Güncelleme Tarihi:
KÜRESEL kriz yüzünden sıkıntıya düşen beyaz et sektörünün imdadına, ırak ve Avrupa Birliği’ne (AB)ihracat yetişti. Özellikle Kuzey ırak’ın Brezilya yerine Türkiye’den tavuk eti almaya başlamasının krizde beyaz et üreticilerine “ilaç” gibi geldiğine dikkat çeken Şeker Piliç Genel Müdürü Cavit Ayvaz, “Bölge pazarlarında en büyük rakibimiz Brezilya. Türkiye’den giden tavuk etinin, Brezilya’ya göre daha pahalı olmasına rağmen Kuzey Iraklılar tarafından tercih edilmeye başlaması bizi öne geçirdi” dedi.Şeker Piliç yönetimi, bayileriyle birlikte rusya’nın St. Petersburg kentinde, önümüzdeki döneme ilişkin stratejilerini ortaya koydu. Bazı bayilerinin en riskli günlerde Kuzey ırak kapısını araladığına dikkat çeken Ayvaz, krizlerin fırsatları da beraberinde getirdiğini vurguladı. Ayvaz, şunları söyledi: “Zor günlerde ırak kapısını aşındırdık. Şimdi bölge biraz daha güvenli hale gelmeye başladı ve daha rahat pazarlama imkanı bulunabiliyor. ırak hepimizin yüzünü güldürdü. Iraklı tüketiciler, Türkiye’den giden tavuk etinin kalitesi nedeniyle daha yüksek fiyata razılar. Ayrıca damak tadının uyuşması da Brezilya karşısında bizim için önemli bir avantaj oldu. Şeker Piliç olarak sadece bizim değil, diğer şirketlerin de ırak’a ihracatı önemli ölçüde arttı.”20 milyon dolarlık yatırımırak pazarındaki hareketlenmenin şirketlerin üretim planlarını yeniden gözden geçirmesine yol açtığını belirten Şeker Piliç Genel Müdür Yardımcısı Emre Bor da, beyaz ette artan talep nedeniyle önümüzdeki dönem için yeni bir kesimhane yatırımı başlattıklarını söyledi. Bor, şunları dile getirdi: “Yaklaşık 20 milyon dolara mal olacak bu yatırım tamamlanmak üzere. 2010’un ilk yarısında hizmete açmayı planlıyoruz. Yatırımları, 2010 yılının 2009’a göre daha iyi olacağı beklentisiyle yapıyoruz. Hem arz-talep dengesi iyi. Hem de ırak, rusya, hem de yeni açılan Avrupa Birliği (AB) pazarında beklentilerimiz yüksek. Bu yatırımlarla birlikte 1400 olan çalışan sayımıza ilave olarak 500 personel daha alacağız.”Helal gıda avantajı Son aylarda, ırak’a satılan piliç etinin katlandığıne dikkat çeken Bor, sözlerini şöyle sürdürdü: “Irak sayesinde şirketler zaman zaman talepleri karşılayamıyor. Bu yüzden tesislerdeki üretim kapasitelerini artırma ihtiyacı doğdu. ırak’ın ardından bölgedeki diğer Arap ülkelerinin kapılarının da Türk tavukçularına açılacağına inanıyoruz. Türkiye’nin Müslüman ülke olması ve helal gıda üretmesinin sağladığı avantajla da bölgede yaygın bir satış ağı ile daha güçlü olmayı hedefliyoruz.”
İflas bayrağı çekecekler vardı
2008’in beyaz et sektörü için büyük kriz yılı olduğunu belirten Şeker Piliç Genel Müdür Yardımcısı Emre Bor, “2008’in büyük bölümünde zarar yazıldı. Pekçok şirket iflas bayrağı çekmek üzereydi. 2008’in son çeyreğinden itibaren küresel kriz derinleşmesine rağmen, beyaz et ihracatı hareketlenince sektör kendine gelmeye başladı. 2009’un başlarında kayıplar telafi edildi, yılın ikinci yarısında kazançtan söz ediliyor. Son aylarda kırmızı et fiyatındaki yüksek artış ve balığın az çıkması da, beyaz ete ilgiyi artırdı” dedi.
9 ayda 86 milyon dolarlık ihracat
* Beyaz Et Sanayicileri ve Damızlıkçıları Birliği (BESD-BİR) verilerine göre; 2009’un ilk 9 ayında ırak’a yapılan tavuk eti ihracatında büyük artışın da etkisiyle toplam ihracat, yüzde 100’ün üzerinde artışla 86 milyon 200 bin dolara ulaştı.* 2008’de beyaz et ihracatı, toplam 87 milyon dolar olduğu dikkate alınırsa sektör, krize rağmen geçen yılın tamamında yakaladığı ihracatı bu yılın ilk 9 ayında gerçekleştirmiş oldu.* Tavuk eti ihracatının önemli bir bölümü ırak’a yapıldı. ırak’ı Tacikistan, Azerbaycan, Vietnam ve Kongo izledi.
Beyaz ette başı çeken 10 şirket
* Şeker Piliç * Bey Piliç * Er Piliç * Keskinoğlu * Banvit * Şen Piliç * Pınar Hindi * CP Piliç * Mudurnu Piliç * Lezita