturacaktır. Bu nedenle, iÅŸverence iÅŸsizlik sigortası için ayrıca dönem bordrosu düzenlenmeyecektir.Â
Aynı iÅŸyerinde malullük, yaÅŸlılık ve ölüm, sigortasına tabi olduÄŸu halde, iÅŸsizlik sigortası kapsamı dışında olanların da bulunması sözkonusu olabileceÄŸinden iÅŸsizlik sigortası kapsamı dışında tutulanlar için ayrı dönem bordrosu düzenlenecek ve bu husus bordronun görünür bir yerine "Ä°ÅŸsizlik Sigortasına Dahil Olmayanlar" ÅŸeklinde kaÅŸe basılarak belirtilecektir.Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primleri nereye yatırılacaktır?Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primleri, ilgili sigorta müdürlüğünün veznesine veya sigorta primleri için açılmış olan banka hesaplarına yatırılacaktır.Â
Sigortalı Ä°ÅŸsizlere hangi hizmetler sunulacaktır?Â
Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸine hak kazanan sigortalı iÅŸsizlere aÅŸağıda belirtilen hizmetler sunulacaktır;Â
Ne kadar süre ile işsizlik ödeneği ödenecektir?
 İŞSÄ°ZLÄ°K SÄ°GORTASI KANUNUÂ
Kanun Numarası Kabul Tarihi Yayımlandığı R.Gazete Tarihi Yayımlandığı R.Gazete Sayısı :4447 : 25/08/1999 : 08/09/1999 : 23810Â
Ä°ÅžSÄ°ZLÄ°K SÄ°GORTASI
Ä°ÅŸsizlik sigortasının amaç ve kapsamı ile yetkili, görevli ve sorumlu kuruluÅŸlarÂ
Madde 46- Ä°ÅŸsizlik sigortasının amacı; iÅŸsizlik sigortasına iliÅŸkin kuralları ve uygulama esaslarını düzenlemek ve sigortalılara iÅŸsiz kalmaları halinde, bu Kanunda öngörülen ödeme ve hizmetlerin yerine getirilmesini saÄŸlamaktır.Â
Bu Kanun, 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 2 nci maddesinde belirtilen sigortalılar ile aynı Kanunun geçici 20 nci maddesinde açıklanan sandıklara tabi sigortalıları (Geçici 20 nci madde kapsamında olmakla birlikte memur veya 22.01.1990 tarihli ve 399 sayılı Kamu Ä°ktisadi TeÅŸebbüsleri Personel Rejiminin Düzenlenmesi ve 233 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin Bazı Maddelerinin Yürürlükten Kaldırılmasına Dair Kanun Hükmünde Kararnameye tabi sözleÅŸmeli statüde bulunanlar hariç) ve mütekabiliyet esasına dayalı olarak yapılan anlaÅŸmalara göre çalışan yabancı işçileri kapsar.Â
(DeÄŸiÅŸik: 31/05/2000-4571/3 md.) 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 3 üncü maddesinde sigortalı sayılmayanlar, sosyal güvenlik kuruluÅŸlarından yaÅŸlılık aylığı alıp da sosyal güvenlik destek primi ödeyerek ya da ödemeksizin çalışanlar ve 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu, 926 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri Personel Kanunu, 3269 sayılı Uzman ErbaÅŸ Kanunu, 3466 sayılı Uzman Jandarma Kanunu, 2802 sayılı Hakimler ve Savcılar Kanunu, 2547 sayılı Yüksek Öğretim Kanunu, 2914 sayılı Yüksek Öğretim Personel Kanunu, 233 ve 399 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameler ile 190 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye tabi kamu kurum ve kuruluÅŸlarının teÅŸkilat kanunlarındaki hükümlerine göre sözleÅŸmeli personel statüsünde çalışanlar ile 657 sayılı Devlet Memurları Kanununa göre geçici personel statüsünde çalıştırılanlar bu Kanun kapsamına dahil deÄŸildir.Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primlerinin toplanmasından Sosyal Sigortalar Kurumu, diÄŸer her türlü hizmet ve iÅŸlemlerin yapılmasından Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Genel Müdürlüğü görevli, yetkili ve sorumludur. Bu amaçla, Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu bünyesinde; Ä°ÅŸsizlik Sigortası Fonuna aktarılan işçi, iÅŸveren ve devlet katkılarının Fon Yönetim Kurulu kararları çerçevesinde deÄŸerlendirilmesine iliÅŸkin iÅŸlemleri yürütmek, primlerin kiÅŸi bazında kaydını tutmak, iÅŸsizlik ödeneÄŸi ödenmesine iliÅŸkin her türlü iÅŸlemleri yapmak, hastalık ve analık sigortası primlerinin Sosyal Sigortalar Kurumuna yatırılmasını saÄŸlamak, iÅŸsizlere yönelik mesleki eÄŸitim tedbirleri ile ilgili iÅŸlemleri yapmak ve bu Kanunun uygulanması ile ilgili olarak Kanunla verilen diÄŸer görevleri yerine getirmek üzere Ä°ÅŸsizlik Sigortası Daire BaÅŸkanlığı kurulmuÅŸtur.Â
Bu Kanunun 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, ve 57 ne i maddeleri ile Geçici l inci maddesinde geçen "bu Kanun" ibareleri iÅŸsizlik sigortasına iliÅŸkin hükümler için kullanılmıştır. Güvenlik Ä°ÅŸsizlik sigortası ile ilgili tanımlarÂ
Madde 47- a)Bakanlık: Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığını,Â
b)Kurum: Türkiye Ä°ÅŸ Kurumu Genel Müdürlüğünü,Â
c)Ä° ÅŸ sizlik sigortası: Bir iÅŸyerinde çalışırken, çalışma istek, yetenek, saÄŸlık ve yeterliliÄŸinde olmasına raÄŸmen, her hangi bir kasıt ve kusuru olmaksızın iÅŸini kaybeden sigortalılara iÅŸsiz kalmaları nedeniyle uÄŸradıkları gelir kaybını belli süre ve ölçüde karşılayan, sigortacılık tekniÄŸi ile .faaliyet gösteren zorunlu sigortayı,Â
d)Sigortalı: Bu Kanun kapsamına giren bir iÅŸyerinde bir hizmet akdine dayalı olarak çalışan ve çalıştığı süre içerisinde iÅŸsizlik sigortası primi ödeyen kimseyi,Â
e)Sigortalı işsiz: Bu Kanun kapsamına giren bir işyerinde bir hizmet akdine, dayalı ve sigortalı olarak çalışırken bu Kanunun ilgili maddelerinde belirtilen nedenlerle işini kaybeden ve Kuruma başvurarak çalışmaya hazır olduğunu bildiren kimseyi,
 f)Ä°ÅŸsizlik sigortası primi: Ä°ÅŸsizlik sigortasının gerektirdiÄŸi her türlü ödeme ile hizmet giderlerini karşılamak amacıyla bu Kanunda belirtilen esas ve usullere göre Devlet, iÅŸveren ve sigortalı tarafından ödenen primi,Â
 g)Fon: iÅŸsizlik sigortası primleri ile bu primlerin deÄŸerlendirilmesinden elde edilen kazanç ve iratların, Devlet tarafından yapılacak katkı ve yardımların, ayrıca bu Kanun gereÄŸince işçi ve iÅŸverenlerden alınacak ceza, gecikme zammı ve faizler ile diÄŸer her türlü gelir ve kazançların toplandığı ve Devlet güvencesinde olan Ä°ÅŸsizlik Sigortası Fonunu,Â
h)İşsizlik ödeneği: Sigortalı işsizlere bu Kanunda belirtilen süre ve miktarda yapılan parasal ödemeyi,
 i)Ä°ÅŸveren: Bu Kanunun uygulanmasında 46 ncı maddede belirtilen sigortalıları çalıştıran gerçek veya tüzel kiÅŸileri,Â
j)Ä°ÅŸveren vekili: Ä°ÅŸveren nam ve hesabına iÅŸin yönetimi görevini yapan kimseleri,Â
k)Ä°ÅŸyeri: Bu Kanunun uygulanmasında 46 ncı maddede belirtilen sigortalıların iÅŸlerini yaptıkları yerleri, ifade eder.Â
Bu Kanunda geçen iÅŸveren deyimi iÅŸveren vekilini de kapsar. Ä°ÅŸveren vekili, bu Kanunda belirtilen yükümlülüklerinden dolayı aynen iÅŸveren gibi sorumludur.Â
İşin niteliği ve yürütülmesi bakımından işyerine bağlı bulunan yerlerle dinlenme, çocuk emzirme, yemek, uyku, yıkanma, muayene ve bakım, beden veya meslek eğitimi yerleri, avlu veya büro gibi diğer eklentiler ve araçlar da işyerinden sayılır.
 İşsizlik sigortasına iliÅŸkin genel hükümlerÂ
Madde 48- Ä°ÅŸsizlik sigortası zorunludur. Bu Kanun kapsamına giren ve halen çalışmakta olanlar bu Kanunun yürürlüğe girdiÄŸi tarihte, yeni girenler ise iÅŸe baÅŸladıkları tarihten itibaren sigortalı olurlar.Â
506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 8 ve 9 'uncu maddelerine göre Sosyal Sigortalar Kurumuna bildirilmiÅŸ olan iÅŸyeri ve sigortalılar Kuruma da bildirilmiÅŸ sayılır.Â
Sigortalılığın baÅŸlamasıyla birlikte, sigortalılar ile bunların iÅŸverenlerinin sigorta yükümlülükleri de iÅŸlemeye baÅŸlar.Â
Ä°ÅŸveren, hizmet akdi 51 inci maddede belirtilen hallerden birisine dayalı olarak sona ermiÅŸ olan sigortalılar hakkında; örneÄŸi Kurumca hazırlanacak üç nüsha iÅŸten ayrılma bildirgesi düzenleyip, 15 gün içinde bir nüshasını Kuruma göndermek, bir nüshasını sigortalı iÅŸsize vermek ve bir nüshasını da iÅŸyerinde saklamakla yükümlüdür.Â
Sigortalı işsizin, bu maddede belirtilen ödeme ve hizmetlerden yararlanabilmesi için işten ayrılma bildirgesi ile birlikte hizmet akdinin feshedildiği tarihi izleyen günden itibaren otuz gün içinde Kuruma doğrudan başvurması gerekir. Mücbir sebepler dışında, başvuruda gecikilen süre işsizlik ödeneği almaya hak kazanılan toplam süreden düşülür.
 Sigortalı iÅŸsizlere bu Kanunda belirtilen esas ve usuller çerçevesinde, Kurumca aÅŸağıda belirtilen ödemeler yapılır ve hizmetler saÄŸlanır; a)Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi,Â
b)Hastalık ve analık sigortası primleri,Â
c)Yeni bir iÅŸ bulma,Â
d)Meslek geliÅŸtirme, edindirme ve yetiÅŸtirme eÄŸitimi.
 Kurum iÅŸsizlik ödeneÄŸi alan sigortalı iÅŸsizlere mesleklerine uygun ve son yaptıkları iÅŸin ücret ve çalışma koÅŸullarına yakın bir iÅŸ bulunması hususunda çalışmalar yapar. Kendilerine bu ÅŸekilde bir iÅŸ bulunamayanlara verilecek meslek geliÅŸtirme, edindirme ve yetiÅŸtirme eÄŸitiminin esas ve usulleri yönetmelikle belirlenir.Â
Ä°ÅŸveren tarafından geçici görevle yabancı ülkeye gönderilen sigortalıların hak ve yükümlülükleri bu görevi yaptıkları sürece devam eder. Ãœlkeye dönmeleri ve 51 inci maddede belirtilen koÅŸulları yerine getirmeleri halinde kendilerine iÅŸsizlik sigortasından hak ettikleri ödemeler yapılır ve hizmetlerden yararlanmaları saÄŸlanır.Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primleri ile saÄŸlık sigortası primlerine iliÅŸkin hükümlerÂ
Madde 49- (DeÄŸiÅŸik: 31/05/2000-4571/4 md.) Ä°ÅŸsizlik sigortasının gerektirdiÄŸi ödemeleri, hizmet ve yönetim giderlerini karşılamak üzere, bu Kanunun 46 ncı maddesi kapsamına giren tüm sigortalılar, iÅŸverenler ve Devlet, iÅŸsizlik sigortası primi öder. Ä°ÅŸsizlik sigortası primi, sigortalının 17/7/1964 tarihli ve 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 77 ve 78 inci maddelerinde belirtilen prime esas aylık brüt kazançlarından, %2 sigortalı, %3 iÅŸveren ve %2 Devlet payı olarak alınır.Â
Ä°ÅŸverenler, iÅŸsizlik sigortasına iliÅŸkin %3 oranındaki yükümlülükleri nedeniyle sigortalıların ücretlerinden herhangi bir indirim veya kesinti yapamazlar.Â
Herhangi bir nedenle işçinin sigortalılık durumunun sona ermesi halinde, o ana kadar işçiden ve işverenden kesilen işsizlik sigortası primleri ile Devlet payı iade edilmez.
 İşsizlik sigortasına iÅŸverenlerce ödenen primler kazancın tespitinde gider olarak kabul edilir, sigortalı l arca ödenen primler de gerçek ücretin hesaplanmasında gelir vergisi matrahından indirilir.Â
Sigortalı işçilerin, iÅŸverenlerin ve Devletin her ay için ödeyecekleri iÅŸsizlik sigortası primlerinin hesabı, günlük kazancın ve sınırlarının belirlenmesi, prim belgeleri, iÅŸsizlik sigortası primlerinin ödenmesi, ödenmeyen primler ve cezalar için düzenlenecek belgeler, yeni iÅŸverenin sorumluluÄŸu, teminatın ve hakediÅŸlerin prim borcuna karşılık tutulması, yersiz olarak alınan primlerin iadesi hususlarında 506 sayılı Sosyal Sigortalar Kanununun 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83 ve 84 üncü maddeleri hükümleri uygulanır.Â
Ä°ÅŸsizlik sigortası primlerinin toplanmasından, sigortalı ve iÅŸyeri bazında kayıtların tutulmasından, toplanan primler ile uygulanacak gecikme zammı, faiz ve cezaların Fona aktarılmasından, teminat ve hakediÅŸlerin prim borcuna karşılık tutulmasından, yersiz olarak alınan primlerin iadesinden Sosyal Sigortalar Kurumu görevli, yetkili ve sorumludur.Â
Sosyal Sigortalar Kurumu bir ay içinde tahsil ettiği primler ile gecikme zammı, faiz ve cezalan ayrı ayrı göstermek suretiyle tahsil edildiği ayı izleyen ayın 15' ine kadar Fona aktarır. Uygulamaya ilişkin hususlar Sosyal Sigortalar Kurumu ve Kurum arasında düzenlenen bir protokol ile belirlenir.
 Kurum, Sosyal Sigortalar Kurumunun ay itibarıyla Fona intikal ettirdiÄŸi işçi ve iÅŸveren payları toplamının beÅŸte ikisini Devlet payı olarak Hazine MüsteÅŸarlığından talep eder. Hazine MüsteÅŸarlığı talep edilen miktarı talep tarihini izleyen onbeÅŸ gün içinde Fona aktarır.Â
Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸinin; miktarı, ödeme süreleri ve zamanı ile saÄŸlık primleri ve geçici iÅŸgöremezlik durumuÂ
Madde 50- Günlük işsizlik ödeneği, sigortalının son dört aylık prime esas kazançları dikkate alınarak hesaplanan günlük ortalama net kazancının % 50' sidir. Bu suretle hesaplanan işsizlik ödeneği miktarı 25/8/1971 tarihli ve 1475 sayılı İş Kanununun 33 üncü maddesine göre sanayi kesiminde çalışan on altı yaşından büyük işçiler için uygulanan aylık asgari ücretin netini geçemez.
 Hizmet akdinin sona ermesinden önceki son 120 gün prim Ödeyerek sürekli çalışmış olanlardan, son üç yıl içinde;Â
a) 600 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 180 gün,
 b) 900 gün sigortalı olarak çalışıp işsizlik sigortası primi ödemiş olan sigortalı işsizlere 240 gün,
 c) 1080 gün sigortalı olarak çalışıp iÅŸsizlik sigortası primi ödemiÅŸ olan sigortalı iÅŸsizlere 300 gün, süre ile iÅŸsizlik ödeneÄŸi verilir.Â
Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi her ayın sonunda aylık olarak iÅŸsizin kendisine ödenir. Ä°lk iÅŸsizlik ödeneÄŸi ödemesi ise ödeneÄŸe hak kazanılan tarihi izleyen ayın sonunda yapılır. Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi damga vergisi hariç herhangi bir vergi ve kesintiye tabi tutulmaz. Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi, nafaka borçları dışında haciz veya baÅŸkasına devir ve temlik edilemez. Sigortalının kusurundan kaynaklandığı belirlenen fazla ödemeler yasal faizi ile birlikte geri alınır.Â
Sigortalı, iÅŸsizlik ödeneÄŸinden yararlanma süresini doldurmadan tekrar iÅŸe girer ve iÅŸsizlik sigortası ödeneÄŸinden yararlanmak için bu Kanunun öngördüğü ÅŸartları yerine getiremeden yeniden iÅŸsiz kalırsa, daha önce hakettiÄŸi iÅŸsizlik ödeneÄŸi süresini dolduruncaya kadar bu haktan yararlanmaya devam eder. Bu Kanunun öngördüğü ÅŸartları yerine getirmek suretiyle yeniden iÅŸsiz kalınması halinde ise, sadece bu yeni hak sahipliÄŸinden doÄŸan süre kadar iÅŸsizlik ödeneÄŸi ödenir.Â
Sigortalı iÅŸsizin, hastalık ve analık sigortalarına ait primleri Fon tarafından iÅŸsizlik ödeneÄŸinin ödendiÄŸi sürece ilk altı ay için 2/3 oranında, izleyen aylarda tam olarak Sosyal Sigortalar Kurumuna aktarılır. Bu primler, sigorta primlerinin hesabında esas alınan alt kazanç sınırı üzerinden hesaplanır.Â
Ä°ÅŸsizlik sigortasının ödenme süresi içinde ödenmesi gereken geçici iÅŸgöremezlik ödeneÄŸinin miktarı iÅŸsizlik ödeneÄŸi miktarından fazla olamaz. Geçici iÅŸgöremezlik ödeneÄŸinin ödendiÄŸi dönemde, bu maddede öngörülen hastalık ve analık sigortalarına ait primlerle 49 uncu maddede öngörülen iÅŸsizlik sigortası primleri ödenmez.Â
Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸine hak kazanmanın ÅŸartlarıÂ
Madde 51- Bu Kanun uyarınca sigortalı sayılanlardan hizmet akitleri aÅŸağıda belirtilen hallerden birisine dayalı olarak sona erenler, Kuruma süresi içinde ÅŸahsen baÅŸvurarak yeni bir iÅŸ almaya hazır olduklarını kaydettirmeleri, hizmet akitlerinin sona ermesinden önceki son üç yıl içinde en az 600 gün sigortalı olarak çalışıp iÅŸsizlik sigortası primi ödemiÅŸ ve iÅŸten ayrılmadan önceki son 120 gün içinde prim ödeyerek sürekli çalışmış olmaları kaydıyla iÅŸsizlik ödeneÄŸi almaya hak kazanırlar.Â
a) 25/8/1971 tarihli ve 1475 sayılı Ä°ÅŸ Kanununun 13 üncü maddesi veya 20/4/1967 tarihli ve 854 sayılı Deniz Ä°ÅŸ Kanununun 16 ncı maddesi ya da 13/6/1952 tarihli ve 5953 sayılı Basın MesleÄŸinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki MünasebetleÂrin Tanzimi Hakkında Kanunun 6 ncı maddesinin dördüncü fıkrasında belirtilen bildirim önellerine uygun olarak hizmet akdi iÅŸveren tarafından sona erdirilmiÅŸ olmak,Â
b)Hizmet akdi, süresi belli olsun veya olmasın sürenin bitiminden önce veya bildirim önelini beklemeksizin 1475 sayılı İş Kanununun 16 ncı maddesinin (I), (II) ve (III) numaralı bentlerine veya 854 sayılı Deniz İş Kanununun 14 üncü maddesinin (II) ve (III) numaralı bentlerine veya 5953 sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanunun 7 nci maddesi ile 11 inci maddesinin birinci fıkrasına göre sigortalı tarafından feshedilmiş olmak,
 c) Hizmet akdi, süresi belli olsun veya olmasın sürenin bitiminden önce veya bildirim önelini beklemeksizin 1475 sayılı İş Kanununun 17 nci maddesinin (I) ve (III) numaralı bentlerine veya 854 sayılı Deniz İş Kanununun 14 üncü maddesinin (III) numaralı bendine veya 5953 sayılı Basın Mesleğinde Çalışanlarla Çalıştıranlar Arasındaki Münasebetlerin Tanzimi Hakkında Kanunun 12 nci maddesinin birinci fıkrasına göre işveren tarafından feshedilmiş olmak,
 d) Hizmet akdinin belirli süreli olması halinde, bu sürenin bitimi nedeniyle iÅŸsiz kalmak, 854 sayılı Deniz Ä°ÅŸ Kanununun 7 nci maddesinin (II) numaralı bendinde belirtilen hizmet akdinin belirli bir sefer için yapılmış olması nedeniyle sefer sonunda iÅŸsiz kalmak,Â
e) Ä°ÅŸyerinin el deÄŸiÅŸtirmesi veya baÅŸkasına geçmesi, kapanması veya kapatılması, iÅŸin veya iÅŸyerinin niteliÄŸinin deÄŸiÅŸmesi nedenleriyle iÅŸten çıkarılmış olmak, 854 sayılı Deniz Ä°ÅŸ Kanununun 14 üncü maddesinin (IV) numaralı bendindeki nedenlerle iÅŸsiz kalmak,Â
f) 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı ÖzelleÅŸtirme Uygulamalarının Düzenlenmesine ve Bazı Kanun ve Kanun Hükrhünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik Yapılmasına Dair Kanunun 21 inci maddesi kapsamında iÅŸsiz kalmak.Â
(Ek: 04/10/2000-617 sayılı KHK/38 md.)Â
g)Yukarıdaki bentlerde belirtilen iÅŸ kanunları kapsamına girmeyen sigortalılardan hizmet akitleri, 2821 sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822 sayılı Toplu Ä°ÅŸ SözleÅŸmesi Grev ve Lokavt Kanunu kapsamında yapılmış olan toplu iÅŸ sözleÅŸmeleri veya toplu iÅŸ sözleÅŸmesi bulunmayan hallerde Borçlar Kanunu hükümleri doÄŸrultusunda (a), (b), (c), (d) ve (e) bentlerindeki hükümlere paralel olarak sona ermiÅŸ olmak. hizmet akdinin baÅŸvuru sırasında grev, lokavt veya kanundan doÄŸan ödevler nedeniyle askıya alınmamış olması ve sigortalının herhangi bir sosyal güvenlik kuruluÅŸundan gelir veya aylık almaması gerekmektedir.Â
Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi ödenmesinde hak düşürücü nedenlerÂ
Madde 52- Ä°ÅŸsizlik ödeneÄŸi almakta iken;Â
a) Kurumca teklif edilen mesleklerine uygun ve son çalıştıkları iÅŸin ücret ve çalışma koÅŸullarına yakın ve ikamet edilen yerin belediye mücavir alanı sınırları içinde bir iÅŸi haklı bir nedene dayanmaksızın reddeden,Â
b) Ä°ÅŸsizlik ÖdeneÄŸi aldığı sürede gelir getirici bir iÅŸte çalıştığı veya herhangi bir sosyal güvenlik kuruluÅŸundan gelir veya aylık aldığı tespit edilen,Â
c) Kurum tarafından önerilen meslek geliÅŸtirme, edindirme ve yetiÅŸtirme eÄŸitimini haklı bir neden göstermeden reddeden veya kabul etmesine karşın devam etmeyen,Â
d) Haklı bir nedene dayanmaksızın Kurum tarafından yapılan çaÄŸrıları zamanında cevaplamayan, istenilen bilgi ve belgeleri öngörülen süre içinde vermeyen, Sigortalı iÅŸsizlerin iÅŸsizlik ödenekleri kesilir.Â
 Ancak (c) ve (d) bendlerinde öngörülen ödeneklerin kesilme gerekçesinin ortadan kalkması halinde, iÅŸsizlik ödeneÄŸi ödenmesine yeniden baÅŸlanır. Åžu kadar ki bu suretle yapılacak ödemenin süresi baÅŸlangıçta belirlenmiÅŸ olan toplam hak sahipliÄŸi süresinin sonunu geçemez.Â
 Muvazzaf askerlik dışında herhangi bir nedenle silah altına alınanlarla hastalık ve analık nedeniyle geçici iÅŸgöremezlik ödeneÄŸi almaya hak kazanan sigortalı iÅŸsizlerin iÅŸsizlik ödeneklerinin ödenmesi bu durumların devamı süresince durdurulur. Kurumun müfettiÅŸleri ile sigorta müfettiÅŸleri, bu Kanunun uygulanması ile ilgili olarak Kurumlarının görev alanlarına giren hususlarda teftiÅŸ, kontrol ve denetleme yetkisini haizdirler.Â
Fonun kuruluÅŸu yönetimi, denetimi, gelirleri, giderleri ile mal ve alacaklarının tabi olacağı hükümlerÂ
Madde 53- Bu Kanunun gerektirdiÄŸi görev ve hizmetler için mali kaynak saÄŸlamak, piyasa ÅŸartlarında kaynaklan deÄŸerlendirmek, Kanunun öngördüğü ödemelerde bulunmak üzere "Ä°ÅŸsizlik Sigortası Fonu" kurulmuÅŸtur.Â
Fon, Bakanın ve Hazine MüsteÅŸarlığının baÄŸlı olduÄŸu Bakanın Önerisi üzerine müşterek kararname ile atanan birer temsilci ile en fazla işçi ve iÅŸvereni temsil eden işçi ve iÅŸveren konfederasyonları tarafından seçilen birer üyeden oluÅŸan dört kiÅŸilik Fon Yönetim Kurulunun kararları çerçevesinde Kurum tarafından iÅŸletilir ve yönetilir. Ãœyelerin görev süresi 4 yıldır. Ä°lk defa atanan ve seçilen üyelerden, ikinci yılın sonunda biri kamu, diÄŸeri sosyal taraflardan kura sonucu belirlenen iki üyenin yerine yeni üye ataması ve seçimi yapılır. Süreleri biten üyeler yeniden seçilebilir. Ãœyeliklerde süre dolmadan herhangi bir sebeple boÅŸalma olduÄŸu takdirde, boÅŸalan üyelikler için bunların görev sürelerini tamamlamak üzere l ay içinde atama veya seçim yapılır. Yönetim Kurulu BaÅŸkan ve üyelerinin görev süreleri dolmadan görevlerine son verilemez. Ancak atanmaları veya seçilmeleri için gerekli ÅŸartları kaybettikleri tespit edilenler ve görevleri ile ilgili olarak iÅŸledikleri suçlardan dolayı haklarında verilen mahkumiyet kararı kesinleÅŸenler, süreleri dolmadan atanmalanndaki veya seçilmelerindeki usule göre görevden alınırlar. Fon Yönetim Kuruluna Bakanlık temsilcisi BaÅŸkanlık eder, Yönetim Kurulu üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile toplanır, kararların alınmasında oyların eÅŸit olması durumunda BaÅŸkanın tarafı çoÄŸunlukta sayılır.Â
Fon Yönetim Kurulu üyelerinin; Devlet memurluÄŸuna atanabilme ÅŸartlarını taşımaları ve siyasi parti organlarında görevli bulunmamaları, ayrıca atama ile gelecek üyelerin hukuk, iktisat, maliye, finans, iÅŸletme, kamu yönetimi, sosyal politika veya iÅŸ hukuku dallarında en az lisans düzeyinde öğrenim yapmış olmaları zorunludur.Â
Toplantılara iÅŸtirak eden Yönetim Kurulu baÅŸkan ve üyeleri, her ay 8/6/1984 tarihli ve 233 Sayılı Kamu Ä°ktisadi TeÅŸebbüsleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname kapsamındaki Kamu Ä°ktisadi TeÅŸebbüsleri Yönetim Kurulu üyelerine tanınan mali haklardan yararlandırılırlar. Toplantıya katılmayan üyelerin ücretlerinden, Yönetim Kurulu YönetmeliÄŸine göre kesinti yapılır.Â
Fon Yönetim Kurulunun çalışmasına ve fon kaynaklarının değerlendirilmesine ilişkin usul ve esaslar; Bakanlık, Maliye Bakanlığı, Hazine Müsteşarlığı, T.C. Merkez Bankası ve Sermaye Piyasası Kurulu Başkanlığının müştereken hazırlayacakları ve Bakanlar Kurulunca çıkarılacak yönetmelikle belirlenir. Fon, Başbakanlık Yüksek Denetleme Kurulu tarafından denetlenir.
 Fonun; A) Gelirleri;Â
a)Ä°ÅŸsizlik sigortası primlerinden,Â
b)Bu primlerin deÄŸerlendirilmesinden elde edilen kazanç ve iratlardan,Â
c)Fonun açık vermesi durumunda Devletçe sağlanacak katkılardan,
 d)Bu Kanun gereğince sigortalı ve işverenlerden alınacak ceza, gecikme zammı ve faizlerden,
 e)DiÄŸer gelir ve kazançlar ile bağışlardan,Â
B)Giderleri;Â
a)Sigortalı iÅŸsizlere verilen ödeneklerden,Â
b)Hastalık ve analık sigortası primlerinden,Â
c)Meslek geliÅŸtirme, edindirme ve yetiÅŸtirme eÄŸitimi giderlerinden,Â
d)Ä°ÅŸsizlik sigortası hizmetlerinin yerine getirilebilmesi için Fon Yönetim Kurulunun onayı üzerine Kurum tarafından yapılan giderler ile hizmet binası kiralanması, hizmet satın alınması, bilgisayar, bilgisayar yazılım ve donanımı alınması, Yönetim Kurulu üyelerinin ücret ve yolluk ödemelerinden, OluÅŸur.Â
Bu fon bütçe kapsamı dışında olup, gelirlerinden hiç bir ÅŸekilde kesinti yapılamaz ve Genel Bütçeye gelir kaydedilemez. Fon'un gelir ve giderleri üçer aylık dönemler halinde 1/6/1989 tarihli ve 3568 sayılı Kanuna göre ruhsat almış, denetim yetkisine sahip meslek mensubu Yeminli Mali Müşavirlere denetlettirilerek denetim raporlarının sonuçları ilan edilir.Â
Fon; 26/5/1927 tarihli ve 1050 sayılı Muhasebe-i Umumiye Kanunu, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet Ä°hale Kanunu ve 21/2/1967 tarihli ve 832 sayılı Sayıştay Kanununa tabi deÄŸildir. Fon gelirleri ile bu gelirlerle alman mallar Kuruma aittir. Kurumun malları 9/6/1932 tarihli ve 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanunu ile 1/3/1926 tarihli ve 765 sayılı Türk Ceza Kanunu bakımından Devlet malı hükmünde olup, alacakları da Devlet alacağı derecesinde ayrıcalıklıdır. Fon, damga vergisi hariç her türlü vergi, resim ve harçtan muaftır.Â
Ä°dari para cezaları ile idari iÅŸlemlere karşı itirazlarÂ
Madde 54- Kurumca dayanağı belirtilmek suretiyle;Â
a)İşsizlik sigortasına ilişkin yükümlülükleri nedeniyle sigortalıların ücretlerinden indirim veya kesinti yapan işverenlere her bir sigortalı için 25/8/1971 tarihli ve 1475 sayılı İş Kanununun 33 üncü maddesine göre sanayi kesiminde çalışan on altı yaşından büyük işçiler için uygulanan aylık asgari ücret tutarında,
 b)48 inci maddede öngörülen iÅŸten ayrılma bildirgesini Kuruma vermeyen iÅŸverenlere her bir fiil için ayrı ayrı 25/8/1971 tarihli ve 1475 sayılı Ä°ÅŸ Kanununun 33 üncü maddesine göre sanayi kesiminde çalışan on altı yaşından büyük işçiler için uygulanan aylık asgari ücretin iki katı tutarında, idari para cezası verilir.Â
İdari para cezaları tebliğ tarihinden itibaren 7 gün içinde Kuruma ödenir veya aynı süre içinde Kurumun ilgili ünitesine itiraz edilebilir. İtiraz takibi durdurur. Kurumca itirazı reddedilenler, kararın kendilerine tebliğ tarihinden itibaren 7 gün içinde yetkili sulh ceza mahkemesine itiraz edebilirler. İtiraz üzerine verilen kararlar kesindir. Mahkemeye başvurulması cezanın takip ve tahsilini durdurmaz.
 İşsizlik sigortası uygulamasına iliÅŸkin iÅŸlemlere karşı sigortalıların ve iÅŸverenlerin yapacakları itirazlardan Sosyal Sigortalar Kurumuna verilen görevlerle ilgili olanlar adı geçen KuruluÅŸa, diÄŸerleri ise Kuruma yapılır. Ä°tirazların, iÅŸlemin tebliÄŸ tarihinden itibaren 15 gün içinde yapılması ve 30 gün içinde sonuçlandırılması zorunludur. Yapılan itirazlar daha önce yapılmış bulunan iÅŸlemlerin uygulanmasını geciktirmez. Ä°tiraz yoluna baÅŸvurulmuÅŸ olması ilgililerin yargı yoluna baÅŸvurma haklarını ortadan kaldırmaz.Â
YönetmelikÂ
Madde 55- Bu Kanunda çıkarılması öngörülen yönetmelikler, Kanunun yürürlüğe girdiÄŸi tarihten itibaren altı ay içinde çıkarılır.Â
Geçici Madde l- 24/11/1994 tarihli ve 4046 sayılı ÖzelleÅŸtirme Uygulamalarının Düzenlenmesi ve Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde DeÄŸiÅŸiklik yapılmasına Dair Kanunun 21 inci maddesinde öngörülen iÅŸ kaybı tazminatı Ä°le iÅŸsizlik ödeneÄŸini birlikte almaya hak kazananlara öncelikle iÅŸ kaybı tazminatı ödenir.Â
İş kaybı tazminatı için yapılan başvurular aynı zamanda işsizlik ödeneği talep başvurusu yerine de geçer. İş kaybı tazminatını alma süresi içerisinde Kurumca bir işe yerleştirilemeyen veya kendisi bir iş bulamayanlara bu Kanunda belirtilen esas ve usuller dahilinde işsizlik ödeneği verilir. Ancak iş kaybı tazminatı ödenen süreler işsizlik ödeneği ödenecek toplam süreden mahsup edilir.