<B> Hanife BAŞ</B>
Oluşturulma Tarihi: Kasım 23, 2002 13:57
Devletler ve şirketler yalnızca fiziksel değil, sanal saldırı tehlikesiyle de karşı karşıya. Kamu ve özel kuruluşların yüzde 70'i bilgilerini bilgisayar ağlarında saklıyor. 11 Eylül Saldırısı'nın ardından şirketler ağ güvenliği konusunda daha dikkatli davranıyor. İnternet ve ağ güvenliği konusunda dünyanın en büyük şirketi Symantec, Türkiye'de kamu kuruluşları başta olmak üzere beş bin şirketin güvenliğini sağlıyor. Virüs koruması, internet içeriği, e-posta filtrelemesi gibi çözümleri bulunan şirket iki yıl içinde Türkiye'de de lider oldu.
İnternet teknolojileri geliştikçe, güvenlik sorunları da artıyor. Dünyanın her yerinde her gün yeni güvenlik açıkları ve sorunları tespit ediliyor. Günümüzde şirket ve kurumların değerlerinin yaklaşık yüzde 70'i network'lerinde (bilgisayar ağlarında) yer alıyor.
İnternet ve network güvenliği konusunda entegre çözümler sunan Symantec dünyada bu alanda lider durumda. Merkezi ABD'de bulunan şirket, aralarında Türkiye'nin de bulunduğu 38 ülkede faaliyet gösteriyor. 2001 yılı geliri 718 milyon
dolar. 2002'de 375 milyon dolara beş şirket satın aldı. Beş bin çalışanı var.
Anti virüs, saldırı tespit gibi yazılımları bir araya getirerek sunduğu çözümler güvenlikte yeni bir sayfa açtı. Şirket dünya çapında kuruluşlara, güvenlik duvarı, sanal ağ oluşturma, virüs koruması, internet içeriği ve e-mail filtrelemesi gibi konularda çözümler sunuyor.
Symantec ürünleri Türkiye'de altı yıldır distribütör yöntemiyle satılıyordu. Şirket iki yıl önce Türkiye'de ofis açtı. Türkiye'deki 10 milyon dolarlık kurumsal internet ve ağ güvenliği pazarındaki payı yüzde 30 düzeyinde. Bu yıl sonunda bu rakamın yüzde 40'a ulaşması bekleniyor. Symantec'in internet ve network güvenliği pazarında dünyadaki payı ise yüzde 17.
Symantec Türkiye Müdürü Gökhan Say, Türkiye'de internet güvenliğinde halen istenilen noktaya gelinmediğini belirterek, şirketlerin konuya gereken önemi vermediğinin altını çiziyor.
Kamu kurumlarının internet ve network güvenliğinin, şirketlere göre daha fazla bilincinde olduğunu ifade ediyor:
‘‘Kamuda beklediğimizin ötesinde bir bilinç düzeyi var. Kamu kuruluşları özel sektörden daha fazla hassasiyet gösteriyor. Bu tüm dünyada da böyle. Güvenliğe önem vermeyen şirketlerin başına önemli sorunlar gelebilir. Özellikle orta ölçekli şirketler benim network'üme kim, niye saldırsın diye düşünüyorlar. Bu çok yanlış. Eğer bir şirket sürekli rakiplerinden geri kalıyorsa. Bunun nedeni onun bilgilerinin çalınıyor olması olabilir. Gartner şirketinin analizine göre önümüzdeki üç yıl içinde network’lerin yüzde 60'ı hack (saldırı) edilecek.‘‘
Türkiye'deki bankaların büyük bölümü, Başbakanlık da dahil olmak üzere Ankara'daki bütün kamu kuruluşları, Symantec ürünlerini kullanıyor. Türkiye'de Symantec ürünlerini kullanan toplam şirket sayısı ise beş bin. Müşterileri arasında 300 kamu kuruluşu var. Şirket, cirosunun yüzde 30'unu kamu kurumlarından elde ediyor. Bütün bakanlıklar, müsteşarlıklar Symantec ürünleri kullanıyor. Norton Antivirüs, Symantec Security Manager, Symantec Client Security en çok kullanılan yazılımları arasında yer alıyor.
KRİZİN ETKİSİ
Say'a göre, ABD'deki 11 Eylül saldırısı internet güvenliğine verilen önemi da artırdı. Krizle beraber güvenlik isteği daha üst düzeylere çıktı. Teknolojideki gelişme sonrası sistem saldırıları kolaylaştı.
Say, saldırıların yüzde 60'ının şirketlerin kendi çalışanları tarafından gerçekleştirildiğini söylüyor. Bu nedenle Symantec'in çözümleri hem internetten gelebilecek hem de çalışanların yapabilecekleri ihlal ve saldırılardan korunmayı sağlıyor. Say, şirketlerin güvenlik işini bünyelerinde çalışan bir bilgi işlem çalışanına yaptırdıklarını belirterek, güvenliğin yan iş olarak yapılanmayı kabul etmeyecek bir konu olduğunu dile getiriyor.
Krizde BT sektöründeki yüzde 60'lık küçülmeye karşın kendilerinin yüzde 10'luk büyüme kaydettiğini belirtiyor:
‘‘Symantec, Türkiye'ye krizlerin ortasında, 2000 yılında geldi. Şirketin Türkiye'ye yaklaşımı kısa vadeli değil. Türkiye'de önemli bir potansiyel var. Pazar gelişmeye açık. Kriz bizim açımızdan olumsuzluk olabilir. Ama eninde sonunda bitecek.‘‘
Krize karşın büyümelerini kullanıcıya yakın olmalarına bağlıyor: ‘‘700 bayimiz var. Bayilerimize eğitimler verdik. Eğitimlerimiz geleneksel Symantec eğitimleri haline dönüştü. İş ortaklarımıza yönelik sertifikasyon programları uyguluyoruz. Son kullanıcıya doğru hizmet vermeye başladılar. Müşteriler de artık daha memnun.‘‘
Symantec, önümüzdeki yıllarda Türkiye'de entegre güvenlik yaklaşımının en doğru şekilde son kullanıcıya verilmesini ve kullanıcıların bilinçlenmesini sağlamayı hedefliyor.