Güncelleme Tarihi:
Markit'in HSBC için hazırladığı imalat sanayi satın alma yöneticisi endeksi (PMI) Mart ayında gördüğü, Nisan 2009'dan bu yana en düşük düzey olan 48'e göre yükselmiş olmasına karşılık yine aynı tarihten bu yana en düşük ikinci değeri aldı.
Markit Kıdemli Ekonomisti Trevor Balchin, yaptığı değerlendirmede, "Fabrika çıkışları, yeni siparişler ve ihracat siparişlerinin birbirini takip eden dört ay boyunca düşerken, elde edilen son PMI verileri Türk imalat sektöründe köklü bir düşüşe işaret etti" dedi ve ekledi:
"Özellikle sözü geçen son bileşen, lira-dolar döviz kurunun zayıflamasına rağmen, geçen altı yılın en keskin düşüşünü yaşadı. Azalan talep ve artan enflasyon gibi olumsuz bir kombinasyonla karşı karşıya kalan Türk mal üreticilerinin ortalama girdi fiyatları Mart 2014'ten bu yana gözlenen en yüksek hızla arttı. Para biriminin güç kaybetmesi bir kez daha son enflasyon baskısı yığılımından sorumlu tutuldu."
Endeksi oluşturan beş temel alt endeksten üçü daralmaya işaret eden 50 düzeyinin altında bir değer aldı. Endekste yükseliş kaydeden iki temel kalem istihdam ve tedarikçilerin teslim süreleri oldu. PMI yeni siparişler, üretim, istihdam, tedarikçilerin teslim süresi ve girdi stoku alt endekslerin ağırlıklandırılması yöntemiyle hesaplanıyor.
İmalatçıların aldıkları yeni siparişleri gösteren alt endeks Nisan'da 0.4 puan yükselişle 46.8'e çıkmasına karşılık art arda dördüncü ayda da daralmaya işaret etti. Lira dolar karşısında değer kaybetmesine rağmen ihracat siparişlerindeki daralma hızlandı.
Yeni ihracat siparişleri Mart ayındaki 46.8 düzeyinden 45.4'e inerek altı yılın sert daralmasını kaydetti. İmalatçılar yeni ihracat siparişlerdeki düşüşü jeopolitik belirsizliğe bağladı.
Yeni siparişlerdeki gerilemeye paralel üretimde de art arda dördüncü defa düşüş kaydetti. Üretim alt endeksi Mart ayındaki 46.4 düzeyinde kalarak art arda ikinci defa Nisan 2009'dan bu yana en düşük değeri aldı.
İmalatçıların girdi maliyetlerinin Nisan ayında daha da arttığı görüldü. Ortalama girdi fiyatları geçen yıl Mart ayından bu yana en hızlı artışı kaydederken, birçok şirket artışı TL'nin değer kaybına bağladı. Mamul mal fiyatları girdi maliyetlerine kıyasla daha zayıf bir artış gösterdi. Üreticiler bu durumu kısmen durağan piyasa koşullarında artan rekabete bağladı.