Güncelleme Tarihi:
Üniversite, lise öğrencisi olan ve çalışan, çalışmayan, 15-30 yaş arası toplam 4 bin 300 genç ile online ve yüz yüze görüşülerek yapılan araştırmada, Türkiye'deki gençlerinin medya tüketim alışkanlıkları incelendi.
Araştırma sonuçlarına göre üniversite gençliği, televizyon başında geçirdiği zamanın 3 katını internette dolaşarak geçirirken, katılımcı her 4 lise öğrencisinin 3'ü internette dolaşırken aynı zamanda başka şeylerle de ilgileniyor.
Gençliğin üçte biri için internet, “yokluğunda yaşayamayacakları bir şey” anlamına gelirken, gençlerin dikkatlerini toplayıp konsantre oldukları “tek” zaman e-maillerini kontrol ettikleri ve online oyun oynadıkları saatler oluyor.
Araştırmaya katılan lise ve üniversite öğrencilerinin internete girdiklerinde aynı anda ortalama 3 sayfa açık oluyor. En çok bağlı kalınan sayfa Facebook olurken, Facebook'ta reklam tıklanma oranı liseliler için yüzde 11, üniversiteliler için yüzde 14 oldu.
Lise öğrencileri yüzde 73, üniversite öğrencileri yüzde 90 oranında e-posta kullanırken, internetten alışveriş oranları lise öğrencileri için yüzde 22, üniversite öğrencileri için yüzde 41 oldu.
Üniversite öğrencilerinin yüzde 87'si, lise öğrencilerinin yüzde 67'si internete girme amacının sosyal paylaşım sitelerinde dolaşmak olduğunu belirtirken, lise ve üniversite öğrencilerinin sohbet/chat programlarına yönelik ilgileri çalışanlara ve okumayan-çalışmayanlara göre daha düşük düzeyde.
Mobil internet kullanımı özellikle okuyan gençlerde gün geçtikçe yaygınlaşırken, öğrenci olanların neredeyse yarısı internete cep telefonlarından da bağlanıyor.
Üniversite öğrencilerinin gazete ve radyoya yönelik ilgisi daha yüksek
Araştırma sonuçlarına göre, üniversite öğrencilerinin gazete ve radyoya yönelik ilgileri lise öğrencilerine göre daha yüksek oldu.
Lise öğrencilerinde, haftada 30 saat ile internet kullanımı medya tüketiminde ilk sırada yer alırken, bunu haftada 14 saatle TV izleme, 12 saatle radyo dinleme, 10 saatle gazete okuma izledi. Araştırmaya katılan lise öğrencilerinin yüzde 26'sı her hafta dergi okumaya vakit ayırdığını söyledi.
Bir üniversite öğrencisi haftada en az 42 saatini internet başında geçirirken, üniversitelilerin internetten sonra en fazla tükettikleri medya kanalları haftada 14 saat ile TV, 12 saat ile radyo, 8 saat ile gazete olarak sıralandı. Dergi okuyanların oranı yüzde 28'de kaldı.
Youth Republic Ajans Başkanı Serhat Gürcü, araştırmanın 7 ayda hazırlandığını belirterek, şu bilgileri verdi:
“4 bin 300 gençle (üniversiteliler, liseliler, çalışan gençler, okumayan ve çalışmayan gençler) görüşüldü. Evlere kameralar yerleştirildi, anketler yapıldı. Özetle iyice derinlere inildi. Yine gördük ki, gençleri aynı kabul etmemek gerekiyor. Örneğin liselilerin sadece yüzde 11'i Facebook reklamlarına tıklarken, üniversitelilerde bu oran yüzde 14'e çıkabiliyor.”