Ä°nÅŸaat küçüldü, çimento büyüdü, öyleyse kaçak var

Güncelleme Tarihi:

İnşaat küçüldü, çimento büyüdü, öyleyse kaçak var
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 10, 2004 00:00

Türk çimento sanayii, geleceÄŸe, Avrupa BirliÄŸi’ne hazırlanıyor. Kalite ve çevre konusunda devletin baskısı olmadan sektörün kendine çeki düzen verdiÄŸini söyleyen Türkiye Çimento Çimento Müstahsilleri BirliÄŸi BaÅŸkanı Adnan Ä°ÄŸnebekçili, ‘GeleceÄŸe artık daha rahat bakıyoruz. Kalite ve çevre konusunda Avrupa standartlarıyla uyum içindeyiz’ dedi.TÃœKETÄ°MÄ°N en üst seviyeye ulaÅŸtığı 1998 yılının hálá yüzde 20 gerisinde olan Türk çimento sanayii, geleceÄŸe, Avrupa BirliÄŸi’ne hazırlanıyor. Kalite ve çevre konusunda devletin baskısı olmadan sektörün kendine çeki düzen verdiÄŸini söyleyen Türkiye Çimento Çimento Müstahsilleri BirliÄŸi (TÇMB) BaÅŸkanı Adnan Ä°ÄŸnebekçili, ‘Çimentocular geleceÄŸe artık daha rahat bakıyor. Kalite ve çevre konusunda Avrupa standartlarıyla uyum içindeyiz’ diyor. 2003’te inÅŸaat sektörünün yüzde 16 küçülmesine karşın, çimento sektörünün yüzde 5 büyüdüğüne dikkat çeken Ä°ÄŸnebekçili, ‘Bu bizi ÅŸaşırttı ama çözemedik. Ä°hracat rakamlarını da biliyoruz. Bunun izahını bir Ä°talyan uzman yaptı. Yapı yönetmeliklerinin ilk çıkışında kaçak inÅŸaatlar artıyormuş’ uyarısında bulunuyor. Aynı zamanda Set Group Holding Genel Müdürü de olan Adnan Ä°ÄŸnebekçili ile Türkiye’deki çimento sektörünün bugünkü durumu ve geleceÄŸinin yanısıra Set Group’un yatırım planlarını konuÅŸtuk.Çimento sektörü, kriz öncesi günlerine ulaÅŸabildi mi?- 1998’de 34.5 milyon tonla, çimento tüketimi açısından en üst seviyeye eriÅŸtiÄŸimiz yıl oldu. 98’den sonra depremin yarattığı belirsizlik ortamı, arkasından 2000 ve 2001’de yaÅŸanan ekonomik ve mali krizler çimento sektörüne de inÅŸaat sektörüne de darbe vurdu. 34.5 milyon tonluk çimento tüketimi 2001’de 25.5 milyon tona geriledi. İç piyasada yoÄŸun rekabet ortamında fiyatlar da çöktü. Sektör çok ciddi krize girdi. 2002’den itibaren küçük de olsa bir toparlanma oldu. Bugün yine de o rakamların gerisindeyiz. Ä°nÅŸaat sektöründe toparlanma iÅŸaretleri görüyor musunuz?- Kriz öncesine göre inÅŸaat sektörü hálá yüzde 30, çimento sektörü yüzde 20 daha küçük. Son iki yıldaki geliÅŸmeler ise ilginç. Ä°nÅŸaat 2002’de yüzde 5.7 küçülürken, içerde çimento tüketimi yüzde 6.7 artmış. 2003’te inÅŸaat sektörü yüzde 16 küçülürken, çimento yüzde 5 büyüyor. Bu bizi ÅŸaşırttı ama çözemedik. Ä°hracat rakamlarını da biliyoruz. Bunun izahını bize bir Ä°talyan uzman yaptı. Çünkü onlar da bunu yaÅŸamış. Depremden sonra çıkartılan yeni Yapı YönetmeliÄŸi’nin, müteahhitlerden projeyi yapana, tullanılan malzemeye kadar herkesi baÄŸlayıcı hükümleri var. Bu tür yönetmeliklerin ilk çıkışında her zaman kaçak inÅŸaat olayı da büyüyormuÅŸ. Kontrolü artırdığınızda, denetimini saÄŸlıklı yapamıyorsanız kaçaÄŸa kaçış oranı da artıyor. Türkiye’de kaçak inÅŸaatların son üç yılda çok arttığından endiÅŸe ediyorum.Sektörünüz Avrupa BirliÄŸi için hazırlıklarını yapıyor mu?- Çimentocular geleceÄŸe artık çok daha rahat bakıyor. Önümüzdeki fırsatlar, tehlikeler nedir? Bunların deÄŸerlendirmesini yaptık. Bu süreçte en önemli konu çevre. Avrupa BirliÄŸi’ne giriÅŸle birlikte kendimize çeki düzen vermemiz gerektiÄŸni biliyoruz. Kalite konusunda tamamiyle Avrupa standartlarıyla ÅŸimdiden uyum içindeyiz. CE için hazırlıklarımızı tamamladık. Devlet kalite ve çevre konusunda bize baskı yapmadan biz kendi kendimize bu konuları hallettik. Ayrıca, Avrupa markası olan CE’nin iç pazarda satılan çimentolarda da kullanılması için hazırlıklarımızı tamamladık. Türkiye’nin çimento üretim kapasitesi nedir?- Türkiye’de ÅŸu anda 36 milyon ton klinker kapasitesi var. Bununla normal ÅŸartlarda 50-55 milyon tona varan çimento üretilebilir. Türkiye’de iç talebin en yukarı çıkabileceÄŸi rakam 45 milyon ton. Bu rakama en erken 2012-2015 yılında ulaşılabilir. Yani her zaman Türkiye’de çimento fazlası olacak.Ä°hracatta sektör nerede, pazar dağılımında hangi ülkeler ağırlıklı?- Türk çimento sektörü ÅŸu anda yıllık 10.5 milyon tonla, dünyanın en büyük ikinci ihracatçısı. Önümüzde Tayland var. Ä°hracat yapılan pazarlarda ise önemli deÄŸiÅŸiklikler yaÅŸanıyor. Eskiden Kuzey ve Batı Afrika’ya daha çok mal giderken, 2003’te ABD ve Avrupa BirliÄŸi ülkelerine ihracatta artış var. Navlun miktarları artınca, Tayland, Hindistan gibi ülkelerin ABD ve AB pazarlarına gelme imkanı azaldı. Irak’ta umduÄŸumuzu bulamayabilirizIrak gelecekte sektör için cazip bir pazar mı?- 2003’ün ikinci yarısından itibaren Irak’a çimento ihracatı arttı. 2002’de 40 bin ton olan ihracat 2003’te 600 bin tonun üzerine çıktı. Bunlar kamyonla yapılan ihracatlar. Yüklü miktarlı gemiyle yapılan ihracatlar henüz baÅŸlamadı. Sorunlar var. Irak’ta çimento tüketimi artsa da, bizim bu ülkeden alacağımız pay umduÄŸumuz kadar artmayabilir. Alınan fabrikalara 325 milyon dolar harcandıÖzelleÅŸtirmeden alınan çimento fabrikaları bugün hangi noktaya geldi?- Set Group ÅŸu anda Türkiye pazarında 4’üncü büyüklükte. 3 milyon tona yaklaÅŸan toplam satışlarımız Türkiye içi tüketimini yaklaşık yüzde 9’u. ÖzelleÅŸtirmeden alınan bütün fabrikalar yeniden yapılandı. Bugün hepsi farklı bir kültürle çalışıyor. Bu deÄŸiÅŸimi 14 yılda yaÅŸadık. Fabrikalara 300 milyon dolar, çevreye 25 milyon dolarlık yatırım yaptık.SaÄŸlıklı büyümenin sinyallerini alıyoruzEkonomideki geliÅŸmeleri nasıl deÄŸerlendiriyorsunuz?- Ekonomide daha saÄŸlıklı bir büyümeye doÄŸru gidiÅŸin sinyallerini alıyoruz. Bu kez geçmiÅŸte yaÅŸadığımız krizlerden farklı olarak kayıpların kısa sürede telafi edilemeyeceÄŸini biliyoruz. Daha dengeli bir büyüme dönemine girildi. Türkiye ekonomisinde çok ciddi disiplinler yerleÅŸiyor. Ekonomi bundan sonra sürdürülebilir büyüme dönemine geçiÅŸ içinde diye düşünüyorum. Çok ciddi bir siyasi kriz olmazsa ve ekonomide çok büyük hatalar yapılmazsa dengeli büyüme içine girilecek. Bu da, saÄŸlıklı büyümeyi ifade ediyor. Sanayici olarak önümüzdeki 10-15 yılı saÄŸlıklı görebilirsek, yatırım planlaması yapabiliriz.Yeni yatırım fırsatları çıkarsa deÄŸerlendiririzSet Group’un Türkiye’de yeni yatırım planları var mı?- Türkiye’deki olumlu geliÅŸmeler sürerse yeniden yatırımların önünün açılacağına inanıyorum. Åžirketimiz Akdeniz havzası içindeki en kuvvetli uluslararası ÅŸirketlerden biri. ADNAN Ä°ÄžNEBEKÇİLÄ°SET Group Holding Genel Müdürü ve Murahhas Azası Adnan Ä°ÄŸnebekçili, 1949 Pazarcık doÄŸumlu. 1971, OrtadoÄŸu Teknik Ãœniversitesi Makine MühendisliÄŸi Fakültesi mezunu. Yüksek lisansını tamamladıktan sonra ABD’de Carnegie-Mellon Ãœniversitesi’nde sanayi iÅŸletmeciliÄŸi üzerine yüksek lisans yaptı. Ardından Sanayi ve Ticaret BaÅŸkanlığı Sanayi Dairesi Dış Ä°liÅŸkiler Åžubesi’nde çalıştı. Bir yıl ABD’de araÅŸtırma asistanlığı yaptı. Ä°ki yıl Hema DiÅŸli’de çalışıp Taksan’a geçti, 1984’de Taksan Genel Müdür ve Yönetim Kurulu BaÅŸkanlığı’na, 1988’de Makina Takım Endüstrisi Genel Müdürlüğü’ne getirildi. 1989’da Makine ve Kimya Endüstrisi Kurumu (MKE) Genel Müdür ve Yönetim Kurulu BaÅŸkanlığı’na atandı. 1991’de Set Group Holding Genel Müdür ve Murahhas Azalığı’nı üstlendi. Ä°ÄŸnebekçili, aynı zamanda Türkiye Çimento Çimento Müstahsilleri BirliÄŸi (TÇMB) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!