Güncelleme Tarihi:
AÇILIMI ‘Sport Utility Vehicle’, Türkçesi ise ‘Spor Amaçlı Taşıt’ anlamına gelen SUV son yılların küresel otomotiv pazarındaki en popüler sınıfı olmuş durumda. Minivan, station wagon gibi bir çok sınıfın özelliklerini içinde barındıran, yüksek yapısı sayesinde ise arazide de kullanılabilen SUV sınıfı araçların hem sayısı hem satışları tüm dünyada hızla artıyor. Küresel otomotiv araştırma şirketi JATO’nun verilerine göre 2014’de tüm dünyada 16.6 milyon adet olan SUV satışları, 2017’de 27.8 milyon adete yükseldi. Pazar payı ise aynı dönemde yüzde 22.4’den yüzde 34.0’a çıktı. Buna göre son 4 yılda tüm dünyada otomobil satışları 74.4 milyon adetten yüzde 10.1 artarak 81.9 milyon adede yükselirken aynı dönemde SUV satışları tam yüzde 67.4 büyüdü.
EN BÜYÜK PAZAR ÇİN
2017’de dünyanın en fazla SUV satılan pazarı Çin oldu. 2017’de Çin’de SUV satışları yüzde 13.2 artarak 10.7 milyon adede çıkarken, Çin’i 8.2 milyon adetle Kuzey Amerika, 5.5 milyon adetle EMEA (Avrupa-Ortadoğu-Afrika) ülkeleri izledi. Kuzey Amerika SUV satışları 2017’de yüzde 6.2 büyürken, EMEA bölgesinde ise yüzde 19.2 arttı. Bu 3 bölgeyi yüzde 14 büyüyerek 1.7 milyon SUV satışına ulaşan Asya-Pasifik bölgesi izliyor. Güney Amerika ise SUV satışlarında en fazla büyüyen bölge oldu. 2017’de bu bölgede SUV satışları yüzde 39 artarak 629 bin adede yükseldi. Güney Amerika’yı 520 bin adetle Japonya ve 500 bin adetle Güney Kore izliyor.
TÜRKİYE’DE DE BÜYÜYOR
Son 4 yılda tüm dünyada SUV satışları yüzde 67.4 büyürken, Türkiye’de ise aynı tarihlerdeki büyüme oranı yüzde 77’yi aştı. 2014 yılı sonunda Türkiye’de 72 bin 674 adet SUV satılırken, 2017 yılı sonunda bu rakam 130 bin adede ulaştı. 2014 yılında SUV’un Türkiye’de pazar payı yüzde 12.4 iken, 2017 sonunda bu oran 17.9’a yükseldi. 2018 yılının ilk 4 ayında SUV’daki büyüme artarak devam etti ve toplam pazardaki payı yüzde 19.5’e yükseldi. Ocak-Nisan döneminde toplam otomobil pazarı sadece yüzde 2 artarken, aynı dönemde SUV satışları geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 22.6 arttı. Türkiye’de SUV’un payı 19.5’e çıkarken, hatchback sınıfının payı yüzde 30’lardan bu yılın ilk 4 ayında yüzde 25’e geriledi. SUV’daki bu büyüme trendiyle 2020 yılından Türkiye’de sedan sınıfından sonra en çok satan sınıfın SUV olması bekleniyor.
MPV SINIFINI BİTİRDİ SIRADA SEDAN VAR
2008’deki küresel kriz döneminde araç satışlarını ve kârlılıklarını arttırmayı amaçlayan otomotiv üreticilerinin çabaları sonucu yıldızı parlayan SUV araçlar son 4 yılda gerek ABD’de gerekse de Avrupa’da popüler olan “minivan” (MPV) sınıfının neredeyse yok olmasını sağlarken, şimdi de Türkiye’de halen en popüler sınıf olan ‘sedan’ araçların hızla küçülmesine sebep oluyor. Sedan otomobillerin popüler olduğu önemli pazarlardan biri olan ABD’de, satışların 2008 yılından bu yana sürekli düşüş kaydettiği, bunun benzeri bir durumun, Çin pazarında da görüldüğü kaydediliyor. Nitekim 2008 yılında sedan otomobillerin, ABD pazarındaki payı yüzde 38 iken, bu oran geçen yıl yüzde 27’ye kadar geriledi. Buna karşılık SUV araçların ABD pazarındaki satışlarda payı, geçen yıl yüzde 41’e yükseldi. Nitekim ABD’nin iki önemli üreticisi olan Chrysler’den (Fiat Chrysler) ve Ford, bu kıtada sedan modellerinin satışına son vereceğini duyurdu.
19 YENİ SUV GELİYOR
VOLKSWAGEN, Touareg ile SUV segmentine giren ilk markalardan biri olmasına rağmen, küresel pazarda SUV rekabetinde rakiplerinin gerisinde kaldı. Bugün markanın toplam satışlarının sadece yüzde 14’ü SUV modellerden oluşuyor. VW, 20 otomobil üreticisi arasında Suzuki’den (yüzde 16) sonra en küçük SUV payına sahip marka konumunda bulunuyor. Ancak buna rağmen 868 bin adetle dünyada en çok SUV satan sekizinci marka. Dünyada en çok satan modeller arasında ise Volkswagen, Tiguan ile dördüncü sırada yer alıyor. Tiguan, 2017’de toplam 695 bin adet satıldı. JATO verilerine göre toplam satışları içinde SUV’ların payının en yüksek olduğu marka yüzde 90 ile Çinli Great Wall. Hintli Tata yüzde 69 ile ikinci, Çinli Dongfeng yüzde 56 ile üçüncü sırada bulunuyor. Bu oran Mazda’da yüzde 45, Fiat Chrysler’de (FCA) yüzde 40, Renault-Nissan’da yüzde 38, Hyundai-Kia’da yüzde 30, BMW ve Daimler’de yüzde 31, Ford ve GM’de yüzde 29, PSA ve Toyota’da ise yüzde 26 civarında. 2020 itibariyle Volkswagen, toplam 19 adet SUV modeli satışa sunacak. Ürün gamının tamamlanmasıyla satışların yüzde 40’ı SUV modellerden oluşacak. Böylece, SUV rekabetinde birçok rakibini sollayacak.
Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Gino Bottaro, “Volkswagen Grubu dünyada diğer markalar ile karşılaştırıldığında SUV satışlarını en yüksek arttırma potansiyeline sahip marka olarak göze çarpıyor. Geçen yıl satışına başladıkları Tiguan Allspace’den sonra yeni Touareg, ardından da kasım ayında T-ROC’un satışa sunulacağını belirten Bottaro, “T-Cross ise 2019 yılı içerisinde ülkemizde satışa sunulacak. 2020 yılı itibarıyla VW toplam 19 adet SUV modeli sunacak ve ürün gamının tamamlanması sonrası toplam satışlarının yüzde 40’ını SUV modeller oluşturacak” dedi.
157 BİN EURO’YA YENİ ŞÖVALYE
VOLKSWAGEN’in haziran ayında 157 bin Euro’dan Türkiye’de satışa sunacağı 3’üncü nesil yeni Touareg modelini Avusturya’da test ettik. Adını Afrika’da çöl şövalyelerinden alan yeni Touareg, Volkswagen tarihindeki ürün ve teknoloji hamlesinde önemli bir kilometre taşı olmanın ötesinde markanın da premium iddiasını gözler önüne seriyor. Bugüne kadar yaklaşık 1 milyon adet üretilen Touareg’in, en kapsamlı sürüş destek sistemleriyle, Volkswagen mühendisliğinin geldiği son noktayı da gösterdiğini işaret eden Volkswagen Binek Araç Genel Müdürü Giovanni Gino Bottaro, yıl sonuna kadar 100 adet, toplam yılda ise 200 adetlik Touareg satışı hedeflediklerini belirtti. Bottaro, “Touareg’in bulunduğu segmentin toplam pazar içindeki payı yüzde 0.49. 2017’de toplam 3 bin 534 araç satıldı. 2018’in ilk üç ayında ise 658 adet satış gerçekleşti. Pazar payı yüzde 0.54 oldu” dedi. Bu segmentin yüzde 80’inin 2.0 litre ve altı modellerden oluştuğunu ifade eden Bottaro, yüzde 20’sinin ise yüzde 2.0 litre üstü olduğunu hatırlattı.
DİJİTAL KOKPİT
Volkswagen, Yeni Touareg ile birlikte ilk kez tamamen Dijital Kokpiti “Innovision Cockpit” kullanıma sundu. 12.3 inç büyüklüğünde Dijital Gösterge Paneli “Active Info Display” ve sürücüye doğru eğimli 15 inç büyüklüğünde ekrana sahip “Discover Premium” radyo-navigasyon bilgi ve eğlence sisteminin bir araya gelmesinden oluşan sistem, dijital kumanda, bilgi, iletişim ve eğlence olmak üzere araca ait tüm fonksiyonları bir araya topluyor. Yeni Touareg’in 3.0 litrelik 6 silindirli V6 TDI dizel motoru, bir önceki nesle göre, 24 beygir daha fazla güç üretiyor. 286 beygir gücündeki otomobilin maksimum torku ise 20 Nm artışla 600 Nm’e ulaşıyor. 8 ileri tiptronik şanzıman ile sunulan Yeni Touareg’e “4MOTION” dört tekerlekten çekiş sistemi eşlik ediyor.