Güncelleme Tarihi:
Dünyada sosyal satın alma olarak bilinen sektör Türkiye'de daha çok şehir fırsatları siteleri adı ile sektörleşiyor. Bu siteler kullanıcılarına şehirde yer alan her türlü fırsattan indirimli olarak yararlanma imkanı sunuyor. Yayılmak için de ağırlıklı olarak Facebook, Twitter ve diğer sosyal paylaşım ağlarından faydalanıyorlar. sehirfirsati.com, grupanya.com, ekoloni.com, grupca.com, grupfoni.com, markafon.com. firmanya.com bu hizmeti veren siteler arasında öne çıkıyor.
SÄ°STEM NASIL Ä°ÅžLÄ°YOR?
Yeme-içme alanından bir örnek vermek gerekirse, sektörde faaliyet gösteren internet siteleri, şehirlerdeki gözde restaurantlarla ve kafelerle anlaşıp onlardan belirli bir müşteri sayısı karşılığında menü satın alıyor. Bu menüler genellikle normal fiyatın yarısına satışına sunuluyor, hatta kimi zaman indirim yüzde 90'a kadar ulaşabiliyor. Fiyatın ucuz olmasının sırrı ise restaurantın reklamının tüm üyelere yapılmasında gizli. Yani şirketler buna bir açıdan reklam harcaması olarak bakıyor.
Anlaşma sağlandıktan sonra restaurantın sunduğu menü site üyelerine maille gönderiliyor ve kullanıcıların fırsattan haberdar olması sağlanıyor. İsteyenler üye olmadan da sitelere gidip günlük fırsatları inceleyebiliyor. Ancak burada en önemli kısım fırsatların genellikle günlük olması. Yani her gün başka bir fırsat yayınlanıyor, o gün almayanlar genelde fırsatı kaçırmış oluyor.
Ä°ndirimli aktiviteyi satın almak isteyenler site üzerinden bu iÅŸlemi gerçekleÅŸtiriyor ve karşılığında kendilerine bir ÅŸifre gönderiliyor. Tüketici de bu ÅŸifre ile restauranta gidip hakkını kullanabiliyor.Â
Benzer indirimler sadece restaurantlarda deÄŸil, eÄŸlence, saÄŸlık, güzellik, sinema, kültür-sanat gibi aktivitelerde de saÄŸlanıyor.Â
EN ÇOK İLGİ GÖRENLER
Yapılan kampanyalar arasında en çok set menüler ilgi görüyor. Yani insanlar hediye çekleri yerine belirli fiyata ne yiyeceğini bildiği menüleri tercih ediyor. Bu menüler arasında da kahvaltı, iftarlar ve rakı-balık menüleri öne çıkıyor.
Sağlık ve güzellik tarafında da vücut masajları çok satılıyor. Benzer şekilde bayanlara yönelik olarak cilt bakımları ve güzellik paketleri ilgi görüyor.
"TÜRKLER İNDİRİM KUPONLARINI ÇOK SEVDİ"
Dünyada ÅŸehir fırsatları siteleri denince ilk akla gelen firmalardan birisi olan Groupon. Åžirket iki yıl önce kuruldu ve aradan geçen sürede 22 ülkede 1.5 milyar dolarlık bir ciroya ulaÅŸtı.Â
Nisan ayında sehirfirsati.com sitesi ile Türkiye'ye giren Groupon'un Türkiye operasyonunun başındaki isim olan Emre Ekmekçi, Türkiye'nin kısa sürede beşinci sıraya yükseldiğini ve sistemin içeride hızla yayıldığını belirtti. Beş aylık sürede 700 bin üyeye ulaştıklarını ve 150 bin adet indirim çeki sattıklarını anlatan Ekmekçi, şu bilgileri verdi:
"Asıl amacımız şehirde insanların bilip de gitmediği veya henüz keşfetmediği yerleri ön plana çıkarmak. Bu şekilde işletmelere yeni müşteriler de kazandırıyoruz ve bir ekonomi yaratıyoruz. Yeme-içme sektöründen gelen bir ekibimiz var. Bunlar şehirde devamlı gezip yeni yerler, cazip yerler buluyor."
BÄ°R Ä°FTARA 3 BÄ°N 270 KUPON SATTILAR
Ekmekçi, sistemde fiyatların nasıl indirimli olabildiÄŸi konusunu da şöyle açıkladı:Â
"Bu, işletmeler için de bir reklam. Genel bir indirim yapacağına biz işletme sahibine diyoruz ki, 'sadece sitede yayınlanacak ve 700 bin kişinin posta kutusuna ulaşacak bir kampanya yaratın, sizin de reklamınız olsun.' Yoksa bu kadar indirim mümkün değil zaten. Firmalar reklam maliyeti olarak bakıyor ve ölçülebilir geri dönüşler alıyor."
Son dönemde özellikle indirimli iftar menülerinden çok sattıklarını anlatan Ekmekçi, sadece Dalyan Club'deki bir iftar için 3 bin 270 bilet sattıklarını, toplamda ise 13 bin kişinin kendilerinden indirimli iftar bileti aldıklarını söyledi. Ekmekçi, aradan geçen sürede yaptıkları indirimli aktiviteler sayesinde 5 milyon liralık tasarruf sağladıklarının da altını çizdi.
Â
Yapılan iÅŸe tüketici ilgisinin giderek arttığına dikkat çeken Ekmekçi, "Türkiye bu iÅŸi sevdi, herkes organize olup olup gidiyor. Yılsonunda 1.5 milyon üyeye ulaÅŸacağımızı hesaplıyoruz" dedi.Â
Â
İnsanların ve şirketlerin hediye olarak da indirim kuponlarını tercih ettiklerini belirten Ekmekçi, "Mesela bir paintball sattık, 1000 kişi geldi. Cağaloğlu Hamamı sattık 700 kişi geldi. İnsanlar bu kampanyaları birbirlerine hediye etmeye başladı. Bayram döneminde de hediye sayısının artacağını düşünüyoruz" diye konuştu.
"İLGİ ÇOK YÜKSEK"
Grupfoni.com Yönetici Ortağı Burak Hatipoğlu da, Türk kullanıcısının bu yeni alım modeline gösterdiği ilginin en üst düzeyde olduğunu kaydetti. İşleyişin ve sunulan fırsatların özelliklerinin çok çabuk anlaşıldığını belirten Hatipoğlu, "Türkiye’deki internet kullanım yoğunluğu ortada. Bu durum, genç, yeni teknolojilere meraklı ve hakim, para kazanan ve harcamasını seven bir kitle ile birleşince sistemin başarı göstermesi için tüm gerekli şartlar oluştu" dedi.
Büyük oyuncuların sektörde yerlerini aldığını ve bu aşamadan sonra sektöre en fazla 2 oyuncunun daha pazara girme cesaretini gösterebileceğini kaydeden Hatipoğlu, "sektör yapısı itibarı ile 'kazanan her şeyi alır' felsefesine çok uygun değil. Şu anda ciro açısından üçüncü ve dördüncü sırada olan şirketlerin bile keyfinin yerinde olduğunu düşünüyorum" diye konuştu.
23 Haziran 2010 itibariyle test yayınından çıktıklarını ve geçen sürede yaklaşık olarak 400 bin üyeye ulaştıkları bilgisini veren Hatipoğlu, şu an için Istanbul, Ankara, İzmir ve Bursa olmak üzere 4 şehirde yayında olduklarını ancak ay sonuna kadar 10 şehirde daha faaliyete geçeceklerini belirtti
"FARKLI ALANLARDA DA VARIZ"
Yemek-güzellik-sağlık üçlüsünden farklı olarak başka alanlarda da fırsatlar sunduklarını anlatan Hatipoğlu, şöyle konuştu:
"Mesela outdoor aktivitelerde bizi devamlı takip eden bir kitle var. ATV ile gezinti, Türkiye’nin en lüks tekneleriyle yelkencilik eğitimi gibi alternatif programlar sunmayı seviyoruz. Bunun dışında sağlık-güzellik fırsatları, seçkin işletmelerde yemek fırsatları ya da indirimli sinema biletleri her zaman için sitemizde kendine yer bulabiliyor."
Hatipoğlu, şimdiye kadar binlerce lazer epilasyon kuponu sattıklarını, insanların kendilerini şımartabildikleri masaj gibi fırsatların da çok ilgi gördüğünü, ayrıca kaliteli işletmelerde indirimli yemek, havuz ve plaj fırsatlarının da her zaman çok satanlar arasında yer alabildiğini söyledi.
Hatipoğlu, şu anda 3 değişik sektörden 3 önemli zincir mağaza ile sözleşme imzalama aşamasında olduklarını sözlerine ekledi.
EN ÇOK BUZ MÜZESİ FIRSATI SATILDI
Grupanya Genel Müdürü Baran Dilber de daha yeni başlamalarına rağmen kısa sürede 120 bin üyeye ulaştıklarını söyledi.
Hedef kitlelerinin öncelikle bulunduğu şehri gerçek anlamda yaşamak isteyenler olduğunu kaydeden Dilber, "Biz de onlar için ekonomik fırsatlar yaratarak, şehri daha yoğun yaşayabilmelerini sağlıyoruz. Bugüne dek üyelerimize 100’ü aşkın fırsat sunduk. Toplamda da 65 bin fırsat sattık" dedi.
Â
Grupanya’da ürün, mekan, eğlence, kültür ve sanat, etkinlik, yiyecek-içecek, masaj ve spor gibi konularda fırsatların yer aldığını anlatan Dilber, şöyle devam etti:
Â
"En çok ilgi gören fırsatlar arasında spa, masaj, yoga dersleri ve restoranlara yönelik sunduğumuz fırsatlar yer alıyor. Örneğin, Sanda SPA’dan sunduğumuz Sanda Breaks masajına yönelik fırsat tam 1.133 kişi tarafından satın alındı. %87 indirimli yoga eğitimi fırsatımız ise 1.937 kişi tarafından satın alındı. %50 indirimli Pazar brunch fırsatımız 2.650, %50 indirimli buz müzesi giriş fırsatımız ise 4.232 adet satıldı."
Şu anda sadece İstanbul’daki hizmet verdiklerini belirten Dilber, ancak 3 ay içinde yeni şehirler de ekleyeceklerini belirtti.
Â
Â