Demet CENGİZ/ANALİZ
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2014 09:18
TWITTER’ı yasaklayan ikinci ülke olarak Türkiye tarihi geçerken, DNS’leri yasaklayan ilk ülke olarak Çin, Kuzey Kore ve İran’ı bile geride bıraktı. Türkiye’nin ülke olarak dünyada çizdiği imaj baskıcı ve yasakçı olarak zihinlerde iyice oturmaya başladı. Ama artık hiçbir ülke için imaj, sadece ‘devletin’ temsil ettiği bir unsur değil. Hatta devlet ve vatandaş imajını insanlar birbirinden çok net ayırıyor. Turizmciler ülke imajının kötüye gittiğini söyleyerek, endişelerini belirtiyorlar. Bu tespiti reddetmek mümkün değil, ancak Türkiye’nin vatandaş imajı ‘Gezi Parkı’ eylemleriyle birlikte başlayan süreçte giderek daha pozitif bir noktaya gidiyor.
Gezi Parkı eylemcilerine uygulanan orantısız polis gücü, uzlaşmaz hükümet tavrı Türkiye’yle ilgili algıyı sadece Batı’nın gözünde değil, Ortadoğu ve yakın coğrafyada da olumsuz bir hale getirdi. TV dizileri sayesinde kültürel hayranlık duyarak ziyarete geldikleri Türkiye’de biber gazına maruz bırakılan Arap turistlerin ‘ülke’ye karşı pozitif duygular beslemesi beklenemez. Sebebi ne olursa olsun sivillere uygulanan polis (devlet) şiddeti dünyanın hiçbir yerinde hoş karşılanmaz. Üstüne Twitter’ın yasaklanması, DNS’lerin yasaklanması ve YouTube’un yasaklanacağının konuşuluyor olması Türkiye’nin ülke imajını sadece bugün için değil orta vadede ve hatta birönlem alınmazsa uzun vadede de bozuyor. Yabancı yatırımcılar açısından bir ülkedeki güven ve istikrar kadar, ülkenin imajı ile demorkrasi ve hukuk uygulamaları da önemli kriterler arasında.
VATANDAŞ İMAJI
Ancak Gezi Parkı eylemleriyle başlayan süreçte ‘Türkler’in devletten ayrı olarak çizdiği imaj son derece modern, medeni, dünyayla entegre, eğlenceli ve zeki... Fikrini sorduğumuz bazı yabancı uzmanlar gözlerinde Türkiye vatandaşı imajını şu sözlerle özetliyor: “En zor durumlarda şaka yapmaktan vazgeçmeyen, dayanışma sergileyen, yaratıcı, çevreye duyarlı, gerek bir parkı korumak gerek ifade özgürlüğüne sahip çıkmak için kendini siper etmekten çekinmeyen, cesur...” Türklerin espri anlayışına şapka çıkaran siyasetçi, sanatçı, iş insanı veya ünlülere sık sık rastlıyoruz. Hatta videolar çekerek İngilizce veya Türkçe dayanışma mesajları verenler, Türkçe Tweet yazanlar, profil fotoğrafı olarak Türkiye’den bir kareyi seçenler var. Devlet imajı kötüye, vatandaş imajı iyiye giden Türkiye’nin açılan bu makası kapatması gerekiyor.
dcengiz@hurriyet.com.tr