Ardıç AYTALAR/İSTANBUL
Oluşturulma Tarihi: Şubat 07, 2004 01:47
İstanbul'da şimdi de İsrailli dolandırıcılar sahneye çıktı. İsrail vatandaşları Gil Kazes ve Moshe Maoricho Agabra, önce yabancı sermayeli şirket kurdu, ardından Çağrı Merkezi (Call Center) açıp telefondan kredi kartı yoluyla gerçekte olmayan ucuz beyaz eşyalar sattı.
Trilyonluk dolandırıcılık olayı iddiaya göre şöyle gelişti:
İstanbul Perpa Ticaret Merkezi'nde 17 Haziran 2002'de İpek Çorapçılık ve Tekstil Sanayi ve Ticaret Ltd'yi kuran Levi Cumhur Kaspi, Alper Hatem ve Nermin Yılmaz 2003'te kriz nedeniyle şirketi kapamak istedi. Bu sırada iki İsrailli, Türkiye'de iş yapacaklarını, kurulu şirketi satın almak istediklerini söyledi. Üç ortak, 10 milyar lira sermayeli şirketin hisselerini İsrail'den gelen Gil Kazes ve Moshe Maoricho Agabra'ya 28 Kasım 2003 günü devretti. İsrailliler şirketin faaliyet alanını değiştirerek adını İpek Pazarlama yaptı. İbranice bilen Alper Hatem, Türkçe bilmeyen Kazes ve Agabra'nın tercümanlık teklifini kabul ederek Perpa B Blok 269 numaralı dükkanda faaliyete devam eden şirkette çalışmaya başladı.
Almanya, Hollanda ve Uzakdoğu'da çağrı merkezleri oluşturan iki İsrailli, gazetelere ilan vererek 25 kişiyi işe aldı. Gazetelere ‘‘Şok Kampanya’’ sunumuyla tam sayfa ilanlar veren şirket 12 aya varan taksitlerle Siemens'ten, SonyEricsson'a, İndesit'ten Vestel'in markası Regal'e, Shov ve AEG'ye kadar her marka beyaz eşyayı ucuza sattıklarını bildirdi. İsteyen müşteri Perpa'daki şirket merkezine giderek ürün numunelerini inceledi. Müşterilere, parayı ödedikten 15 gün sonra eşyalarını alacakları söylendi. Hem çalışanların maaş günü, hem de ürün teslimatı yapılacağı 27 Ocak günü geldiğinde dolandırıcılık olayı patlak verdi. İki İsraillinin, topladıkları paralarla, kaldıkları Ceylan Oteli'ni terk edip ülkelerine döndükleri ortaya çıktı.
28 Ocak’ta işyerlerine gelen İpek çalışanları, dolandırıcılık olayının o bildik görüntüsüyle, kilitli kapılarla karşılaştı. Çalışanların ardından teslimat için şirkete gelen müşteriler, vurgunu duyunca şaşkına döndü. Kaçak İsrailliler hakkındaki ilk suç duyurusunu, İpek Pazarlama çalışanları Şişli Adliyesi'ne yaptı. Dolandırılan Türk müşteriler ise Tüm Tüketicileri Koruma Derneği aracılığıyla Şişli Hakem Heyeti Başkanlığı'na başvurarak, firmayı araştırmadan
kredi kartı makinesi veren bankaların sorumluluğu üzerlerine alıp zararlarını tazmin etmesini istedi.