Güncelleme Tarihi:
Birinci olan çalışmanın hikayesini ise Titrifikir ekibi şöyle anlattı: “Birçok konuda olduğu gibi otizm konusunda da en büyük bariyerlerden biri konuyla ilgili yeterli farkındalık olmamasıydı. İnsanlar otizmi duymuşlar, fakat ne olduğunu tam olarak anlayamamışlardı. İşte bu umursamazlığı ve ilgisizliği yaratıcı çalışmanın merkezine almaya karar verdik. Otizmli çocuklar doğru ve yeterli eğitimi alamadıkları zaman sosyal iletişim becerilerini geliştirmekte zorlanıyor ve karşılarındakiyle göz teması kuramıyorlardı. Tıpkı otizmli olmayan bireylerin umursamadıkları, görmezden gelmek istedikleri bir durum karşısında, istemli ya da istemsiz şekilde, ilgisizliklerinin bir göstergesi olarak gözlerini kaçırması gibi… Biz de bu iki benzer göz hareketini birbiriyle ilişkilendirmeye karar verdik. Otizmli olmayan bireyler, otizmin ve otizmlilerin tam olarak ne olduğunu bilmedikleri, ihtiyaçlarını anlamadıkları için otizmi bir hastalık gibi de algılıyorlar ve bu yüzden otizme kafalarını çeviriyorlardı. Otizmli çocukların göz teması kuramamaları, gözlerini kaçırmaları durumunu hedef kitlemizin iç görüsüyle birleştirdik. Böylece ortaya ‘Asıl gözlerini kaçırması gereken sizsiniz’ ilanı çıktı.”
Hürriyet Özel Ödülü yarışmasında birinci olan çalışmanızın hikayesini anlatabilir misiniz? (Hangi “insight” üzerinden ilerlendi, bulunan yaratıcı fikir nasıl doğdu, tasarım aşamasında neler yaşandı gibi... )
Mesaimizin önemli bir bölümünü otizmi ve Türkiye’de otizmle ilgili sorun alanını anlamaya harcadık. Birçok konuda olduğu gibi otizm konusunda da en büyük bariyerlerden biri konuyla ilgili yeterli farkındalık olmamasıydı. Çeşitli STK’ların yıllardır sürdürdüğü iletişimlerle konunun belli bir bilinirlik seviyesine geldiğini gördük. İnsanlar otizmi duymuşlar, fakat ne olduğunu tam olarak anlayamamışlardı. Anlamaya başlasalar bile bir yakınlarında otizm yoksa çoğunluk konuyu içselleştiremiyor ve yeterince umursamıyordu. İşte bu umursamazlığı ve ilgisizliği yaratıcı çalışmanın merkezine almaya karar verdik. “Umursamama”yı kavramsallaştırmamız gerekiyordu.
Otizmli çocuklar doğru ve yeterli eğitimi alamadıkları zaman sosyal iletişim becerilerini geliştirmekte zorlanıyor ve karşılarındakiyle göz teması kuramıyorlardı. Tıpkı otizmli olmayan bireylerin umursamadıkları, görmezden gelmek istedikleri bir durum karşısında, istemli ya da istemsiz şekilde, ilgisizliklerinin bir göstergesi olarak gözlerini kaçırması gibi… Biz de bu iki benzer göz hareketini birbiriyle ilişkilendirmeye karar verdik.
Otizmli olmayan bireyler, otizmin ve otizmlilerin tam olarak ne olduğunu bilmedikleri, ihtiyaçlarını anlamadıkları için otizmi bir hastalık gibi de algılıyorlar ve bu yüzden otizme kafalarını çeviriyorlardı.
Otizmli çocukların göz teması kuramamaları, gözlerini kaçırmaları durumunu hedef kitlemizin iç görüsüyle birleştirdik.
Böylece ortaya “Asıl gözlerini kaçırması gereken sizsiniz.” ilanı çıktı. Bundan sonraki süreçte bu fikri ve başlığı ilana taşımak gerekiyordu.
Tasarım aşamasında birçok farklı yol üzerinden gittik. İlanın daha çok dikkat çekmesi için ilanı nasıl interaktif hale getirebiliriz diye düşündük. Bu beyin fırtınaları sırasında okuyanın da gözlerini kaçırabileceği bir ilan fikri çıktı.
Metni, ilanın farklı noktalarına yerleştirerek böylece okuyucunun da bir şekilde ilandaki çocuktan gözünü kaçırmasını sağladık.
Hürriyet Özel Ödülü yarışmasında birinci olan çalışmanızın bu ödülü kazanmasını sağlayan özellikler sizce neler?
Bulduğumuz fikrin kuvvetli bir içgörüden çıkıyor olmasının büyük etkisi olduğunu düşünüyoruz.
Görselin ve metnin gücüyle bu içgörüyü karşıya net ve hızlı şekilde geçirebildiğimizi düşünüyoruz. Üstelik bunu yaparken okuyucuyu da ilanın içine çekmemizin ve onun da ilandan gözünü kaçırmasını sağlamamızın etkili olduğuna inanıyoruz.
Ayrıca okuyanı biraz rahatsız eden tonalitenin de etkisinin büyük olduğunu düşünüyoruz.
Ajansınız TitriFikir’in reklam yaratıcılığı yarışmalarına yaklaşımı nedir? Yaratıcılık yarışmalarının sektöre katkısına ilişkin bir değerlendirme yapar mısınız? Kırmızı hakkında düşünceleriniz nelerdir?
Reklam yarışmalarının, hem sektörün yaratıcılık seviyesinin yükselmesine hem de yaratıcıların motivasyonunu artırma konusunda oldukça önemli katkı sağladığını düşünüyoruz. Özellikle reklam yaratıcılığı yarışmalarında sağlanan ilham ve motivasyonun günlük işlerimize katkı sağladığını görmek heyecan verici oluyor.
Kırmızı, sektörün en prestijli yarışmalarından biri. Kendisini sürekli yenileyerek, her sene yeni kategoriler ekleyerek yeniliyor ve dinamikleri sürekli değişen reklam sektörünü daha da zinde tutuyor.