İnternet, reklamda kriz dinlemedi 2012’de 100 milyar dolara ulaşacak

Güncelleme Tarihi:

İnternet, reklamda kriz dinlemedi 2012’de 100 milyar dolara ulaşacak
Oluşturulma Tarihi: Ekim 28, 2010 00:00

WAN-IFRA Başkanı Christoph Riess, İstanbul’da gerçekleşen Dijital Yayıncılık Konferansı’nda, “2009’da 50 milyar dolar olan internet reklam pazarı, 2012’de 100 milyar dolara çıkacak” dedi.

DÜNYADA 120 ülkede 18 bin yayıncı ve 15 bin internet kuruluşunun üye olduğu, alanında en önemli küresel meslek örgütü olan Dünya Gazeteler ve Gazete Yayıncıları Birliği (WAN-IFRA) dün İstanbul’da 18’inci Dünya Dijital Yayıncılık Konferansı’nı düzenledi. Konferansın açılışında konuşan WAN-IFRA Başkanı Christoph Riess, internet reklam pazarının büyümesine dikkati çekti. 2009’da 50 milyar dolar olan internet reklam pazarının 2012’de 100 milyar dolara ulaşmasının beklendiğini vurgulayan Riess, “Ekonomik krizle birlikte televizyon ve gazete reklamlarında düşüş yaşandı. Televizyon reklamları 2010’a doğru tekrar yükselişe geçti. İnternet reklamları ise krizde bile yükselişteydi” dedi.

İnternet reklamları artıyor

2009’da dünya reklam pazarının yüzde 75’ini televizyon, gazeteler ve internet, yüzde 25’ini ise diğer yayın organlarının paylaştığını belirten Riess, 2012’de çok az değişiklikle bu oranların yüzde 77’ye yüzde 23 olacağını söyledi. Verdiği oranların yanıltıcı olmaması gerektiğini belirten Riess, “Gazete reklamları kan kaybediyor. Gazete reklamlarının azaldığı oranda internet reklamları artıyor” dedi. Riess, dergi, radyo, sinema ve outdoor reklam pazarının hep aynı seviyeyi koruduğunu söyledi. Yaşa göre e-mail ve sosyal medya kullanım oranlarını açıklayan Riess, 18-29 yaş arasındaki kesimin e-mail ve sosyal medyayı neredeyse aynı oranda kullandığını, 50-60 yaş arasında ise e-mail kullanım oranının aynı kalırken sosyal medya kullanım oranının yaklaşık yüzde 40 azaldığını anlattı.

Telefondan haber okuma

iPhone’un çıkması ile mobil internette devrim yaşandığını ifade eden Reiss, iPhone’u olanların yüzde 80’inin telefonundan haber okuduğunu hatırlattı. Diğer akıllı telefonların da pazarı büyüttüğünü belirten Reiss, şunları söyledi: “Tablet bilgisayarlar da piyasayı hareketlendirdi. Ancak iPad gibi tabletler biraz çakıyı andırıyor. Çakının üzerinde tornavidadan kürdana herşey var. Ancak vida sıkıştıracağımız zaman çakı değil, gerçek tornavida arıyoruz. Cep telefonu ve dizüstü bilgisayar varken bunların bir bileşkesi olan tabletlerin kalıcı olup olmayacağını göreceğiz.”

Sosyal medya yatırımı

Sosyal medyanın öneminin giderek arttığını kaydeden Reiss, “Ancak bu alana ayrılan pazarlama bütçeleri halen çok düşük. 2009’da bu alanda harcanan reklam gideri ABD’de 1.40 milyar dolar, ABD dışında 1.13 milyar dolar olurken, 2010’da ABD’de 1.68 milyar dolar, ABD dışında 1.62 milyar dolar olarak gerçekleşti. Yani bu alana reklam yatırımı halen yavaş ilerliyor” dedi.

İnternette ‘en çok ziyaret’ liginde Avrupa’da hiç gazete yok, bizde 2 tane var

DOĞAN Gazetecilik Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, konferansta dünya gazetecilerine Türk medyasındaki gelişmeleri aktarırken, şunları dile getirdi:

Reklam piyasası 2009’da yüzde 14 küçüldü. 2010’da ise yüzde 30 büyüdü. Ancak bu toplam reklam pazarı. TV reklamları pastadan yüzde 53 pay alıyor. Gazeteler ise yüzde 26 ile ikinci sırada ama payı azalıyor. Online, hem de TV reklamları gazetelerin reklam pastasından pay alıyor.

Türkiye’de en fazla ziyaret edilen ilk 20 site içerisinde Milliyet ve Hürriyet gazeteleri ile Doğan Online internet sitelerinin bulunuyor. Bugün Türkiye’de 25 milyon civarında tekil internet kullanıcısı var. Türkiye’de en çok tıklanan internet siteleri arasında Milliyet Grubu’ 7’nci Hürriyet grubu 8’inci sırada yer alıyor. Avrupa da en çok ziyaret edilen sitelerin arasında hiçbir gazete yer almazken Türkiye de ki en çok ziyaret edilen sitelerin içinde iki gazetenin yer alması çok önemlidir.

Dijital devrim medyada 20 yıl önce başladı. Doğan Gazetecilik olarak internet stratejimizi tek bir haber portaline odaklamadık. Gazetelerimizin ana işleri haber ve yorum üretmek olsa da biz biliyoruz ki bizim okurlarımız hangi sinemaya gitmek, hangi arabayı almak, hangi şehre seyahat etmek ya da yeni bir iş bulmak için aslında bizim gazetelerimize başvuruyor. Bu ihtiyaçlarını internette güvendikleri markalarla giderebilmeleri için; milliyet.com.tr; arabam.com, milliyet emlak, real age, bizebiz.com, araki bulaki.com, hangirestoran.com, hangi otel.com ve yenibiriş gibi siteleri kurduk.

İnternette televizyon gibi yayın yapıyoruz

ŞİLİ’deki maden kazasına ve toprak altında kalan 33 madencinin kurtarılması sürecinde yayınladıkları haberlere değinen BBC Multimedya Editoryal Geliştirme Başkanı Pete Clifton, “Madencilerin çıkarıldığı gün internet sitemizden de kurtarılma görüntülerini canlı yayınladık. Bu tür olaylarda internet sitesini de televizyon gibi kullanabiliyoruz” dedi. Arama motoru optimizasyonunun çok önemli olduğunu belirten Clifton, arama motorları aracılığı ile içeriklere daha rahat ulaşılabilmesi için basit ve sade başlıklar kullanmaya özen gösterdiklerini söyledi.

Her bölgeye ayrı manşet

KONFERANSTA “BBC Multi-Medya Gazeteciliği” başlıklı sunum yapan BBC Multimedya Editoryal Geliştirme Başkanı Pete Clifton, BBC’nin kamu hizmetini ön planda tutarak online servislerini geliştirdiğini söyledi. BBC’nin internet sitesinde yer alan parlamentodaki konuşma ve haberlerin video görüntülerinin yayınlandığı “Democracy Live” hizmetinden söz eden Clifton, “Okuyucular haberi okurken bir yandan da haber ile ilgili görüntü ve fotoğraflara bakabiliyorlar. Bu sayfanın hem görsel açıdan iyi olmasını, hem de okuyucuya istediği bilgiyi her türlü aracı kullanarak vermemizi sağlıyor” dedi. BBC’nin internet sitesindeki dünya başlığı altında bulunan ülkelere ve bölgelere ait sayfaların ayrı manşetleri olduğunu belirten Clifton, “Bu haberlerin hepsi tek bir noktada yayınlanıyor. Fakat örneğin ABD sayfasına girerseniz o an ABD’yi ilgilendiren en önemli haberi anasayfada görüyorsunuz” dedi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!