İranlı Khodro sınırdaki serbest bölgede D8 pazarına ortak otomobil üretecek

Güncelleme Tarihi:

İranlı Khodro sınırdaki serbest bölgede D8 pazarına ortak otomobil üretecek
Oluşturulma Tarihi: Eylül 17, 2010 00:00

İran ve Ortadoğu’nun en büyük otomotiv üreticilerinden Khodro Türkiye’de 2 milyar dolar yatırımla fabrika kurmak istiyor. Khodro Genel Müdürü Cevat Necmettin, burada üretilecek otomobilleri D-8 ülkelerine satmak istediklerini açıkladı.

Haberin Devamı

İRAN ve Ortadoğu’nun en büyük otomotiv üreticilerinden Khodro Otomotiv Genel Müdürü Cevat Necmettin, Türkiye ile İran arasında karşılıklı bir otomotiv yatırımı yapmak üzere 8 yıldır çalıştıklarını belirtirken, “En kısa zamanda bu yatırım gerçekleştirmek istiyoruz” dedi. Bu amaçla dün katıldığı Türk-İran İş Forumu’nun ardından Tofaş ve Fiat temsilcileri ile birer toplantı yapan Necmettin, “İran otomotiv endüstrisi kendi ayakları üzerinde durabilen önemli bir birikime sahip. Türkiye de aynı şekilde güçlerimizi birleştirmeliyiz” diye konuştu.
Yeni bir marka olacak
Khodro’nun 7 ülkede otomobil fabrikaları olan büyük bir şirket olduğunu, deneyimini Türkiye ve diğer İslam ülkeleriyle paylaşmak istediğini belirten Necmettin, “Avrupalıların Eurofighter uçak projesi gibi biz de Türkiye ile otomotiv endüstrisindeki birikimlerimizi bir araya getirerek D-8 ülkelerinde satmak üzere ortak yeni bir otomobil markası oluşturmak istiyoruz” dedi. Şirket Türkiye-İran sınırına yapılacak serbest bölge hizmete açıldığında, Khodro da ortak otomobil yatırımını hayata geçirmeyi planlıyor. Yatırım miktarının 2 milyar doları bulması beklenen otomobil fabrikasının enerji ihtiyacı ise tatlı gaz olarak ifade edilen teşvikli İran doğalgazından sağlanması planlanıyor.
İslam ülkeleri hedef
Türk otomotiv temsilcilerine vermek üzere proje ile ilgili bir sunum da hazırlayan Necmettin sunumda İran’da yılda 800 bin araç üretildiğini ve bu rakamın Türkiye’nin tüm üretiminden bile fazla olduğunu söyledi. Necmettin, hazırladığı sunumda şu bilgilere yer verdi: “ABD ve Avrupa otomobil markalarının hâkimiyeti altındaki dünya piyasasında Türkiye ve İran’ın üreteceği bir araba markası çok önemli. İlk hedefimiz islam ülkelerinin pazarları olacak.”
Çerkezköy’e gitti
Khodro yönetimi dün Fiat ve Tofaş görüşmelerinin yanı sıra hekipotrele gittiği Çerkezköy’deki Hema Endüstri fabrikasında incelemelerde bulundu. Hema ile Türkiye-İran sınırında açılacak serbest bölgede 200 milyon Euro’luk yatırımla fren ve direksiyon fabrikası kurma konusunda anlaşan Khodro yönetimi, Kibar Holding Başkanı Ali Kibar ile de bir görüşme yaptı.

Haberin Devamı

Yeni bir otomobil markası doğacak

Haberin Devamı

İRAN’ın kendi markası ile otomobil üreten otomotiv üreticisi Khodro’nun Türkiye ile birlikte üretmek istediği otomobil için hazırladığı projenin detayları şöyle:
Yeni bir otomobil markası ile üretim yapılacak.
Üretilecek araçlar arasında, uygun fiyatlı binek otomobili, hafif ticari taşıt, ağır vasıta, jip ve tren vagonu da bulunuyor.
Finansal destek İslami bankacılıkla sağlanacak.
Sanayi devrimi yaratacağı belirtilen otomobil iki ülke arasında dayanışmayı artıracak.
Gelişmiş ülkeler nezdinde İslam ülkelerinin imajını artıracak.
Gelişmiş ülkelere bağımlılığı azaltacak.
Parayı ülke ekonomisi içinde tutacak.
 İstihdam yaratacak.
İlk adım B ve C tüketim sınıflarına yönelik otomobil üretimi olacak.
Otomobilin fiyatının 10 bin doların altında olması planlanıyor.
 İleri planlama 2011’de başlayacak. Aynı yıl içinde finansman sorunu çözülecek.
2013’ün ikinci yarısında ise üretim başlayacak.

D8 nedir

Haberin Devamı

D8 (Developing 8-Gelişen 8), Türkiye, İran, Pakistan, Bangladeş, Malezya, Endonezya, Mısır ve Nijerya’dan oluşuyor. 1997 yılında dönemin Başbakanı Necmettin Erbakan önderliğinde bir araya gelen 8 Müslüman ülke, siyasi, ekonomik ve kültürel ilişkilerini artırmayı hedefliyor. Son toplantısını temmuzda Nijerya’da yapan D8 ülkeleri aralarındaki ticaret hacmini 2012 yılında 1.7 trilyon dolara çıkarmayı hedefliyor

İran’a ambargo Türkiye’ye yarar

TÜRK-İran İş Forumu’nun gündemine ‘ABD ambargosu’ damgasını vururken, bazı işadamları bu ambargonun Türkiye’nin yararına olacağını savundu. Bu ambargoyu değerlendiren işadamlarının, yorumları şöyle:
İran’a ihracat yapan bir çok firma artık işlerini Türkiye’de şirket kuran İranlı şirketler aracılığıyla mallarını satmaya başladı. Türkiye’deki bu şirketlerin Türk işadamlarının bazıları İran’a uygulanan ambargonun Türkiye’ye yarayacak. Çünkü İran’a mal satan bir çok ülkenin vazgeçtiği siparişler için İranlılar, Türkiye’ye yönelecek.
Nakliyecilerin işi arttı
Nakliye şirketlerinin bu süreçten olumlu etkileneceği beklentisi var. Çünkü özellikle bazı Avrupa ülkeleri kendi limanlarından İran’a çıkış görünmemesi için mallarını Türkiye’ye gönderip oradan kara yoluyla İran’a göndermeyi tercih ettikleri bu anlamda nakliyecilerin işlerinin şimdiden yoğunlaşmaya başladı.
Ambargodan olumlu etkilenecek bir diğer kesimin ise henüz kurumsallaşmasını tamamlayamamış küçük ve orta ölçekli şirketler olduğu belirtiliyor. Bu şirketler, büyük şirketlerin kara listeye girmemek için yürütemediği işleri alabilirler.
Nakit yeniden kral oldu
Bankalar arası işlemlerin neredeyse durduğu İran ile ticarette bazı işadamları işlemlerin nakit para ile yürütülüyor. Nakit yeniden kral oldu’ diyen iş adamları, bazı şirketlerin de ödeme işlemlerini Ortadoğu’daki bazı diğer ülkeler üzerinden yürüttüklerini kaydediyorlar.
Foruma yoğun ilgi gösteren işadamlarının genel eğilimi, ‘İran ile ambargo konusu bir şekilde çözülür. O nedenle ilişkileri sıcak tutmakta yarar var.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!