Güncelleme Tarihi:
Bursa'da üretim yapan Renault fabrikasında başlayan iş bırakma eylemine TOFAŞ ve Coşkunöz'den sonra MAKO'da çalışan işçiler de dahil oldu. Eyleme Valeo ve Delphi iscileri de destek veriyor. TOFAŞ konu ile ilgili bu sabah KAP'a bir açıklama yaptı. Açıklamada, sorunlar çözülene kadar üretime ara verildiği bildirildi. Geçtiğimiz hafta perşembe akşamı başlayan ve 15 bini aşkın işçinin destek verdiği eylemlerde öne çıkan talepleri arasında, bağlı bulundukları Türk Metal Sendikası'nın fabrikalardan çıkarılması ve ücret dengesizliğinin giderilmesi öne çıkıyor.
TOFAŞ'a ait fabrikanın önünde eylem yapan işçilerin aralarından seçtiği temsilciler ise ikinci kez firma yetkilileriyle görüştü. Daha sonra arkadaşlarına bilgi veren temsilcilerden İbrahim Gürlek, yetkililerle görüşmelerinden beklentilerini karşılayacak bir sonuç çıkmadığını belirterek, şöyle konuştu:
TOFAŞ AÇIKLAMA YAPTI
"Bursa ilinde otomotiv sektöründe faaliyet gösteren bazı şirketlerde gerçekleşen işçi eylemleri, fabrikamızda çalışan bazı işçiler ve rutin mesaileri üzerinde de etkili olmuştur. Bu sebeple, kurumumuzun risk yönetimi politikaları doğrultusunda, fabrikamızdaki üretim faaliyetlerinin etkin ve sağlıklı bir şekilde devamlılığını sağlamak için sözkonusu sorunlar çözümleninceye kadar tedbir amaçlı olarak üretime ara verilmesi kararı alınmıştır."
Açıklamada, gelişmelerin bu aşamada şirket satışları üzerinde bir etkisinin beklenmediği belirtildi.
Oyak Renault yetkilisi, devam eden eylemlerin iş yasalarına ve ilgili mevzuat hükümlerine uygun olmadığına dikkat çekti ve Oyak Renault yönetiminin şirketi ve çalışanları korumak, normal çalışma düzenine dönmek için çeşitli eylem planlarını uygulamaya aldığını söyledi.
Şirketin internet sitesinde yer alan bilgiye göre, Oyak ve Fransız Renault grubunun katılımı ile 1969 yılında kurulan Oyak-Renault marka binek araçlarının ve mekanik parçalarının üretimi ve ihracatını gerçekleştiriyor.
Verilere göre, Oyak Renault 2014 sonu itibariyle yıllık 360,000 otomobil, 450,000 motor üretim kapasitesi ile Renault'nun Batı Avrupa dışında en yüksek kapasiteye sahip endüstriyel tesisi konumunda olup; Clio, Megane HB, Fluence model üretimi yapılıyor.
2014 sonu itibariyle çalışan sayısı 5,704 olan şirket ayrıca Türkiye'de en yüksek pazar payına sahip ilk üç otomobil markasından biri.
Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) ise, şu aşamada bir açıklama yapmayacağını belirtti.
MAKO İŞÇİLERİ DE DAHİL OLDU
Bursa'da üretim yapan otomotiv devlerindeki iş bırakma eylemlerinin ilki Renault'ta başladı. Daha sonra sırası ile Tofaş, Coşkunöz ve MAKO'ya (Mako Elektrik Sanayi ve Ticaret A.Ş.) sıçramıştı. Söz konusu eylemlerle çarşamba günü de bir başka fabrikada hayata geçirileceği açıklandı.
“4 FABRİKA, 15 BİN 600 İŞÇİ FİİLEN GREVDE”
Türk Metal Sendikası Başkanı Pevrul Kavlak, haftasonu Eskişehir’de yaptığı konuşmada işçilere eyleme son verme çağrısında bulunurken, “İşverenin artık tazminatsız işten atma hakkı doğduğu” uyarısı yaptı.
DİSK’e bağlı Birleşik Metal-İş Sendikası Genel Sekreteri Selçuk Göktaş, Kavlak’ın sözlerine, “Sendikacı işçileri korur. Demokratik hakkını kullanan işçiler atılacak, diye açıklama yapmaz. Bu açıklama bile Türk Metal’in sarı sendika olduğunun, işverenlerle hareket ettiğinin kanıtıdır” diye tepki gösterdi.
“MASADA RENAULT İŞÇİ KOMİTESİ OLMALI”
Göktaş, sermayenin bir çözüm arayışında olduğunu, Bursa Valisinin, Baro Başkanının, Çalışma Bakanlığı müfettişlerinin devreye girdiğini bir uzlaşı aradıklarını belirtirken, “Burada müzakere eden, barıştırmak isteyenlere bir çift sözüm var; işçinin komitesi orada yer almadığı sürece kiminle müzakere edilecek. İşçilerin talepleri belli, bunlar karşılanmayacak talepler de değil. Dolayısıyla ortada bir müzakere masası varsa o masada işçi komitesi olmalı. İşçiyi tekrar Türk Metal ile barıştırmaya kalkışmamalı. Sorun zaten Türk Metal’in kendisi. İşçi artık o sendikayı istemiyor. İnsanlar bir sendikada baskıyla, şiddetle, işten atma tehditleriyle tutuldu. İşçiler bunu tekrar yaşamak istemiyor. Renault komitesi muhatap alınıp o müzakere masasına alınmalı” dedi.