Güncelleme Tarihi:
Türkiye'nin İran'dan satın alacağı doğalgaz için planladığı, ancak Kafkaslar ve Hazar doğalgaz projelerini de kapsayacağı hesaplanarak, kapasitesi arttırılan Erzurum-Ankara arasındaki boru hattı ihalesinin teklif zarfları açılmaya başladı.
Refahyol döneminde, Doğubayazıt-Erzurum, Erzurum-Sivas, Sivas-Ankara olmak üzere üç ayrı kesim halinde ihale edilen projenin, son iki bölümü Anasol-D Hükümeti'nce iptal edilmiş ve yeniden açılmıştı. Enerji ve Tabii Kaynaklar Bakanlığı, Refahyol döneminde çapı 40 inç olarak belirlenen boru hattının bu kapasitesini yetersiz bularak, yeni ihalede 48 inç'e çıkardı. Buna gerekçe olarak da, yapılacak hattın sadece İran gazını değil; Kafkaslar ve Hazar denizinden gelecek yeni doğalgazı da taşıyacağı gösterildi.
Botaş'ın yeniden fakat, 48 inç ve dört ayrı kesim halinde açtığı ihale için 100'e yakın firma şartname aldı. Proje; Erzurum-İmranlı, İmranlı-Kayseri, Kayseri-Konya ve Kayseri-Ankara olmak üzere, birbirine bağlanacak dört ayrı hat şeklinde ihale edildi. oğun talep nedeniyle teklif verme süresini 5 Mart'tan 17 Mart'a uzatan Botaş, teklifleri dün açmaya başladı. İran doğalgazı boru hattı projesinin ilk kesimi olan Doğubayazıt-Erzurum hattı ise daha önce ihale edilmiş ve STFA-Fernas ortaklığı kazanmıştı.
İran doğalgazı anlaşması, Türkiye ile ABD ilişkilerinin ‘yumuşak karnı’ nı oluşturuyor. İran'ı ‘terörist ülke’ ilan eden ve bu gerekçeyle orada yatırım yapılmamasını isteyen ABD, bu konudaki hassasiyetini en son Washington'daki Amerikan-Türk İş Konseyi'nde dile getirmişti. Ancak Türkiye, bu projeden vazgeçme eğiliminde değil. Bakanlık Müsteşarı Yurdakul Yiğitgüden, Türkiye'nin İran'dan gaz alsa da almasa da boru hattını yapmaya mecbur olduğunu vurguladı.