OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 05, 2003 00:00
BDDK, yönetimini kontrol altına aldığı Uzanlar'a ait İmar Bankası'nı bir gün sonra kapattı ve bankacılık yapma, mevduat kabul etme yetkisini kaldırdı. Banka, TMSF bünyesinde tasfiye edilecek ve tamamı devlet güvencesine alınan mevduatlar sahiplerine ödenecek.Başta Kemal Uzan olmak üzere Uzan Ailesi'ni temsil eden yönetim kurulu üyelerinin istifası sonrasında önceki gün İmar Bankası'nın yönetimine el koyan Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu (BDDK), bu kararından bir gün sonra İmar Bankası'nın bankacılık iznini kaldırdı. Böylece 75 yıllık İmar Bankası tarihe karışırken, BDDK İmar Bankası'ndaki mevduatın tamamının devlet güvencesinde olduğunu ve kısa süre içinde bu mevduatların sahiplerine ödeneceğini açıkladı. BDDK, İmar Bankası için bir tasfiye süreci işletecek.BDDK'nın İmar Bankası'nın bankacılık yapma yetkisini iptal eden kararı kararı dünkü Resmi Gazete'de yayınlandı. Kararda şöyle denildi:‘‘Yapılan değerlendirme sonucunda, yükümlülüklerini vadesinde yerine getirmeyen, alınması istenilen tedbirleri almayan, faaliyetin devamı mevduat sahiplerinin hakları ve mali sistemin güven ve istikrarı bakımından tehlike arz eden Türkiye İmar Bankası T.A.Ş.'nin bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasına 4389 sayılı Bankalar Kanunu'nun 14. maddesinin (3) numaralı fıkrası hükmü uyarınca karar verilmiştir.’’BDDK dün yaptığı açıklamada 3 Temmuz 2003 tarih ve 1085 sayılı kararı ile İmar Bankası'nın bankacılık işlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasının ardından, Bankalar Kanunu'nun 16. maddesinin 1 numaralı fıkrası uyarınca, bankanın yönetim ve denetiminin Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'na (TSMF) geçtiğini bildirildi.HAKLAR KORUNACAKTMSF'den konuya ilişkin yapılan açıklamada, Fon tarafından, 4389 sayılı Bankalar Kanunu'nun 16. maddesinde öngörülen işlemleri yapmak üzere bankaya yönetim ve denetim kurulu üyelerinin atandığı ve mevduat sahipleri ile diğer alacaklıların haklarını korumaya yönelik her türlü tedbirin alınacağı kaydedildi. Açıklamada, şöyle denildi:‘‘Diğer taraftan BDDK'nın 03.07.2003 tarih ve 1083 sayılı 31/5/2000 tarih ve 2000/682 Sayılı ‘Sigortaya Tabi Tasarruf Mevduatı ile Tasarruf Mevduatı Sigorta Fonu'nca Tahsil Olunacak Primler Hakkında Karar'ın Bazı Maddelerinin Uygulanmasına İlişkin Kurul Kararı uyarınca, Banka'nın yurtiçi şubelerinde gerçek kişiler (yerli ve/veya yabancı) tarafından açılmış olan Türk Lirası cinsinden tasarruf mevduatı ile tasarruf mevduatı niteliğine haiz
altın depo ve
döviz tevdiat hesaplarının anapara ve bankanın bankacılık iÅŸlemleri yapma vemevduat kabul izninin kaldırıldığı tarih itibarıyla mevduat toplamları en yüksek beÅŸ bankaca uygulanan faiz oranlarının ortalaması üzerinden hesaplanacak faiz tutarları toplamının tamamı, 03.07.2003 tarihinden itibaren sigorta kapsamında olup, atanan yönetim tarafından gerekli tespitlerin yapılmasını müteakip, en kısa sürede TMSF tarafından söz konusu mevduat sahiplerine ödenecektir.’’BDDK: EndiÅŸe etmeyin vatandaÅŸ parasını alacakBankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK), Ä°mar Bankası nezdindeki tasarruf mevduatının tamamının ödeneceÄŸini, vatandaÅŸların endiÅŸe etmelerini gerektirecek bir durum olmadığını duyurdu. BDDK’dan yapılan açıklamada, şöyle denildi:‘‘3 Temmuz 2003 tarihinden itibaren, Türkiye'de faaliyet gösteren ve mevduat kabulüne yetkili bulunan tüm bankaların, yurt içi ÅŸubelerinde gerçek kiÅŸiler tarafından açılmış olan Türk Lirası cinsinden tasarruf mevduatı ile tasarruf mevduatı niteliÄŸini haiz altın depo ve döviz tevdiat hesaplarının anapara ve faiz tutarları toplamının tamamı sigorta kapsamındadır. DiÄŸer yandan 5 Temmuz 2004 tarihinden itibaren mevduat sigortası kapsamı, 50 milyar lira olarak uygulanacaktır. Bu çerçevede, Ä°mar Bankası mezdindeki tasarruf mevduatının tamamı ödencektir.’’ Fon, Hazine'den Ä°mar için kaynak istemediMart 2003 bilançosuna göre, 912 trilyon lira düzeyinde mevduatı bulunan Ä°mar Bankası'nda bu tutarın ödenmesi sırasında Hazine kaynaklarına baÅŸvurulup baÅŸvurulmayacağı merak konusu oldu.Bu mevduatın, 3 Temmuz 2003 itibariyle iÅŸlemiÅŸ faizleriyle birlikte TMSF trafından ödenmesi gerekiyor. Hazine kaynakları, bu mevduatı ödemekle yükümlü TMSF dün kendilerine nakit ya da kağıt biçiminde herhangi bir kaynak talebi gelmediÄŸini söyledi. TMSF'nin elinde halihazırda, Hazine'ce daha önce ihraç edilmiÅŸ kağıt bulunduÄŸunu belirten yetkililer, bu kağıtların nakde çevrilerek mevduatın ödenebileceÄŸine dikkat çekti. Ancak henüz Haziran sonu bilançosu belli olmadığı için, doÄŸabilecek kaynak ihtiyacı için TMSF'nin ilerleyen günlerde Hazine'den talepte bulunma ihtimali henüz ortadan kalkmadı. TMSF'nin Ä°mar Bankası mevduatını ödemek için Hazine'den kaynak talep etmesi, öngörülmeyen bir durum olduÄŸu için Hazine'nin nakit hesaplarını önemli ölçüde etkileyecek. Ä°mar Bankası kredilerin ağırlıklı bölümünü grup ÅŸirketlerine kullandırdığı için, bu kredilerin zamanında tahsil edilebilmesi halinde banka yönetim ve denetimine el konulmasının maliyetinin çok ağır olmayabileceÄŸi belirtiliyor., Ä°mar Bankası'nın Mart 2003 bilançosuna göre 912 trilyon lira düzeyindeki mevduatın 374.9 trilyon lirası TL, 537.1 trilyon lirası da yabancı para mevduatından oluÅŸuyordu. 16'ncı madde Uzanlar'ı kiÅŸisel iflasa götürebilirÄ°mar Bankası'nın bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasına gerekçe oluÅŸturan Bankalar Kanunu'nun 14. maddesinin 3. fıkrası, istenen tedbirlerin kısmen ya da tamamen alınmadığı, yükümlülüklerin vadesinde yerine getirilmediÄŸi durumlarda, bankanın Fon'a devredilmesi ya da bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasına imkan tanıyor. Ancak Ä°mar Bankası'nı TMSF'ye almak için uygulanan 16'ncı madde, Uzan Ailesi'nin ÅŸahsi mal varlıklarının tümünün banka borçlarının ödenmesi için kullanılabilmesine olanak saÄŸlıyor. Bankalar Kanunu'nun ‘‘Bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılmasının sonuçları’’ baÅŸlıklı 16'ncı maddesi 9 fıkradan oluÅŸuyor. 16'ncı madde ve fıkraları şöyle:Bir bankanın bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırılması halinde, yönetim ve denetimi Fona intikal eder.Ä°znin kaldırılmasına iliÅŸkin Kurul kararının Resmi Gazete'de yayımlandığı tarihten itibaren banka hakkındaki ihtiyati tedbir dahil her türlü icra ve iflas takibatı durur.TEDBÄ°R VE HACÄ°ZFon, yönetim ve denetimi kendisine intikal eden bankada mevduat sahipleri ile diÄŸer alacaklıların haklarını korumaya yönelik tedbirleri alır. Bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izni kaldırılan bankanın 17'nci maddede sayılan ilgililerinin mal, hak ve alacaklarına Fonun talebi üzerine mahkeme tarafından teminat ÅŸartı aranmaksızın ihtiyati tedbir veya ihtiyati haciz konulabilir. Bu ÅŸekilde alınan ihtiyati tedbir ve ihtiyati haciz kararları, karar tarihinden itibaren altı ay içinde dava ve icra-iflas takibine konu olmaz ise kendiliÄŸinden ortadan kalkar. Bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme izninin kaldırıldığı tarihten itibaren bankanın alacaklıları, alacaklarını temlik edemez veya bu sonucu doÄŸurabilecek iÅŸlemleri yapamazlar. Fon, yönetim ve denetimi kendisine intikal eden bankadaki sigortalı mevduatı doÄŸrudan veya ilan edeceÄŸi baÅŸka bir banka aracılığı ile ödeyerek, mevduat sahipleri yerine bankanın doÄŸrudan doÄŸruya iflasını ister. Bu görev ve yetki münhasıran Fon'a aittir. Bu ÅŸekilde yapılacak iflas isteminde 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanunu'nun 178 inci maddesinin ikinci fıkrası hükmü uygulanmaz.Ä°FLAS VE TASFÄ°YEÄ°flas kararı alınması halinde Fon, iflas masasına imtiyazlı alacaklı sıfatıyla iÅŸtirak eder ve bu Kanunun uygulanması ile sınırlı olmak üzere 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanununda yazılı iflas dairesi ve alacaklılar toplantısı ile iflas idaresi görev ve yetkilerine de sahip olarak bankayı anılan Kanun hükümleri çerçevesinde tasfiye eder.Ä°flasına hükmolunan bankanın Fona olan borçları, masanın nakit durumuna göre 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanununun 232 nci maddesinde gösterilen sıra cetvelinin kesinleÅŸmesi beklenmeksizin ödenir.Ä°flas kararı verilmeyen hallerde banka hakkında 18 inci maddenin (2) numaralı fıkrası hükümleri uygulanır.Türkiye'de ÅŸubesi bulunan yurtdışında kurulu bankaların herhangi bir nedenle bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme yetkilerinin kaldırılması, faaliyetlerinin durdurulması, iflas veya tasfiyelerine karar verilmesi veya konkordato ilan etmeleri halinde, bu bankaların Türkiye'deki ÅŸubeleri hakkında da 14 üncü maddesinin (3) numaralı fıkrası hükümleri2 ile bu madde hükümleri uygulanır. Bu ÅŸubelerin mevcut ve alacaklarının yurtdışına transferine iliÅŸkin esaslar Kurulca belirlenir.Fon, iflas masasının aktifindeki paralarla, iflas idaresi sıfatıyla tahsil ettiÄŸi paraları muhafaza ve nemalandırma hususunda 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanununun 9 uncu ve sair ilgili maddelerine tabi deÄŸildir. 2/7/1964 tarihli ve 492 sayılı Harçlar Kanununun 36 ncı maddesinin birinci fıkrası hükmü bu paralar için uygulanmaz.Ä°HALE KANUNU UYGULANMAZFon, iflas idaresi sıfatıyla ve masanın menfaatine olduÄŸu takdirde her türlü alacaklar bakımından tahkim, sulh, kabul ve feragat yetkilerini haizdir. Müflise ait menkul ve gayrimenkullerin satışında 2004 sayılı Ä°cra ve Ä°flas Kanunu ve 2886 sayılı Devlet Ä°hale Kanunu hükümleri uygulanmaz.Ä°mar'da hesabı olan ÅŸubeye koÅŸtuBDDK'nın bankacılık iÅŸlemleri yapma ve mevduat kabul etme iznini kaldırmasının ardından Ä°mar Bankası ÅŸubelerinde bankacılık iÅŸlemleri yapılmadı. Bütün ÅŸubelerin kapılarına asılan yazıda, BDDK'nın Fon'a devir kararına yer verildi. Yazının fotokopisi de mevduat sahiplerine dağıtıldı.Bu arada, off shore hesabı bulunan yaklaşık 30 kiÅŸi de Ä°mar Bankası'nın merkez ÅŸubesinin de yer aldığı Mecidiyeköy'deki Genel Müdürlük binası önünde toplanarak geliÅŸmeleri izliyor. Kapalı olan merkez ÅŸubenin giriÅŸ kapısının camının kırık olduÄŸu dikkat çekti. Â
button