Güncelleme Tarihi:
Rixos Otelde düzenlenen imza töreninde konuşan Yıldırım, bunun bir özelleştirme projesi değil, sadece limanın 36 yıllığına işletme hakkının devri olduğunu söyledi. Buradaki amacın limanın daha verimli çalışması, yatırımların daha hızlı yapılması olduğunu ifade eden Yıldırım, “Burada çalışan 300 işçimiz vardı. Bular TCDD bünyesinde çalışmaya devam ediyor. İşçilerimiz hiç bir hak kaybına uğramadan çalışmalarına devam edecek' dedi.
Limanda yeni istihdam oluşturulacağını anlatan Yıldırım, Limak'ın, 250 kişi daha istihdam edeceğini belirtti. Konteyner kapasitesinin ilk etapta 4 yüzbine, kısa sürede da 1 milyona çıkarılacağını anlatan Yıldırım, limana toplam 250 milyon olarlık bir yatırım yapılacağını kaydetti.
İskenderun limanının 750 dönümlük alanıyla Türkiye'nin 4'üncü büyük limanı olduğunu anlatan Yıldırım, şöyle konuştu:
“Demiryollarına bağlı limanların özelliği limana kadar demiryolu ve otoyol bağlantısının bulunması. Dolayısıyla limana gelen ve sevk edilecek bütün yükler ulusal ulaşım ağına bağlanabiliyor. Limak grubuna düşen buraya belirli uluslararası linerleri bağlamak ve İskenderun'u, ihracat ve ithalatın yapıldığı merkezin ötesinde bir aktarma haline getirmektir. Bu liman buna uygundur. İskenderun, ülkemizin Ortadoğu'ya, Akdeniz'e ve Afrika'ya açılan kapısı olmaya başladı.”
5 YIL İÇİNDE 250 MİLYON DOLAR YATIRIM YAPILACAK
Limak Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nihat Özdemir, 5 yıl içinde İskenderun Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacaklarını bildirdi.
Özdemir, İskenderun Limanı projesinin finansmanı için 6 büyük bankanın yer aldığı konsorsiyumdan toplam 425 milyon dolar tutarında kredi sağladıklarını belirtti.
Limak Yatırım'ın en önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanı;nda kapasite artırımı ve iyileştirme çalışmalarına derhal başlayacaklarını ifade eden Özdemir, ilk etapta 1,3 milyon TEU'luk konteyner yatırımı yaparak, ilerleyen aşamalarda 3 milyon TEU'ya ulaşmayı hedeflediklerini kaydetti.
TÜRKİYE'NİN EN BÜYÜK LİMANLARINDAN BİRİ OLACAK
Özdemir, limanın doğal coğrafi yapısı gereği, başta Gaziantep, Kahramanmaraş, Adıyaman, Şanlıurfa, Hatay, Osmaniye, Adana, Kayseri, Sivas, Malatya, Elazığ, Diyarbakır ve diğer doğu ve güneydoğu illeri olmak üzere Türkiye'nin, Doğu Akdeniz, Güneydoğu ve Doğu Anadolu havzasında bulunan sanayi ve ticaret merkezlerine hizmet için en uygun konumda bulunduğunu söyledi. Nihat Özdemir, Limak Yatırım'ın en önemli projelerinden biri olan İskenderun Limanının Irak ve Suriye gibi komşu ülkelerle transit ticaret için önemli bir aktarma noktasında bulunduğunu ifade etti.
Limak Holding olarak dünyadaki gelişmeleri yakından takip ettiklerini, yeni girişim alanlarını değerlendirme noktasında heyecan taşıdıklarını ifade eden Özdemir, şöyle konuştu:
“Limanın bir kısmını konteyner limanı haline getireceğiz. Bu konuda yatırımlara başladık. Liman için 3 kademeli yatırım planımız var. Dünya ticaret hacmindeki artışı ve bu ticaretin önemli bir bölümünün deniz yolu ile gerçekleştiğini gözlemlemekteyiz. Bunun yanı sıra yüklerin konteyner ile taşınma trendinin önemli bir ivme kazandığı görülmektedir. 5 yıl içinde İskenderun Limanına 250 milyon dolar yatırım yapacağız”
Bu proje için 6 büyük bankadan toplam 425 milyon dolarlık kredi temin ettiklerini ifade eden Özdemir, bu projeye destek veren konsorsiyum ortağı Finansbank, Garanti Bankası, İş Bankası, Türkiye Sınai Kalkınma Bankası, UniCredit ve Vakıflar Bankasına bu ülke için proje üreten, yatırım yapan bir grup olarak teşekkür borçlu olduklarını ifade etti.
Özdemir, kredinin toplam vadesinin 13,5 yıl, geri ödemesiz dönemin ise 4 yıl olacağını belirterek, “Bu kredi Özelleştirme İdaresine işletme devir bedeli ödemesinde, limanın kapasite artırımı ve iyileştirme yatırımları için kullanılacak” dedi.
ŞİMŞEK: BU YATIRIM ÇOK ÖNEMLİ
Maliye Bakanı Mehmet Şimşek, Limak tarafından İskenderun Limanına yapılacak 250 milyon dolarlık yatırımın Türkiye açısından çok önemli olduğunu belirterek, “Türkiye'de limanların çoğunun ölçek problemi var. Ölçeğin büyütülmesi rekabet gücünün artırılması açısından önemli bir karar” dedi.
İzmir Limanına da değinen Şimşek, “Bizim için zaman ve kaynak olarak büyük bir kayıp oldu. Çünkü küresel kriz başlamadan önce yaklaşık 1,3 milyar dolara satılmıştı. Firma da 300 milyon doların üzerinde yatırım taahhüdünde bulunmuştu. Fakat gerçekleşmedi. Bundan İzmir ve ülkemiz kaybetti” dedi.
Şimşek, önümüzdeki süreçte Ulaştırma, Haberleşme ve Denizcilik Bakanlığı ile Özelleştirme İdaresinin yakın işbirliği içinde çalışacağını ve İzmir'e yakışan bir liman oluşturulacağını söyledi.
Özelleştirmede amaçlarının ülkenin verimliliğini artırmak, kamu kaynaklarının sınırlı olduğu bir ortamda yatırımların özel sektör eliyle yaptırılması olduğunu anlatan Şimşek, İskenderun limanının bunun tipik bir örneği olduğunu kaydetti. Şimşek, yatırımcının söz konusu limanı alırken yüksek bir kira bedeli ödediğini, büyük yatırımlar yapılacak bu limanın devlete göre çok daha verimli işletilebileceğini kaydetti.
Dünya ticaretinin hızlı bir şekilde arttığını, bu ticarette Türkiye'nin payının da yükseldiğini anlatan Şimşek, Türkiye'nin stratejik konumunun çok önemli olduğunu, bunun bir fırsata dönüştürülmesi gerektiğini söyledi. Şimşek, bunun için rekabet gücü yüksek özel sektör eliyle işletilen önemli limanlara, altyapı yatırımlarına ihtiyaç bulunduğunu ifade etti.
Bakan Şimşek, İskenderun limanının, önümüzdeki dönemde İskenderiye, Beyrut, Hayfa limanlarına göre daha önemli konuma gelebileceğini söyledi.
BEDELİ 372 MİLYON DOLAR
İskenderun Limanının özelleştirilmesine ilişkin 2005 yılına bir kez ihaleye çıkılmış, ancak ihale iptal edilmişti. Limanın özelleştirilmesi için 17 Mayıs 2010'da ikinci kez ihaleye çıkılmış, son teklif verme arihi olan 16 Eylül 2010'da 12 teklif alınmıştı.
28 Eylül 2010 tarihinde gerçekleştirilen nihai pazarlık görüşmeleri ve açık artırma sonucunda 372 milyon dolar olarak en yüksek teklif, Limak Yatırım Enerji Üretim İşletme Hizmetleri ve İnşaat A.Ş. tarafından verilmişti.
Doğu Akdenizde yer alan TCDD İskenderun Limanının toplam yük elleçleme kapasitesi, yıllak 3.2 milyon ton. Limanın Akdeniz bölgesi limanları içindeki payı yaklaşık yüzde 2.4, Türkiye limanları içindeki payı yüzde 0.8 olarak belirtiliyor.
YENİ ÖZELLEŞTİRMELER GÜNDEMDE
Özelleştirme İdaresi Başkan Vekili Ahmet Aksu da, 1997 ve 2003 yılları arasında Türkiye Denizcilik İşletmelerine ait 13 limanın özel sektöre devrini gerçekleştirdiklerini hatırlattı.
Dünya ticaretindeki gelişmenin, limancılık faaliyetlerinin önemini de ön plana çıkardığını anlatan Aksu, dünya ticaretinin yaklaşık yüzde 80'inin deniz yoluyla taşındığını, Türkiye'nin ithalat ve ihracatının da yüzde 90'a yakın bölümünün deniz yoluyla yapıldığını kaydetti.
Aksu, bu yıl denizilik alanında yeni özelleştirmelerin de gündemde bulunduğunu belirterek, Silifke, İstanbul Kalamış, İzmir Pasaport ve Bodrum Güllük olmak üzere 4 marinanın imar çalışmalarının devam ettiğini anlattı. Aksu, buna ek olarak yine TCDD'ye ait İzmir ve Derince limanlarının özelleştirme çalışmalarının da devam ettiğini kaydetti.
Derince limanının daha önce Ulaştırma Bakanlığı tarafından geliştirilen yap-işlet-devret projesiyle birleştirilmek suretiyle özelleştirilmesinin planlandığını anlatan Aksu, şunları söyledi:
“Yine özelleştirme programında bulunan Kemerköy Limanının da hazırlık alışmaları son aşamaya geldi. Bunun da yakında ihale ilanları yayınlanacak.
Kruvaziyer limanlarına ilişkin özelleştirme çalışmaları da devam ediyor. İstanbul Salı Pazarı ve İzmir Kruvaziyer limanlarına ilişkin yürüttüğümüz çalışmalar da son aşamaya geldi.”