Abay, Ekim ayında göreve başladığında kendisine “1 ay içinde bütün şubeleri gezmek” hedefi koyduğunu, ilk 30 gün sonunda 320 şube ziyaret ettiğini ve şube müdürleri ile çalışanları dinlediğini anlattı.
Bankanın üç ana hedefini “Türkiye'nin geleceğine katma değer sağlayacak alanlarda finansal destek sağlamak”, “kısa vadede güçlü rakip, uzun vadede rakipsiz olmak”, “Türkiye'nin en çok çalışılmak istenen kurumu olmak” olarak özetleyen Abay, Türkiye'nin ekonomik stratejisine paralel bankacılık yapmak, tasarrufu teşvik etmek ve ihracatçıyı desteklemek istediklerini söyledi.
Pınar Abay, Türkiye'nin tasarruf oranının, birçok ülkenin gerisinde olduğuna değinerek, tasarruf konusunda “en bilinir banka” olmanın ve bu konuda bilinçlendirmenin, birincil öncelikleri olduğunu kaydetti.
Bu alanda yaptıkları ilk yatırımın Turuncu Hesap olduğunu dile getiren Abay, şu bilgileri verdi:
“Biz buna 2011 yılında çok ciddi bir yatırım yaptık. Bu yatırımın sonucunu da şu anda almaya başladık. 2011 yılında mevduat müşteri sayımızı, Turuncu Hesap'la beraber 2,5 katı kadar artırdık. Sektörde mevduat yüzde 11 büyürken, bizim bireysel TL mevduatımız yüzde 36 büyüdü. Bireysel mevduattaki pazar payımız da 1 yıl içerisinde yüzde 2,2'den yüzde 2,9'a çıktı. Bu stratejimizdeki kilit nokta, büyük mevduat sahiplerinin yanı sıra küçük mevduat sahiplerini, 50 bin TL'nin altındaki mevduat sahiplerini bankamıza çekebilmekti. Müşteri başına ortalama bakiyemiz şu anda 14 bin lira seviyesinde. Bugün sektörde 1 milyon TL ve üstünde mevduat oranı yüzde 45, bizde bu oran yüzde 6. Neden? Çünkü bizim odaklandığımız strateji, 250 bin TL ve altı mevduattır. Bizde bu oran yüzde 80, sektörde yüzde 40. Herhalde sektördeki en tabana yaygın mevduata sahip banka biziz diye tahmin ediyoruz.”
Turuncu Hesap ürününe yatırım yapmaya devam edeceklerini vurgulayan Abay, “Çünkü hem müşterilerimize burada daha çok kazandırabiliyoruz, hem de banka olarak küçük mevduat tabanını kendimize müşteri olarak edinmiş oluyoruz” dedi.
ING'nin bütün dünyadaki değişik tasarruf ürünlerini incelediklerini, bu yıl içerisinde planladıkları 2 tane değişik tasarruf ürünü bulunduğunu belirten Abay, bunlardan birinin daha uzun vadeli bir tasarruf ürünü, diğerinin de birikimi olmayıp da birikimi olmasını hayal edenlerin nasıl birikim yapabileceğini öğreten bir hesap olduğunu, her iki ürünün de küçük mevduat sahiplerini tasarrufa teşvik eden ürün niteliği taşıdığını söyledi.
Bankanın Günlük Paket ürününe değinen Abay, bugüne kadar 800 bin lira civarında fatura ödeme iadesi yaptıklarını, 102 bin müşterinin Günlük Paket'i olduğunu, bankadaki müşteri tabanında bireyselde yüzde 80'lik artış sağladıklarını kaydetti.
“20 bin ihracatçı firmayı hedef belirledik"
İhracat odaklı ve ihracatla beraber Türkiye'deki bütün
KOBİ'leri destekleyen bir banka olma hedeflerine işaret eden Abay, 2010-2011 döneminde ticari alanda toplam kredilerin yüzde 33, KOBİ'de toplam kredilerin yüzde 42 büyüdüğünü söyledi.
Abay, yaklaşık 20 bin ihracatçı firmayı kendilerine hedef belirlediklerini, şubelere ihracatçı firma ziyaret etme, müşteri olarak kazandırma hedefi verdiklerini belirterek, Türkiye'de birçok firmanın yurt dışı ile iş yaparken bankacılık faaliyetlerine ihtiyaç duyduğunu ve ING'nin birçok ülkede faaliyet gösteren bir banka olmasının firmalara avantaj sağladığını anlattı.
Alternatif dağıtım kanallarında (ADK) iddialarını sürdüreceklerinin altını çizen Abay, “Ticari ve KOBİ potansiyeli olan, fakat bizim olmadığımız yerlerde şube açmaya devam edeceğiz. Onun haricindeki birçok bankacılık ihtiyacını şube dışı kanallarla daha çok karşılayan bir banka olmak istiyoruz. ADK tarafında ciddi yatırım planımız var. Bu sene bütün internet bankacılığımızı yeniden yapacağız. Burada da çok iddialıyız. Çünkü ING, bütün dünyadaki en başarılı internet bankacılığı örneği. Yaklaşık 17 milyon tane müşterisi var. Hem ING'nin tecrübesini, hem lokaldeki en iyi tecrübeyi birleştirip Türkiye'deki en iyi internet bankacılığını yapıyor olacağız” şeklinde konuştu.
Pınar Abay, “Türkiye'nin en çok çalışılmak istenen kurumu olma” hedefine değinirken, göreve geldiğinden bu yana bankada birçok yönetici değişikliği olduğunu, ING üst yönetiminin, Türkiye'deki “en tecrübeli” ve “fark yaratabilecek” bir ekipten oluştuğunu, yönetim ekibine çok güvendiğini belirtti.
“2012 yılı için 5 bin 400 çalışan sayısı hedefliyoruz”
2012 yılı için 5 bin 400 çalışan sayısı hedeflediklerini bildiren Abay, 210 kişinin daha işe alınacağını, bunların yaklaşık yarısının KOBİ ve ticari bankacılıkta sahadaki müşteri temsilcileri, kalan kısmın bireysel bankacılıktaki saha personeli olacağını açıkladı.
Abay, ING Grubu'nun Türkiye'ye verdiği destek konusunda ise “3,5 yılda yaklaşık 3,5 milyar
dolar kadar bize ING Bank'tan gelen fonlama desteği var. 2011 yılı sonuna kadar ING Türkiye'ye 940 milyon lira nakit sermaye desteği verdi. Bunun en son parçası Şubat ayında geldi, 250 milyon lira. Türkiye, ING açısından globalde stratejik önemi çok büyük bir ülke” şeklinde bilgi verdi.
Bankanın karlılık rakamlarına ilişkin ise Abay, şunları kaydetti:
“Turuncu Hesap yatırımından dolayı, 2011 ikinci çeyrekte zarar ettik. Bu zarar, planlanan bir zarardı. Yatırım dediğim şey, bu zararı göze alabilmek. Bunu da çeyrekler itibariyle pozitife çevirdik. Son çeyrekte hem pazar paylarımızda, hem rakamlarımızda çok ciddi bir artış oldu. Yaptığımız yatırımın karşılığını almaya başladık. Tasarrufları bankamıza çektik ve KOBİ'lere, ticari firmalara, ihracatçılara fonlama olarak yaratmaya başladık ve yıl sonu karımızda ciddi iyileşme oldu. Ocak ve Şubat rakamlarımıza baktığımda iyileşmenin bu rakamların çok üzerinde gerçekleştiğini görüyorum. Dolayısıyla 2012 yılı bizim karlılığımızda ciddi artışlar gördüğümüz bir yıl olacak.”
Abay, sektördeki en düşük takipteki
kredi oranına sahip bankalardan biri olduklarını ve takipteki kredi stoklarını hiç satmadıklarını söyledi.
“Sıralamayı daha az önemsemeye başladık”
Pınar Abay, soruları yanıtlarken, sektörde sıralamayı daha az önemsemeye başladıklarının altını çizerek, “Daha çok şunu önemsiyoruz; örneğin ihracatçılar arasında lider banka olmak, Türkiye'nin ihracatı en çok destekleyen bankası olmak, küçük tasarruf sahibi denince akla gelen banka olmak. 'Mevduatımızı çok hızlı büyütelim, 5. sıraya gelelim' hedefi yerine şunu seçmeye karar verdik; odaklandığımız, fark yaratabileceğimiz, ING olarak müşterimize farklı bir şey sunabileceğimiz alanlarda en iyi banka olmak” diye konuştu.
Turuncu Hesap'a benzer ürünü başka bankaların da çıkarmasının rekabet yaratıp yaratmadığı sorusu üzerine Abay, ING'nin birçok ülkeye bu ürünle girdiğini, dolayısıyla grup içinde rekabetin karşısında nasıl durulacağına ilişkin deneyim olduğunu dile getirdi. Abay, sonradan çıkarılan ürün ile kendi ürünleri arasında fark olduğunu kaydetti.
Abay, “500 personel değişimi” iddialarına ilişkin bir soruya, “Bizim güvenlik personelimiz, kendi personelimizdi. Bunu dış kaynakla yapma yöntemini seçtik. Bir güvenlik firmasıyla anlaşıp, güvenlik personelimizin birçoğunu istihdam etmesini sağladık. Üst yönetim ekibimizde değişiklik oldu. Çünkü stratejimize paralel olarak bu işi Türkiye'de iyi yerlerde yapmış ve bize katkı sağlayacağını düşündüğümüz arkadaşlarımızı getirdik” yanıtını verdi.
Kredi kartları ve tüketici kredileri alanında bir strateji seçmeleri halinde kısa vadeli daha yüksek kar elde edebileceklerini, ancak uzun vadede bu stratejinin kalıcı olmadığını düşündüklerini ifade eden Abay, “Biz, bankacılığı böyle yapıyoruz” dedi. “Hangi aşamada diğer bankalar buna uyacaklar?” sorusuna da Abay, “Uyamayacaklar” yanıtını verdi.
“Fırsat olursa, bir bankanın bakabileceği gibi bakabiliriz”
Abay, 2012 kar hedefine ilişkin olarak, “2012 kar hedefi, 2011'in en az 3 katı. En az diyorum, çünkü Ocak-Şubat karımız, 3 katından daha iyi olacağını gösteriyor” dedi. Abay, KOBİ ve ticaride en az yüzde 30'lara varan büyüme hedeflediklerini bildirdi.
Satın almalara ilişkin bir soru üzerine Abay, “Kısa vadede, önümüzdeki 3 yıl içerisinde satın alma planımız yok, organik olarak büyümeyi planlıyoruz. 3-5 yıl sonra ne olur, şu anda söylemesi çok zor, ama o noktada öyle bir fırsat olursa, her zaman bir bankanın bakabileceği gibi biz de bakabiliriz. Şu anda kesinlikle 'satın almak için bir banka bakıyoruz' durumunda değiliz. Şu anda tamamen organik büyümeye odaklandık” diye konuştu.
Sahada, kazanmak istedikleri 20 bin tane dış ticaret işlemi yaptığını bildikleri ve çalışabilecekleri müşteri bulunduğunu kaydeden Abay, “Biz bunların en az yarısını yıl sonu itibariyle kazanmak istiyoruz. 10 bin tane yeni müşteriyi bankamıza kazandırmak istiyoruz. Mevduat tarafında Turuncu Hesap'ta yaklaşık 400 bin tane müşterimiz var. Burada da yüzde 20-30 seviyelerinde artış hedefimiz var. Şu an portföyümüzün yarısı Turuncu Hesap, yarısı normal hesap” dedi.
Turuncu Hesap'ın isim hakları konusunun hukuki sürecinin sürdüğüne değinen Abay, ürüne inandıklarını belirterek, “Globalde ismimiz olan bir şeyin, bir şekilde aksine cevap verilirse de 2 gün içinde gerekirse ismi değiştiririz” dedi.