Güncelleme Tarihi:
HABITAT’ı zarardan kurtaran, ölü Selfridges’i canlandıran CEO olarak anılan, şu anda Boyner ve Beymen’deki yönetim kurulu üyeliğinin yanında, McArthur Glen’in de yönetim kurulu üyesi olan, La Rinascente CEO’su Vittorio Radiance, konuşmasına krizde atıfta bulunarak başladı, ekonomik krizle birlikte perakende sektöründe panik yaşandığını belirttti. “Perakendede panik olunca neler oluyor?” sorusunu soran Vittorio Radiance, bunun cevabını da şöyle verdi: “İndirim, maliyet kısıntısı, marjlar ve harcamaların gözden geçirilmesi, yatırım iptali, sponsorluk ve hayır işlerinde kesinti. İngiltere’de yüzde 70-80’i bulan indirim yapıldı. Noel’de, ellerinde satacak mal kalmamıştı. Bu indirimler aslında paniği artırıyor. İndirim yapmaya devam ederseniz yakında mağazalara gelecek müşteriniz kalmayacak.”
Eğlenceye ve keyfe odaklanın
Eğlenmek için alışveriş yapanların oranının yüzde 74, ihtiyaçtan alışveriş yapanların sadece yüzde 26 olduğunu vurgulayan Radiance, şunları söyledi: “Dolu olan alışvariş merkezleri eğlenceye odaklı olanlar. Çünkü artık insanlar daha fazla bir arada olmak istiyor. Sevinci, eğlenceyi paylaşmak istiyor; yalnız olmadığını görmek istiyor. Eğlenmek için alışveriş yapanlar çok bilgili. 20 yıl öncesi gibi değiller. İtalya’da her ay 110 moda dergisi yayınlanıyor. Şarapta örneğin, ne kadar detaylı bilgiye sahibiz artık. 10 milyon Euro’ya inek heykeli satılan bir dünyada yaşıyoruz artık. İnsanlar sadece kendileri için yapılmış bir şeye ne kadar para harcıyorlar görebiliyoruz.”
Yeni alışveriş kültürü
Krizin ardından oluşacak alışveriş kültürünü de Radiance şöyle anlattı:
Daha az lüks olacak ama insanlar daha çok keyif için alışveriş yapacak. Kendilerine, arkadaşlarına hediyeler alacaklar. Akla, zihne, mutluluğa hitap eden şeyler alacaklar.
Artık ‘ben’ ‘onlar’a, yapay yeşile, siyah doğala, dekorasyon sadeliğe, veri bilgiye, büyük küçüğe, para zamana dönüşecek.
Daha az hazır giyime ihtiyaç olacak, daha çok moda satacak. İnsanlar bir çantaya 1000 Euro vermek istemiyor ama bir şişe zeytinyağına 50 Euro ödemeye hazırlar. Bu bir lüks ürün ama bunu paylaşıyorsun, keyif alıyorsun ve mutlu oluyorsun. Öyküsü olan ürünler iyi satış yapıyor.
Hazır giyimden daha büyük olan başka alanlar da var ama kimse onlara odaklanmıyor. Gıda, elektronik ürünler, eğlence hazır giyimden 5 kat büyük.
Daha fazla bilgi daha az uzmanlık.
Müşteriye karşı dürüstlük
Daha fazla doğru fiyat daha az indirim. Müşterilerimize karşı daha dürüst olacağız. Neredeyse, indirim olmayan günün reklamı yapılacak. Mesele indirim yapmak değil doğru fiyatla başlamak.
Daha az indirim daha çok içerik.
Daha fazla aktivite daha az ürün.
Daha fazla inovasyon daha az değişiklik.
Daha fazla iletişim daha az bilgi.
La Rinascente, krize 2005’te yakalansa iflas ederdi
VITTORIO Radiance, şu anda CEO’su olduğu La Rinascente’nin 2005’teki durumda girseydi, global krizde
çoktan iflas bayrağını çekmiş olacağını söyledi. Radiance, “Mağaza sayısını azalttık, istenen ürünler hazırladık, iyi bir iletişim stratejisi izledik. Geçmişin coşkusunu, prestijini geri kazandırdık. Mağazaların ışıklarını da çalışanların kostümlerini değiştirdik. Böylece başarılı olduk. Unutmayın, zor zamanlarda dahi insanlar ‘boğazımda kalır’
diye yemek yemezlik
etmez” dedi.
Balayımda Efes’te sahte heykele 300 dolar ödeyip kazıklandım
LA Rinascente CEO’su Vittorio Radiance, Türkiye’deki ilk perakende tecrübesini şöyle anlattı: “Üç hatalık balayımın bir kısmını Türkiye’de geçirdim. Efes yakınlarında küçük bir kız, 300 dolara küçücük bir heykel satıyordu. Yasadışı bir işi de göze alarak heykeli satın aldım. Eve döndüğümde kirlerinden arındırmak için yıkadım ve suyun altında yok oldu. Sonra Konya’dan halı aldım sonraki yıllarda. Ama o sefer eve götürmeden yıkadım. Neyseki hiçbiri erimedi.”
Perakendedeki kırıklıklar yen içinde kalacak, Etik Kurul sorunları çözecek
ÖZELLİKLE son yıllarda perakendedeki anlaşmazlıkların medyada çok fazla yer almasından rahatsız olan sektör, sorunları kendi içinde ‘hatrı kırılmayacaklar’ arasında çözmeye çalışacak. Perakende sektörü bundan sonra ‘kol kırılır yen içinde kalır’ prensibini benimseyecek ve sorunlarını kamuoyunun önünde çözmek yerine ‘Etik Kurulu’na başvuracak. AMPD bünyesinde başkanlığını sektörün duayen ismi Abdullah Kiğılı’nın yaptığı bir ‘Etik Kurulu’ kurulurken üyeliklerine de Mavi’nin kurucusu Sait Akarlılar ve İstinyePark’ın ortaklarından Zafer Kurşun getirildi. Şu ana kadar kurula yansıyan bir ‘sorun’ yaşanmadığını ama hedeflerinin geçmişte ‘perakendecilerin alışveriş merkezleriyle yaşadıkları’ gibi gerginlikleri basına yansımadan, kendi içlerinde çözmek olduğunu söyleyen Sait Akarlılar, herhangi bir kayırma olmaması için Etik Kurulu’nun her 2 taraftan da seçildiğini aktardı.
Mavi’nin elemanları tartıştı, kazandı 4 günlük tatili kaptı
BU yıl ilk kez düzenlenen Tartışma Yarışması’nda (TAY) kazanan Masmavi adıyla yarışan Mavi Jeans satış ekibi oldu. Turkcell ve Mavi Jeans ekiplerinin yarıştığı TAY’da Masmavi ekibi ‘Günümüz gençliğinin en önemli eksikliğinin eğitim yetersizliği’ olduğunu savunurken, Timcell adı altında yarışan Turkcell satış ekibi ‘Günümüz gençliğinin en önemli eksikliği ideal yoksunluğu’dur görüşünü kabul ettirmeye çalıştı. 5 kişilik jürinin yaptığı değerlendirme sonucunda 88 puan alan Masmavi ekibi birinci oldu. Birinci gelen Masmavi ekibi 4 günlük Paris seyahati ile ödüllendirildi. Satış elemanlarının yarıştığı TAY’da önümüzdeki yıl 72 takımla yapılacağı açıklanırken merkez kadroları da içine alacak bir yarışmanın da hazırlıklarının yapıldığı duyuruldu.