Güncelleme Tarihi:
Özellikle KOBİ’lerde sigorta okuryazarlığının düşük olması işletmeleri risklere karşı korumasız hale getiriyor. KOBİ’ler, sigortayı maliyet kalemi olarak da görüyor. Anadolu Sigorta’nın, KOBİ’lerde sigorta bilinci artırmak amacıyla başlattığı Anadolu Buluşmaları’nın ilk durağı Konya oldu. KTO Karatay Üniversitesi’nde düzenlenen toplantıda sigortacılar, KOBİ’ler, öğrenciler ve sigorta acenteleri bir araya geldi. Toplantıya; Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mehmet Tuğtan, Türkiye İş Bankası KOBİ ve İşletme Bankacılığı Pazarlama Bölüm Müdürü Özge Küllah Kurtuluş ve KTO Karatay Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fevzi Rıfat Ortaç konuşmacı olarak katıldı.
KOBİ’LER RİSKLERE AÇIK
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mehmet Tuğtan, sanayi işletmelerinde sigorta oranlarının yüksek olduğunu ancak KOBİ seviyesine inildiğinde sigortalanma oranının çok düşük kaldığını ifade ederek, “Konya özelinde çok kuvvetli KOBİ’ler var. Bunların gelecek ve sürdürülebilirlik açısından sigortalanma oranını arttırmamız gerekiyor” şeklinde konuştu.
Tuğtan, finansal okuryazarlığa göre sigorta okuryazarlığının düşük seviyede olduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi: “Büyük sanayi kuruluşlarının kendi sigorta departmanları riskler konusunu yönetiyor ancak KOBİ’lerde bu daha çok finans departmanının üstlendiği bir durum oluyor ve kimi zaman eksik kalabiliyor, kimi zaman yeterli teminatları almıyor ya da riski doğru ölçemiyorlar. İmalattan bahsediyorsak, kritik iki konu var; biri makine kırılması, diğeri ise kar kaybı Bunlara ilişkin riskleri öngörüp önlem almak gerekir. Önemli konu şu: Bir işletme, faaliyetini sürdürürken riskle karşı karşıya kaldığında iki yöntem var; ya bunun karşılığını kendi bilançonuzda ayırırsınız ya da sigorta yaptırırsınız. Dolayısıyla bu durum, finansal okuryazarlığı gerektiriyor.”
YANLIŞ SİGORTA UYGULAMALARI
Konya Ticaret Odası Başkanı Selçuk Öztürk, konu sigorta olunca işletmelerin temel sorununun; finans, muhasebe, sigorta ayrımını henüz yapamamalarından kaynaklandığını söyledi. Öztürk, sigorta farkındalığının bilinç seviyesinin yükselmesi ile olacağını vurgulayarak, “Ticaret Odamızın üyelerinin dönem dönem sigorta konusunda farklı sıkıntıları oluyor. En son çok büyük bir hadise yaşandı. Oraya gittiğimizde arkadaşımızın çok zorlandığını gördük. Yanlış poliçeden kaynaklanan bir konu olduğu ortaya çıktı” dedi.
MALİYET KALEMİ GÖRÜLÜYOR
Türkiye İş Bankası KOBİ ve İşletme Bankacılığı Pazarlama Bölüm Müdürü Özge Küllah Kurtuluş, KOBİ’lerin, sigortaya, dijital dönüşüme, yeşil dönüşüme uzak olduklarını belirterek, şunları söyledi: “Çünkü buna vakitleri yok. Çok sınırlı insan ve sermaye yapısıyla var olmaya çalışıyorlar. Sigortaya, sanayi firmaları kadar yatkın değiller, çünkü bunu bir maliyet kalemi olarak görüyorlar. Teknoloji odaklı ilerleyemiyorlar. Dijital dönüşüme hemen geçmeleri lazım ama bunu da bir maliyet kalemi olarak görüyorlar. Farkındalıkları arttığı zaman finansal erişimleri de çok kolay olacak.”
KTO Karatay Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Fevzi Rıfat Ortaç, üniversitede bir tane sigortacılık bölümü olduğunu belirterek, “Bizim sigortacılık bölümümüzün bir özelliği var. Sigortacılık ve sosyal güvenlik diye bir bölümü kurguladık. Bu Türkiye’de ikisini bir arada barındıran tek bölüm ve 4 senelik” dedi.