Güncelleme Tarihi:
HER yıl hızla büyüyen kongre turizminde İstanbul öne çıktı. 2011’de 3 milyona yakın işadamı kongreler için İstanbul’a gelirken, günlük harcamaları 500 Euro’yu buldu. Sektör temsilcileri ise, düzenlenen kongrelere delege olarak katılan kişilerin yüzde 40’ının daha sonra tatilini yapmak için Türkiye’yi tercih ettiğini belirtiyor.
SADECE İSTANBUL DEĞİL
İstanbul Kongre ve Ziyaretçi Bürosu (ICVB) Genel Müdürü Elif Balcı Fisunoğlu, kongre katılımcılarının yakınlarının da bu fırsatı değerlendirip İstanbul’a gelmek istediklerini belirterek, “İstanbul’a gelen kongre katılımcıları ayrıca Antalya, İzmir, Kapadokya gibi destinasyonlarımıza da kongre öncesi ve
sonrası turları için seyahat ediyorlar. Bu da kongre turizminin bir ülkeye önemli getirilerinden” dedi.
KURTARICI OLDU
Kongre turizmi, İstanbul’daki otellerin ölü sezonu olarak sayılan kasım ve mart dönemlerindeki kurtarıcısı oluyor. Fisunoğlu, özellikle İstanbul’daki otellerin boş geçen dönemlerde, devam eden kongreler sayesinde doluluk oranlarını belli bir seviyede tuttuğunu belirterek, şunları söyledi: “Kongre turizminin başladığı 2000’li yılların başında, sadece 5 yıldızlı oteller için önem taşıyan bir sektör olarak değerlendiriliyordu. Zaman içinde İstanbul’da gerçekleşen kongreler ve de özellikle değişen uluslararası trendler ile 4 ve 3 yıldızlı oteller içinde kongre sektörünün önemi anlaşıldı.”
OTEL ÇEŞİTLENDİRMESİ ŞART
İstanbul otellerinin kongre ve toplantı sektörü için önemli olduğunu belirten Fisunoğlu, “Oteller sadece konaklama değil ayrıca küçük ve orta ölçekli toplantılar için de birer kongre merkezi konumundalar bu sebep ile İstanbul’daki yeni otel yatırımları da bu çerçevede yapılıyor. Ancak İstanbul’un kongre turizmindeki başarısının sürdürülebilmesi için otel çeşitliliğinin geliştirilmesine hem kategori hem de fiyat bakımından ihtiyaç var” dedi.
Rekabet için daha fazla destinasyona ulaşmalıyız
İSTANBUL artık dünya devleri ve kongre turizminin ilk 10 şehri ile rekabet içinde yer alıyor. Viyana, Barselona, Berlin, Paris, Madrid, Singapur, Buenos Aires, Prag, Londra gibi dünyanın önemli kentleri ile rekabet halinde olan İstanbul, Türkiye’nin bu alandaki kalkınması için yetersiz kalıyor. Uzmanlara göre, ülke rekabetinde ise Türkiye’nin söz sahibi olabilmesi için daha fazla destinasyon ile bu oyunu oynaması gerekiyor. Eğer yeni kongre şehirleri yaratılabilirse Türkiye, İspanya, Almanya, Fransa, İngiltere, İtalya, Çin gibi kongre sektörünün önemli ülkeleri ile rekabette daha güçlü olacak.
İstanbul ilk 5’e girecek
· Kongre turizmi, dünya turizm gelirlerinin yüzde 30’unu oluşturuyor.
· Seyahat eden insanların yüzde 10’u kongre turizmi amaçlı ülke değiştiriyor.
· Kongre delegeleri, normal bir turiste göre 4 kat fazla harcama yapıyor.
· ICCA verilerine göre Türkiye’de 2011 yılında gerçekleşen 159 kongreye ve 95 bin delege katıldı.
· İstanbul’da bugün 9 milyona yaklaşan toplam ziyaretçi sayısının 3 milyonunun toplantı ve kongreler için geldiği tahmin ediliyor.
· İstanbul, son 5 yıl içinde kongre merkezlerindeki koltuk kapasitesini 3 katına çıkardı.
· 2012 yılı için yayınlanan öngörü raporlarına göre, kongre turizminde İstanbul dünyada 5’inci sıraya çıkacak.
· İstanbul’da şu anda 7 tane kongre ve fuar merkezi bulunuyor.
· İstanbul’da aynı anda 30-40 bin kişinin katıldığı kongreler, Kongre Vadisi ya da İstanbul Fuar Merkezi bölgesinde yapılabiliyor.
· İstanbul’daki 5 yıldızlı otellerde kalan müşterilerin yüzde 25-40’ı kongre amaçlı konaklama yapıyor.