Güncelleme Tarihi:
BKM'nin, her yıl gerçekleştirdiği, Türkiye'deki kart kullanım alışkanlıklarını ortaya koyan Kart Monitör 2012 Araştırması'na göre, alışverişte en çok tercih edilen ödeme yöntemi yüzde 54 ile kredi kartı olurken, araştırmaya katılanların yüzde 33'ü internet üzerinden alışveriş yaptığını belirtti.
Bu oran, gelir arttıkça yüzde 42'ye kadar çıkıyor ve ortalama alışveriş sıklığının 2 haftada 1 olduğu göze çarpıyor. İnternet üzerinden alışveriş yapanların yüzde 82'si alışverişlerinde kredi kartını tercih ederken, sanal dünyadan alışveriş yaparken ortalama alışveriş tutarı 200 lirayı geçmiyor. 2008 yılından bu yana internet alışverişlerinin giderek arttığı görülüyor.
Cüzdandaki ortalama kredi kartı sayısı 1,8 adet, aylık kullanım tutarı ise 751 lira olurken, daha üst gelir gruplarına gidildikçe cüzdandaki kart sayısı ortalama 2,2 adede yükseliyor. Araştırmaya katılanların yüzde 51'inin tek kart kullandıkları bildirilirken, 3 veya daha fazla kart kullananların oranı ise yüzde 22 oldu. Araştırmaya katılanlar arasında, neredeyse tüm alışverişlerini kredi kartıyla yaptığını belirtenlerin oranı yüzde 15. Cüzdandaki kredi kartlarının limiti ortalama 3 bin 870 lira olurken, erkeklerde ortalama limit 4 bin 511 liraya yükseliyor.
Her 100 kişiden 30'unun limiti 1.001 lira ile 2.000 lira arasında değişirken sahip olunan limitin ortalama yüzde 37'si kullanılıyor. Kart kullanıcılarının yüzde 90'ı limitinin yüzde 80'ini aşmıyor. Kredi kartlarının bir ay içinde ortalama 7,8 defa kullanıldığı ortaya çıkarken, kartını ayda 3 kez ve daha fazla kullananların oranı yüzde 70'i aşıyor. Aylık ortalama alışveriş tutarı ise 894 lira olarak kaydediliyor. Araştırmaya katılanların yüzde 90'ı, alışveriş barajı 100 lirayı aşınca kart kullanmaya başlıyor. Her 4 kişiden biri, 101-300 lira arasındaki alışverişler için kredi kartı kullandığını belirtiyor.”
-Banka kartı kullanımı yaygınlaşıyor-
Banka kartının alışverişlerde kullanılabildiğini bilenlerin oranı yüzde 74 olurken, banka kartıyla ortalama 66 liralık alışveriş yapılıyor. Banka kartını, 200 liranın üzerindeki alışverişlerde kullananların oranı yüzde 11 olurken, araştırmaya katılanların yüzde 3'ü, 3 lira ve altındaki ödemeler için banka kartını kullanıyor. Katılımcıların yüzde 99'u banka kartı sahibi olduğunu, yüzde 94'ü de aktif olarak kullandığını belirtti.
Banka kartının alışverişlerde kullanımı yüzde 15 olurken, her 4 kişiden 3'ü bu özelliği biliyor. Kart Monitör araştırmasına katılanların yüzde 20'si banka kartını, nakit para olarak tanımlıyor. Banka kartı kullanım amacının alışveriş yapmak olduğunu düşünenlerin oranı yüzde 27 iken, “para yatırmak ve çekmek için” diyenlerin oranı ise yüzde 46 olarak öne çıkıyor.
-Yüzde 71'i kart borcunun tamamını ödüyor-
Araştırmaya katılanların, en çok bayram dönemlerinde alışveriş yaptığı ortaya çıkıyor. Özel gün alışverişleri içinde, yüzde 66'lık paya sahip olan bayramları, doğum günleri izliyor.
Yüzde 18'lik kesim, sevdiklerine hediye aldığını söylerken, bu oran özellikle 18-24 yaş grubunda yüzde 25'e kadar çıkıyor. Araştırmaya katılanların yüzde 33'ü yakınlarına yılbaşında ve bayramlarda hediye almak için en çok 50 ile 100 lira arasında bütçe ayırıyor. Bunu yüzde 25'lik pay ile 101-250 lira arası bütçe ayıranlar izliyor. Aldığı hediyenin 250 liranın altında olduğunu söyleyenlerin toplam oranı yüzde 86.
Araştırmaya katılanların yüzde 71'i kart borcunun tamamını ödediğini belirtirken katılımcıların yüzde 59'u kredi kartı borcunu ATM'lerden, yüzde 24'ü şubeden, yüzde 15' ise otomatik ödeme kullanıyor.
Kredi kartı alırken ve kullanırken en dikkat edilen özellik, ne kadar çok taksit imkanı sağladığı ve kartın sunduğu ayrıcalıklar olurken 2011 yılında araştırmaya katılanların yüzde 52'si taksit imkanlarına bakarak beğenisini ortaya koyarken, 2012 yılında yapılan araştırma, bu oranın yüzde 61'e çıktığını gösteriyor.
Kredi kartının taksitlendirme özelliğinin en çok kullanıldığı sektör yüzde 39'luk oran ile beyaz eşya sektörü olurken, beyaz eşyayı yüzde 35 ile giyim, aksesuar ve kuyum sektörü izledi.